Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriTvåtaktsdieslar

108900 kusar (bhp)

37 inlägg • Sida 3 av 3
Diskuterar fartygs-tvåtaktdieslar här

Bengt Erik Eriksson

#31 » 07:00:36, 15-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Amazing facts!!
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69



BD

#32 » 18:25:21, 15-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:1,23 kubik i timmen?
Hur stor tank har dessa bestar?


Skulle tro att man som en tumregel har bunkers för ungefär 40 dygn med normalfart.
Har varit med om att i Curaçao toppbunkra ända upp i topp och in i trunkutrymmen. Ingen fara för volymökning enär oljan kallnar. T o m dagtankarna var fulla.
I Japan togs mer bunkers för resan till Persiska viken.

En annan gång fick vi bunkra dieselolja för resa med en turbinbåt till New Zeeland i Miri i Sarawak enär det inte fanns tjockolja. Det blev till att prova ut andra munstycksbrickor m m i brännarna.
BD
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:27, 18-03-2010
Maskintyp: Ej angivet

Thomas Frisk (trådstartaren)

#33 » 11:58:00, 01-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

På MS Traviata (min sista båt) brände vi c:a 45 ton per dygn,(drog man ner farten från 19 till 18 knop så kunde man spara upp till 10 ton per dygn) densiteten var närmare 0,99. Vi bunkrade oftast i Syd-Korea enär vi gick med bilar mellan Korea och USA/Canada. Vanlig bunkring; 1600-2000 ton tjockolja och 4-500 ton diesel, så varje gång man skrev på leveranskvittot så rörde det sig om en mångmiljonaffär. Ibland försökte dom blåsa en på 10-20 ton, särskilt då man bunkrade från bunkerpråm med suspekt mätning, vilket skulle innebära många sköna dollar för bunkerskepparn, men se det lyckades dom aldrig med då jag var chief. Vi hade ett ganska exact mätsystem avseende på fartygets trim och soppans temperatur m.m. Men de försökte ofta, särskilt efter en tiotimmars bunkring nattetid då man var trött och ville till kojs på morgontimmarna. Det gällde att vara tuff där.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Thomas Frisk
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:29, 28-08-2009
Ort: Älandsbro
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: jd6010
jd 3020
BM 810
Ford Dexta

Lars-Peter D

#34 » 13:29:10, 01-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går åt mycket hk/knop när glidtalet överskrids.... Som kuriosa kan väl nämnas IJN Fuso, ett japanskt slagskepp, som exempel: 47730hk och 23,3 knop, deplacement 29326 ton. Efter ombyggnad 76889hk och 24,8 knop deplacement 39154 ton. Märk väl, att deplacementet har ökat. (ökade mått vattenlinjen: bredd 28,7 --> 30,6m, förlängd i aktern för att kompensera ökad bredd, 7,6m) djupgående 7,6 m, längd 212,8. Som jämförelseEtt flytetyg som brukar användas dagligen L=50m, bredd=10m, djupg. =3,5m, 900 dwt och 2000hk gör med 60% effekt =10,8 knop, 100% =13,7 knop och med 110% =13,8-13,9 knop.......
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

Bengt Erik Eriksson

#35 » 14:26:01, 01-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glidtal har jag inte hört förut men misstänkt borde finnas. Måste jag läsa på om. :thumme:

Landkrabba : lmao:
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Lars-Peter D

#36 » 15:01:32, 01-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tex. förr i tiden när mindre båtar motoriserades, var det räknat att längden i vattenlinjen motsvarar den fart som kommer att uppnås med moderata hästkrafter. En enkel tumregel
kan sägas vara att motståndet ökar med kvadraten på hastigheten. Det innebär exempelvis att om hastigheten skall ökas med det dubbla så ökar motståndet med det fyrdubbla vilket i sin tur innebär att effekten på maskineriet måste ökas med ungefär åtta gånger. Det är därmed uppenbart att, för att få ens marginella hastighetsökningar måste effekten öka avsevärt. Här är "mycket", allmänt beskrivet, är helt intressant.... http://fhs.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

Michael Meier

#37 » 20:30:19, 01-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

:svettas:
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till Tvåtaktsdieslar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se