Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriTvåtaktsdieslar

108900 kusar (bhp)

37 inlägg • Sida 2 av 3
Diskuterar fartygs-tvåtaktdieslar här

Michael Meier

#16 » 10:27:23, 13-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag märkte det :svettas: sorry...
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige



PerJohansson

#17 » 10:29:56, 13-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:1,23 kubik i timmen?



Gånger femton... :)


Lars-Peter D skrev: Förbrukning bränsle 15 ton/h, full ahead... S
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Holger

#18 » 10:32:54, 13-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ah! :svettas: :uupps:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Lars-Peter D

#19 » 12:11:44, 13-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dessa fartyg som drivs med tjockolja måste ha värmning på alla bränsletankar. Att flytta på kall tjockolja funkar inte. Att flytta oljan mellan förrådstankar kan kräva 40 grader, och höjs stegvis i processen, så oljan kan ha en temperatur på ca130 grader när insprutnings pumparna står i tur

Processen i korthet: bunkertankar(förrådstankar), settlingtankar/separering, dagtankar/ separering, motor.

En motor ger en massa spillvärme i form av avgaser och kylvatten. Endast ca 30% av bränslet vrider propellern. Spillvärmen tas till vara och driver olika system ombord. För att ta tillvara spillvärmen krävs igen en massa invecklad teknik, så motorn är ganska enkel i sammanhanget. Kringutrustningen mera invecklad. Totalverkningsgraden är idag över 70%. Är ingen enkel sak att få bättre totalverkningsgrad.

http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=f ... 3778,d.bGE

Filen kan för vissa vara intressant. Man jämför tex. förbrukning för små, större, stora motorer...

Sankey diagram visar visuellt ganska bra hur /vart energi försvinner...hittade inte för totalverkningsgraden men ett exempel. http://www.sankey-diagrams.com/tag/engine/

Lägg nu märke till att text ovan är en grov beskrivning. Finns knappt 2 fartyg som har samma kringutrustning trots att de är syskon....... motorerna ligger "nära" varandra i jämförelse...
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

Lars-Peter D

#20 » 12:43:34, 13-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min gissning är för Emma Maersks del någonting mellan 5-8000 ton bunker...behovet av kapaciteten bestäms av rutt, tillgång på bränsle/pris + en reserv.

Totala mängden vätskor, bunker, vatten, oljor etc uppgår til ungefär 14000 ton....
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

Holger

#21 » 12:55:56, 13-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket spännande det här!

Filen som den långa Google-länken leder till:
http://www.ta-driftteknik.se/pdf%20file ... runder.pdf
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Lars-Peter D

#22 » 13:33:12, 13-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

E. M lastar i volym 14770 TEU +1000 TEU kylkontainrar. 1 TEU motsvarar 39 m3 så lastens volym kan vara 615,000 m3. Runt 1/3 är dock däckslast. Sprider man ut volymen, så tjockleken är 10 cm blir det en och annan km2 som täcks.......
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

Jac

#23 » 16:55:33, 13-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lars-Peter D skrev:Endast ca 30% av bränslet vrider propellern.


Är det stora förluster från motor till propeller då? Dieslar i den storleken trodde jag kom över 50% i verkningsgrad. Det visas ju också i fig 2.1 i pdf'en.
Eller är det nåt jag har missat?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Lars-Peter D

#24 » 18:58:34, 13-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag skrev: I GROVA DRAG! I provbänk med idealiska förhållanden, lufttryck, temperatur, luftfuktighet etc. blir verkningsgraden bättre. Men faktum kvarstår att verkningsgraden är dålig. Sällan har man idealiska förhållanden i verkligheten för en motor. De verkliga bovarna är avgaserna och kylvattnet. Totala verkningsgraden är på stora fartyg "viktigare" än motorns verkningsgrad.

Om du tittar på sankey diagrammet ser du litet ditåt vart bränslet försvinner. Har ej hittat motsvarande för ett ultramodernt fartyg.

Hur man "mäter"verkningsgraden har ochså betydelse. Är skillnad på DIN och SAE hästar ochså.... Båda är ändå hästkrafter.
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

Lars-Peter D

#25 » 10:15:14, 14-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltså här innebär viskositetsgraden renheten på oljan, tunn tjockolja är lättare och renare än tjock tjockolja

MM. Viskositeten är trögflutenhet. Råolja värms och"skiktas", och de olika tunga molekylerna tas ut som olika "varor". Ren gas, Ren olja, Ren tjockolja. De produkter som blir kvar blir asfalt.....

http://einztein.fortunecity.ws/Fossila_branslen.htm

Raffinering........
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

Michael Meier

#26 » 12:08:19, 14-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lars-Peter D skrev:....MM. Viskositeten är trögflutenhet. ....


Joo, jag hade det i åtanke, kan man inte säga att till exempel vatten i oljan förändrar viskositeten?

Det var denna typ av orenhet jag menade, inte raffineringsgraden.

Å andra sidan kan jag "rätta" mei :) det var mera en oprövad ide jag följde.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Lars-Peter D

#27 » 12:30:17, 14-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antog att tanken var rätt, men blev litet fel skrivet, MM. Är inte alltid lätt att omsätta tanken till rätt ordval, utan att göra texten lång. Var och en tolkar ochså en text olika, betyder att komiska situationer kan uppstå...:)
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

Lars-Peter D

#28 » 13:10:18, 14-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med vatten i tjockolja blir det inte bra. Som ex. RTA96 så är låg temp alarmet 130 grader och högtemp alarm 160 grader. Temperaturen för att hålla "viskositeten" inom rätt område befinner sig därimellan. Vatten kokar vid 100 grader, skulle följaktligen medföra motorstopp i princip. Processen före "motor" måste funka med tjockolja. Bunker måste ochså fylla ställda krav . Går inte att tanka bensin i diesel motorer eller vv.
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

Bengt Erik Eriksson

#29 » 13:43:08, 14-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte kollat länkarna så .. men 15 ton i timmen vid varvtal ? och antal cylindrar blir L/insprutning ???
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Lars-Peter D

#30 » 14:54:35, 14-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ungefär 1,5-2kg/insprutning. 102rpm 14 cyl. Är maximal förbrukning. De flesta fartygsmotorer har en reserv, i "nödfall" kan man ta 110% under viss tid. "Forcerad körning". Finns ofta ochså en eller flere steg av möjlighet att koppla bort automatiska stop funktioner. Dvs. man kör tills det smäller, en extrem åtgärd, för extrem situation.
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra


Återgå till Tvåtaktsdieslar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se