Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriMellanvarvsdieslar/fyrtakt

Vp md2 Md11c vad skiljer dem åt.

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera fartygs-mellanvarvsdieslar/fyrtakt här

ekenhall (trådstartaren)

#1 » 21:59:54, 09-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Visste inte vart jag skulle lägga frågan så lägger den.här så kan den flyttas om det behövs.
Undrar först vad som skiljer md2 med Md11.?

Undrar även hur kylningen funkar. Efter termostat huset är slangen kopplad till avgasröret. Känns som det inte skall komma något kylvatten då innan motorn kommit upp i arbetstemperatur . Om inte trycket som blir öppnar termostaten. Det är marinutförande utan sötvatten kylning .
Min motor blir inte fisjumen ens när motorn gott o en timme känner då med handen på limpan .

Några tipps ?
ekenhall
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:00:20, 15-03-2013
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: scania d.816, hiab 011



Janson1

#2 » 17:58:23, 10-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang kylningen så sitter det en pump på bakgaveln med en gummi-impeller. Den pumpar sjövatten till en port under limpan som fyller motorns kylkanaler med vatten, vattnet stiger upp till termostaten som har ett litet lufthål så lite vatten sipprar ut där hela tiden. När det blir varmt ca 60 grader öppnar termostaten och släpper ut vatten via det övre röret som ligger ovanför limpan.
Efter som pumpen ger en bestämd mängd vatten hela tiden så fortsätter överskottet upp direkt till returen som sedan mynnar ut i avgasröret efter limpan.
på din motor är det nog termostaten som ligger närmast till hands...
Skillnader på motorerna däremot har jag ingen aning om.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

ekenhall (trådstartaren)

#3 » 20:59:23, 09-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar.
Var sitter denna överskottsledningen som släpper förbi vattnet när motorn är kall.
Har märkt att det blivit mer tryck i vattnet sen jag monterade termostaten, då motorn börjat läcka lite här och där.
Ser dock inte exakt var det läcker men tror det kommer från ena cylindern kan inte se riktigt då limpan sitter ivägen.
Förmodligen har tidigare ägare slarvat med avtappning/ vinterkonservering.
Har nu iaf tagit upp båten så ska riva av limpan för att se vart det läcker, när lite tid finns.
ekenhall
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:00:20, 15-03-2013
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: scania d.816, hiab 011


Återgå till Mellanvarvsdieslar/fyrtakt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se