Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriMellanvarvsdieslar/fyrtakt

Yanmar YSM 8 startar inte

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera fartygs-mellanvarvsdieslar/fyrtakt här

Boho (trådstartaren)

#1 » 09:33:47, 18-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en Yanmar YSM 8 på segelbåten och den har alltid varit pålitligt. När den skulle upp för vintern var det dock stört omöjligt att få liv i motorn så nu är båten på land men utan vinterkonservering (sjövattenkyld). Yanmar YSM 8 är en en encylindrig motor med förkammare. Den är ju i grund och botten väldigt enkel vilket gör det än mer enerverande att inte få igång den. Motorn går runt men tänder inte. Det finns ju ventillyftare och om man tar upp den så går motorn lätter vilket jag tolkar som att det finns kompression. Batteriet är 1 år gammalt och ger bra kraft men jag har inte mätt det. Hittills har jag luftat motorn på alla luftpunkter som finns och även lossat inloppet till spridaren för att se att bränsle kommer fram vilket det gör. Jag behöver nu hjälp (eftersom jag är nybörjare på området) med nästa steg och funderar på följande:
1. Gammalt bränsle. Bränsleförbrukningen i en segelbåt är ju inte stor så hela tanken på 21 liter omsätts inte på en säsong. Jag brukar försöka fylla på så att tanken är full inför varje vinter för att undvika kondens. Ser inget vatten i avskiljaren men har hört att det skulle kunna vara uppblandat, vilket jag tycker låter konstigt. Kan bränslet ha blivit gammalt och tappat kraft och det är därför den inte tänder? Hur ersätter man i så fall enklast allt bränsle i systemet?
2. Spridare. Sitter ju bara med 2 skruvar men jag har hört skräckhistorier om det kan sitta fast och kräver specialverktyg för att få loss.Även om motorn går kanske det är en bra detalj att serva?
3. Kompression. Kan man enkelt avgöra om man får tillräckligt utan mätare?
4. Startgas. Många har starka åsikter om detta men vissa hävdar att en liten mängd inte gör skada? Köpte en burk på Biltema men läst sen "Ej för dieselmotorer" vilket inte kändes så bra. Finns det olika typer av startgas? Verkar ju finnas märken som anger att de kan användas på dieselmotorer (t ex Turtle)?

Hur stor är risken att en motor fryser sönder om man har saltvatten kvar i den? Bor på västkusten så det blir ju inte extremkallt.
Vore som sagt toppen med lite kloka råd och en möjlighet att lära sig lite mer om motorn.

Bo


Gå till lösningen
Boho
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:07, 17-11-2018
Ort: Torslanda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Yanmar YSM 8



Janson1

#2 » 23:52:40, 18-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om motorn har glödstift så bör du kolla detta, en "riktig" förkammardiesel är nästan omöjlig att få igång utan fungerande glöd. Undvik startgasen!

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

v240tic

#3 » 10:35:19, 19-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen glødestift på den motoren. Startgass skal ikke brukes på dieselmotorer, du ødelegger stempelet/stempelringene. For å hjelpe motoren I gang kan du ta av luftfilterburken og rette en liten propanflamme mot innsuget under startforsøk. Den varmere luften vil hjelpe motoren til å starte.

3 personer gillar det här inlägget.
v240tic
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:41, 15-04-2011
Ort: Meland, nord for Bergen
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 4110
Massey Ferguson 135
Takeuchi TB045
AEBI AM52

lillmalen

#4 » 21:25:12, 19-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller varmluftspistol ned i insuget...


Detta inlägg har valts som lösning


2 personer gillar det här inlägget.
lillmalen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:26, 09-05-2012
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrovåg SG10
Allis-Chalmers -47
Simar jordfräs
Amazon -62
BCS 2-hjulstraktorer (Vanguard / Intermotor)
Stiga Park x 3

G_Hackman

#5 » 21:55:03, 19-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur mycket lättare går motorn när du använder ventillyftaren? Svårt att kvantifiera så klart, men det ska vara rejäl skillnad.
Min erfarenhet av Yanmar YSx är att de är mycket pålitliga. Dock finns det två saker som kan hända. Det ena är att det rostar hål i en kylvattenkanal i toppen. Det andra är att det rostar hål i avgaskröken så sjövatten kan ta sig ner till avgasventilen (och in i motorn).

Jag har varit med om det senare. Man märkte inget av att det rostat hål i kröken men uppenbarligen skedde det. När saltvattnet kom i kontakt med ventilen så rostade både ventil och säte och blev snabbt otät. Motorn blev mycket svår att starta, om den gick igång överhuvudtaget så gick den uselt och var oanvändbar. Dock fanns det kompression kvar hela tiden men uppenbarligen inte tillräckligt.

Plockade av toppen. Gravrost på både ventil och säte. Detta trots att det bara kan ha varit läckage i någon vecka. Rosten var dock inte värre än att det gick att fixa och återanvända ventilen. Slipade givetvis in insugningsventilen med för även den hade hunnit rosta. I övrigt såg allt bra ut. Cylindern var ok utan rost (och utan vändkant). Spridaren, som var enkel att ta loss, kollades av en diesel mek och ansågs vara helt ok.
Sen var det bara att sätta ihop igen med en ny avgaskrök. Motorn startade hur lätt som helst och gick perfekt.


Tror inte på gammalt bränsle, det är ju diesel. Möjligen vatten i bränslet men det borde du sett i avskiljaren. Vissa YSx har elbränslepump (förpumpen). I så fall är det lätt att tömma och byta. Annars får du suga ur. Inte så kul.

Blir det kallt över tid så fryser den sönder oavsett om det är salt eller sötvatten. Ska ju bli kallt nu i veckan. Så du måste se till att tömma vattnet helt eller köra i glykol. Har jag rätt i att avgaskröken är kass så behöver du också få ut vattnet ur cylindern snabbt för att slippa att både topp och cylinder rostar sönder

3 personer gillar det här inlägget.
G_Hackman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:32:40, 13-06-2007
Ort: Kungälv
Sverige
Maskin: Arboga GM2512

Boho (trådstartaren)

#6 » 00:16:11, 22-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir att testa med varmluftspistol. Återkommer med resultatet. Tack för alla tips.

1 person gillar det här inlägget.
Boho
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:07, 17-11-2018
Ort: Torslanda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Yanmar YSM 8

rospigg

#7 » 07:32:45, 22-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prova pumpa i några slag med oljekannan i insuget (nån matsked) och se om den kommer igång.
Ruskar den till liv så fattas det kompression.
/Rp

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

nimbus

#8 » 09:42:03, 22-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var kommer dieseln ifrån? Sjömack eller från annan stans?
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"

1 person gillar det här inlägget.
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

Boho (trådstartaren)

#9 » 09:00:47, 24-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sjömack
Boho
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:07, 17-11-2018
Ort: Torslanda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Yanmar YSM 8

Janson1

#10 » 09:08:31, 24-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Boho: Har du fått liv i den än?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Boho (trådstartaren)

#11 » 15:07:52, 25-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Nu gick den igång med hjälp från en varmluftspistol. Tack för all hjälp.
Fått kört igenom med färskvatten och fyllt med glykol.
Blir spännande att se om den vill gå igång till våren. Jag hoppas det var ngt tillfälligt. Tror ni att det vore en bra idé att få spridare servade?

2 personer gillar det här inlägget.
Boho
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:07, 17-11-2018
Ort: Torslanda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Yanmar YSM 8

rospigg

#12 » 16:03:21, 25-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En dålig spridare är billig att ersätta :thummar:
/Rp

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69


Återgå till Mellanvarvsdieslar/fyrtakt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se