Sida 1 av 1

Tvåtaktare i aktion.

InläggPostat: 08:12:51, 03-12-2012
av Thomas Frisk
En ilustrativ bild av en fartygs-två-taktare:
Bild

Tvåtaktare

InläggPostat: 08:20:34, 03-12-2012
av Thomas Frisk
http://www.youtube.com/watch?v=17GHS5MCm8w

>En rundtur i mitt sista fartyg :-)

Re: Tvåtaktare i aktion.

InläggPostat: 19:49:15, 11-01-2015
av Landsverkarn
Är det en tvärstyckare i klippet??

Re: Tvåtaktare i aktion.

InläggPostat: 17:59:37, 12-01-2015
av mimeck
Har du mer bilder och sånt på båten? Det är svårt att fatta vilken typ och storlek det är på båten.

Re: Tvåtaktare

InläggPostat: 17:31:29, 10-06-2015
av A Eriksson
Thomas Frisk skrev:http://www.youtube.com/watch?v=17GHS5MCm8w

>En rundtur i mitt sista fartyg :-)


Sulzer RND är tvärstyckarnas Rolls-Royce!! :grin:

Re: Tvåtaktare i aktion.

InläggPostat: 21:04:39, 10-06-2015
av magnusk750
Har stora fartygsdieslar blivit mycket mer kompakta de senaste årtiondena, eller är det bara som jag inbillar mig? Jag har varit i maskinrummen på två stora färjor, Viking Sally byggd 1980, (som sen blev Estonia), och Tallink-Siljas MS Baltic Queen, byggd 2008. Båda har fyra motorer, Baltic Queens maskineri ungefär dubbelt så många kw, 32 000 mot 17 000 för Sally. I Sally kändes motorerna stora som hus, i Baltic queen ganska greppbar storlek. Är det för att jag var 14 år ena gången och 40 andra gången och man upplever skalan på grejerna annorlunda, eller har antalet kw per liter cylindervolym ökat ordentligt? Har inte hittat några uppgifter om cylindervolym på nätet, men det kanske finns.

Re: Tvåtaktare i aktion.

InläggPostat: 13:51:47, 23-12-2017
av Thomas Frisk
Landsverkarn skrev:Är det en tvärstyckare i klippet??


Ja detta är en tvärstycksmotor med 900mm cyl diam. Slaglängd 1550 mm. Ind hk 2880 hk/cyl.

Re: Tvåtaktare i aktion.

InläggPostat: 13:58:09, 23-12-2017
av Thomas Frisk
magnusk750 skrev:Har stora fartygsdieslar blivit mycket mer kompakta de senaste årtiondena, eller är det bara som jag inbillar mig? Jag har varit i maskinrummen på två stora färjor, Viking Sally byggd 1980, (som sen blev Estonia), och Tallink-Siljas MS Baltic Queen, byggd 2008. Båda har fyra motorer, Baltic Queens maskineri ungefär dubbelt så många kw, 32 000 mot 17 000 för Sally. I Sally kändes motorerna stora som hus, i Baltic queen ganska greppbar storlek. Är det för att jag var 14 år ena gången och 40 andra gången och man upplever skalan på grejerna annorlunda, eller har antalet kw per liter cylindervolym ökat ordentligt? Har inte hittat några uppgifter om cylindervolym på nätet, men det kanske finns.


Det är vanligt nuför tiden med s.k. mellanvarvsdieslar i större fartyg. Färjor brukar ha 2 eller fler av dessa pga att de inte bygger på höjden så man kan kan få in bilar etc. genom rampen utan att det stör utrymmet. Större fartyg har nästan uteslutande 2taktsdieslar. med c;a metern i cyl diam och 1,5 till 3 meter i slaglängd. 2500 upp emot 3500 hk per cylinder. Biltransportfartyg, styckegodsare,container fartyg och tankers har vanligen dessa lösningar.

Re: Tvåtaktare i aktion.

InläggPostat: 14:05:22, 23-12-2017
av Thomas Frisk
Bild
Bild
Bild
Bild