Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriMellanvarvsdieslar/fyrtakt

Letar efter spridar munstycken till en SKL NVD 24

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera fartygs-mellanvarvsdieslar/fyrtakt här

Jirido (trådstartaren)

#1 » 16:12:05, 13-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag letar efter spridar munstycken till en SKL 6NVD 24 och skulle va tacksam som fan om nån visste hur jag skall hitta nån som säljer sådana. Jag har vart i kontakt med olika firmor som tillverkar munstycken i kina och har hittat till riktigt bra priser (6 st inkl frakt för 68 $) men vågar inte köpa då jag inte har nått modell nummer och heller inte vet vilka alla data som är nödvändiga. De är kallade ryska munstycken och de jag har i som legat under vatten nått år har märkningen 6-25-130 på sig, vilket betyder att det är 6 hål av 0.25mm i 130 graders vinkel.. men inget om pop trycket vilket jag GISSAR är 250 bar.
Här är några ointressanta bilder på munstycken .. :???:
Model 1
Bild
model 2
Bild
model 3
Bild


Om nån vet nått om den här motorn, vilken inte är att förväxla med NVD 24/36, eller känner någon som har en likadan så berätta gärna eller sätt mig i kontakt. Om nån känning tex skulle ha en handbook eller ens nått papper med specificationer så skulle det kunna hjälpa massor.

Motorn har legat under vatten nåt eller några år men är nu isärtagen och ihop plockad och väntar endast på nya munstycken för att starta.

Här är en snygg kolv
Bild

Motorn som är öst tysk har setat i pansarvagnar och små ubåtar men i ubåtar säkert som en 8 eller 12 cylindrars.

2 personer gillar det här inlägget.
Jirido
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:39:02, 12-09-2015
Ort: östra och västra nyland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Litet fartyg med en 34 liter SKL 6NVD 24 diesel.



S-A

#2 » 20:00:57, 13-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan ikke hjelpe deg med dyse(r), men har du lyst til å dele mer informasjon med oss?

Bilder og tekst er alltid velkomment på Maskinisten :eat:



MVH
S-A
S-A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:53:52, 20-03-2011
Ort: Østlandet
Norge
Maskintyp: Traktor

Jirido (trådstartaren)

#3 » 18:22:12, 14-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok. Jag hitta skeppet upp blåst på några klippor för några år sedan. folk skröna om att det legat där typ 10 år. men det var nog bara ett par år. Hon hade dock flytit omkring lite vilt några år före det.
Motor rummet hadde legat under vatten ett eller två år men det var som rackans tur var söt vatten. Regn!! och som det sakta hadde fyllts hadde motorns och växel lådans olja flytit upp och "Gupp smort" hela motor rummet så det var i princip ingen rost överhuvud taget. Till och med motorn snurra smort o fint när man satte stången i svänghjulet o tryckte med foten. Oljigt var det dock. riktigt oljigt.. Ungarna hjälpte mig och vi skumma ytan in i dunkar upp och ned vända dunkar vilka vi skar botten av. Därifrån fylde vi ett fat. När det var gjort fick vi lokala brandkåren att komma och övnings rädda o pumpa ur henne ( Tinuska heter hon). Magen hadde saltvatten i sig. Hon var ca 30/40% under vatten eller kanske bara 20.. svårt o säga.. det varierade med vattenståndet. Folk hadde gett upp på henne. Tänkte att det där är ett dött skep. När det sen blev ordentligt högvatten mot hösten bad vi en lokal förmåga att komma och rycka loss henne. och skraannkk så gled hon av skäret o plumsa i. O inte läcker hon en droppe. O nu är motorn i skick också.
Det är lite skoj. jag har lite fler bilder o en del film men de är på en hård disk jag inte kommer åt men jag kan ladda upp lite som jag har på laptoppen sålänge även om de ju nu inte är så interesanta.

Här är jag.. lite oljig.
Bild

ventil vippor
Bild

Här är jag och Tommy i motor rummet
Bild

Batteri banken av gamla lastbils batterier
Bild

rengnbågen
Bild

En sommar natt
Bild

babords bänken
Bild

växel lådan
Bild

jag i motor rummet
Bild

magen
Bild

Magen tyvärr lite sidlänges :smile:
Bild

ventilerna är ju förståss smashade.. igen sidlänges.
Bild

Jag har bättre bilder som sagt.

Hon är byggd som trålare runt -56 i litauen eller estland och har bra segelbara former som man säger, bara hon får en meter långköl.
Jag hitta den här skutan o har väll inte lagt ut mer än 20.000 sammanlagt på att rädda henne de senaste 3 åren. Ägaren var glad att vi tog hand om henne o gav oss skutan resolut.

Hjälp har jag förståss fått av kompisar och ungarna och ett fat riktigt bra begagnad olja av kimmon diesel här i vanda.
Båten ligger i Borgå i södra Finland var Lamor ett oljesanerings utrustnings företag har hemmort, de gav oss som tur var ett par paket olje sanerings dukar som är helt fantastiska. Om nån vill ha bra,sega och t.o.m tvättbara olje sugande sanerings dukar så kan jag bara rekomendera. sök på larmor borgå. Helt fantastiska.

Allt väl o ohoj sålänge.

4 personer gillar det här inlägget.
Jirido
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:39:02, 12-09-2015
Ort: östra och västra nyland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Litet fartyg med en 34 liter SKL 6NVD 24 diesel.

S-A

#4 » 07:39:02, 15-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tøøøøft!

Hold oss gjerne oppdatert!

:rock_on:


MVH
S-A
S-A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:53:52, 20-03-2011
Ort: Østlandet
Norge
Maskintyp: Traktor


Återgå till Mellanvarvsdieslar/fyrtakt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se