Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriTvåtaktsdieslar

Simar Geneve 66CDS luftkyld 2t diesel, tändpapper?

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskuterar fartygs-tvåtaktdieslar här

Ähee (trådstartaren)

#1 » 19:00:07, 31-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fick tag på en tvåhjulstraktor, den hade stått i ca 30 år sen startades den för 3 år sedan och så fick vi igång den igår. Den har fortfarande 30+år gamla diesel, riktigt fet, inga alger eller föroreningar :grin: dem kunde/fick göra bra diesel förr. Men dieseln har troligen tappat lite tändvillighet, den är svår att starta, när den tänder en gång så går den sedan. Motorn går bra när den väl är igång. Kompressionen är bra, orkar inte veva för hand. Startar genom att aktivera kallstarten, tända på ett tändpapper och snabbt skruva ner det, sedan dra veven för hand till kompressionsläge, sen trampa på veven så den åker ner. Och det blev mycket trampa för att få den att gå. Och några tändpapper gick åt

Jag ska byta till ny diesel (blank) och bränslefilter, så blir den förhoppningsvis lättare att starta.
Den har en separat tank med olja för smörjning av motorn, den är full nu, men vad ska jag fylla på med? Ser ut som typ växellådsolja eller motorsågsolja det som är i nu. Står sae 140 på en skylt men mer än så kan jag inte tolka på skylten.
Växellådan har jag fyllt på T1000 i sålänge.

Den verkar ha en fram/back låda, en 4 växlad låda, en hög /låg och diffspärr.

Går det att köpa nytt tändpapper? Och är tändpapper rätt namn? Jag hittar inget på internet.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Naturvårdsverket en samlingsplats för aktivister. :myzsko:
Ähee
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:48, 22-10-2019
Ort: Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor



Hidsmekolek

#2 » 20:39:43, 31-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Zündfix finns att köpa, vet inte om det finns i Sverige.. Histoparts har iaf.
https://histoparts.com/fr/80007-zundfix ... catId=1601
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Tvåtaktsdieslar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se