Dessa fartyg som drivs med tjockolja måste ha värmning på alla bränsletankar. Att flytta på kall tjockolja funkar inte. Att flytta oljan mellan förrådstankar kan kräva 40 grader, och höjs stegvis i processen, så oljan kan ha en
temperatur på ca130 grader när insprutnings pumparna står i tur
Processen i korthet: bunkertankar(förrådstankar), settlingtankar/separering, dagtankar/ separering, motor.
En motor ger en massa spillvärme i form av avgaser och kylvatten. Endast ca 30% av bränslet vrider propellern. Spillvärmen tas till vara och
driver olika system ombord. För att ta tillvara spillvärmen krävs igen en massa invecklad teknik, så motorn är ganska enkel i sammanhanget. Kringutrustningen mera invecklad. Totalverkningsgraden är idag över 70%. Är ingen enkel sak att få bättre totalverkningsgrad.
http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=f ... 3778,d.bGE
Filen kan för vissa vara intressant. Man jämför tex. förbrukning för små, större, stora motorer...
Sankey diagram visar visuellt ganska bra hur /vart energi försvinner...hittade inte för totalverkningsgraden men ett exempel.
http://www.sankey-diagrams.com/tag/engine/
Lägg nu märke till att text ovan är en grov beskrivning. Finns knappt 2 fartyg som har samma kringutrustning trots att de är syskon....... motorerna ligger "nära" varandra i jämförelse...