Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Tillbehör/redskap

Gräsklippare med flexibelt klippdäck

19 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera tillbehör för trädgårdsmaskiner här

SvampenT15

#16 » 10:30:42, 03-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej David
Ang svetsbarhet av Klippo kåpor så vet jag inget. Såg på Blocket att någon sålde Toro kompletta lösa aggergat nya om jag kommer ihåg rätt ca 6500:-
sök på toro och rulla ned så hittar du dem. Man kan ju titta på dom och få lite ider. Dom såg väldigt kraftiga ut.
Mvh Curt
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.



David Berglund (trådstartaren)

#17 » 00:34:19, 05-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Status just nu är att jag vacklar mellan projektet och att köpa en större zero-turnklippare med 1,5m klippbredd eller liknande och kunna använda den direkt istället. Det senare är dock både dyrare och tråkigare så det sitter långt inne.

När det kommer till själva konstruktionen lutar det mer och mer ifrån att köra med fyrhjulingen. Manöverbarheten är ju kass och dessutom krafsar den upp halva gräsmattan. Så någon redskapsbärare avsedd för gräsklippning är väl utgångspunkten isf. Det finns ganska billiga Toro cylinderklippare med hydraulisk drift på 3st olika valsar, och kanske skulle man kunna ta sådana och använda dessa motorer till att driva rotor-knivar istället. Då får man redskapsbäraren och hydraulmotordrift på köpet och allt annat blir så mycket enklare. Jag har dock noll insikt i hur starka dessa motorer är, och om varvtalet är lämpligt. Någon som känner till något här? Blir till att åka in till en duktig gräsklipparhandlare och förhöra mig lite.

När det kommer till själva klippdäcket funderar jag på hur materialkompositionen skall se för att få bästa kompromiss mellan kostnad och funktion. Just nu lutar det åt att bygga helt från scratch istället för att utgå från gamla gräsklippare. Efter att ha funderat på vad som kan vara lämpligt utgångsmaterial som kåpor slog det mig att vanliga plåtfälgar kanske går att använda som bärande klippkåpor. Där får man kraftig plåt och en lämplig form mycket billigt/gratis. Om man skulle skära fram plåtar som "adapter" mellan någon lämplig standard-knivlagring och hålbilden i själva fälgen, så är man en bra bit påväg till en låg kostnad. Nästa mål är att hitta någon billig typ av ledat hjul. Antingen får det bli tillverkat helt själv med bussningar etc, eller så kan man hitta ett område där delarna är billiga. Dock är hjulen en rätt kritisk del i en driftsäker funktion med tanke på att de tar mycket stryk, så här får man fundera lite extra.

Ja så ligger det till just nu. Research-delen kan väl ta lite tid och byggstart blir nog först i höst i alla fall när alla snälla verkstäder i drift igen. :)
David Berglund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:32:18, 29-06-2013
Maskintyp: Ej angivet

SvampenT15

#18 » 11:34:01, 05-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej David:
Ett tips Toro beg center ligger i Västerås Tel 035 10 00 00 Fråga efter han som ansvarar för det. Där finns massor av olika maskiner. Många udda modeller som nog går att köpa billigt. Efter vad jag förstår så är du ute efter att ha lite kul i verkstan. Så då kan du ju köpa sånt som är defekt och bygga en av flera.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

David Berglund (trådstartaren)

#19 » 23:33:35, 28-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite framsteg har skett.

Dels har jag ritat vidare på lite skarpare underlag, baserat på tanken med att göra klipp-kåpor av plåtfälgar. Återkommer med skisser på detta när jag kommit lite längre så det känns meningsfullt att visa.

Därutöver har jag oxå kommit över en vettig maskin till ett mycket bra pris, som kan driva ett däck av denna typ. En John Deere F725 i OK skick men med lite brister som behöver omsorg. Köpet av denna maskin talar för att projektet kommer bli av, för vips har jag en maskin med hyfsad klippbredd att ha under tiden vilket gör att jag kan ta mig tiden att realisera dessa tokigheter, och dels får jag en manöverduglig drivkälla med kraftaxel.
David Berglund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:32:18, 29-06-2013
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Tillbehör/redskap

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se