Har haft ett riktigt "Maraton lopp" med att få
bränsle insprutningen att fungera! Bränsle pumpen från den lilla Grönlund motorn som jag hade lånat fick samma problem som orginal pumpen, garnet som var lindat kring pump plungern höll inte för trycket och ömsom drog pumpen tjyvluft där el så läckte all diesel ut där från pump slaget, blev att tänka om.. hämtade
Stefa tätning från rörfirma som säkert höll tätt! Då kom nästa problem, hela stefa tätningen tryktest ut!
Jobbade mycket med detta! Bäst hade varit om det funnits gängor som hållit flänsen på plats som trycker fast Stefa tätningen baktill på bränsle pumpen, men sådana fanns inte, och inte ville jag ändra på pumpen för mycket heller ifall det skulle misslyckas så har man ju förstört orginal pumpen och nya finns ju inte att fås.. såå jag löste det med att
gänga upp skvaller hålet på 9mm till M10 x 1 och gjorde en egen
skruv som låste fast hylsan som trycker på Stefa tätningen så att den inte slipper att tryckas ut! Det visade sig fungera ok!
Innan hade jag oxå problem med back ventilen på sugsidan på pumpen, orginal ventilen tätade inte! Bränslet for fram och åter till tanken..
Beslöt mig för att borra bort den gamla back ventilen och göra en ny! Hittade en diesel back
ventil i gömmorna som jag slipade av flänsen på så att den gick att fästa i den nya skruven jag gjorde , det blev bra, tätade perfekt!
men ventilen med
styrning till denna
backventil behövde bytas ut mot en vanlig lager kula i sätet, den gick lättare och pumpen började äntligen fungera som den ska! Här några foton på både
spridare å pump detaljer..
Allt är inte klart ännu , ännu återstår en del små fix med vattenkylningen och diverse annat, men efter allt strul och krångel började han låta så här idag!
Skruva upp ljudet å njut!
https://www.youtube.com/watch?v=Vp6s8Fa_qzE