Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriMellanvarvsdieslar/fyrtakt

Startmotorproblem

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera fartygs-mellanvarvsdieslar/fyrtakt här

Ray_D_Oh (trådstartaren)

#1 » 18:53:58, 05-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en 6-cylindrig marindiesel, Mercruiser D636, 3,6 l, 180 hk. Den har gått och startat utan problem ända tills för ett par månader sedan då starmotorn fick problem med att dra runt vid kallstart. Jag får antingen det där typiska 'tickandet' när solenoiden inte riktigt vill dra, eller så får jag bara ett kraftigt 'klonk'. Det märkliga är att när jag har hållt på en stund, kanske 5-15 minuter, så brukar den starta. När den väl är igång går den precis som vanligt och är den bara varm startar den lätt som en plätt.

Jag var övertygad om att det måste vara något fel med elförsörjningen till startmotorn och började felsöka där. Efter att en efter en ha bytt batteri, startmotor, samtliga inblandande kablar, polplintar samt huvudströmbrytare är jag inte lika säker. Var tusan kan felet vara? Har jag missat något? Är det någon här som känner igen problemet?
Ray_D_Oh
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:11:34, 05-09-2013
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Marin diesel Mercruiser D636 (aka BMW, VM-diesel)

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


dimorep

#2 » 19:03:16, 05-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du provat att lägga spänning direkt på startmotorns manöver ansl. (för att utesluta fel i startkretsen) när startmotorn klickar och om isf vad händer då?
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Div. olika, främst i samband med motorjobb på de.

Ray_D_Oh (trådstartaren)

#3 » 19:27:18, 05-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det var bland det första jag testade, men nu när du säger det kommer jag på att det nog var innan jag bytte startmotorn. Ska testa igen imorgon. Tack för tipset.
Ray_D_Oh
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:11:34, 05-09-2013
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Marin diesel Mercruiser D636 (aka BMW, VM-diesel)

dimorep

#4 » 19:38:50, 05-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prova även om startmotorn "går in" / aktiveras lättare (som den ska) om du baxar motorn lite. Kolla samtidigt om motorn är tung att dra runt, tex pga vätskekomp.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Div. olika, främst i samband med motorjobb på de.

Ray_D_Oh (trådstartaren)

#5 » 18:01:05, 30-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inget fel på startkretsen. Hur kollar jag om jag har vätskekomp? Och vad gör jag i så fall åt det? Den känns helt omöjlig att dra runt 'för hand' men jag vet ju inte hur trögt det ska vara.
Ray_D_Oh
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:11:34, 05-09-2013
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Marin diesel Mercruiser D636 (aka BMW, VM-diesel)

dimorep

#6 » 19:22:55, 30-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur har du gjort när du försökt dra runt motorn?

Ett sätt för att kolla om där går vätska i cylindrarna är att demontera alla spridare och köra motorn på starten, då kommer ev vätska ut genom spridarhålen. Om isf är det bara att lyfta topparna och åtgärda läckaget.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Div. olika, främst i samband med motorjobb på de.

Turbodiesel

#7 » 19:34:49, 30-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var är bilderna?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr.. Caput tuum in ano est.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Ray_D_Oh (trådstartaren)

#8 » 22:24:28, 04-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep - tack för snabba och klara svar! Jag kollar som du föreslår. Var kan man förvänta sig att hitta läckage?
Turbodiesel - vad vill du ha bild på? Maskin som inte startar?
Ray_D_Oh
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:11:34, 05-09-2013
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Marin diesel Mercruiser D636 (aka BMW, VM-diesel)


Återgå till Mellanvarvsdieslar/fyrtakt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Bestgrip

Ygsbostudios

Kilremslagret

Wexal

Bra Verktyg

Sverigeredskap

SSL Certificates