HenricS skrev:...
Den startar inte överhuvudtaget. ...
Första frågan är, får du överhuvudtaget gnista?
Du kan ta vilket
tändstift som helst; koppla på tändhatten och lägga tändstiftet med god jordning mot motorn.
När du drar i startsnöret och gasen ställd på start, så ska du få en kraftig blå gnista.
Får du ingen gnista är det tjall på tändningen, å då startar inte motorn...
Har du brytarspets eller elektronisk tändning på motorn?
OM det är brytarspets så är det oxid på den, eller
olja, eller fel avstånd, eller nått. Kondensatorn kan vara trasig.
...skit sak samma. Inte värt att jobba med - billigare, enklare, och mycket säkrare för dig är att då köpa en elektronisk
tändspole. Då klipper man bara sladden som går in under svänghjulet till brytarspetsen (man rör alltså inte svänghjulet!) o monterar den elektroniska tändspolen istället för spolen som styrs av brytarspets.
Prisskillnaden mellan brytarspetspaket och elektronisk tändspole är försumbar!
Har du gnista, då är det förgasar knas, troligtvis...
Av med förgasare/tank. Gör rent, ordentlige rent. Blås torr med tryckluft. Montera NYTT förgasamemebran. Kontrollera att förgasaren och tankens anliggningsytor är -plana- (fick lära mig det i år av en Maskinist "TF"; kände till att de horisontalaxlade har tätningproblem mot toppen, men missat att det vertikalaxlade har samma sorts tätningsproblem mellan
förgasare och tank. Plastförgasarna slår sig och tätar till sist inte, men det är en "egenskap" hos dem å inte ett "fel".)
Det är -vanligt- att avståndet mellan tändspole och
svänghjul är för litet. Kommer de i
kontakt med varandra så brukar tändspolen gå sönder...
Jag använder ett (1) vikt visitkort som "bladmått". Det ger ca 0.2mm, vilket är säkrare än 0.15 vilket jag har för mig är vad B&S rekommenderar.
Är det en 4hk eller en 3.5hk motor som dummar sig?
Delar köper du ex., av
www.briggsparts.se