Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriMellanvarvsdieslar/fyrtakt

SKL NVD48

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera fartygs-mellanvarvsdieslar/fyrtakt här

A Eriksson (trådstartaren)

#1 » 15:03:53, 15-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett par bilder på dieselgeneratorerna ombord i SeaWind Lines dåvarande fartyg M/S StarWind. En järnvägsfärja byggd 1978 i Bergen.
Dessa var byggda av VEB SKL i Magdeburg i dåvarande DDR och lämnade väl en del att önska vad gäller driftsäkerhet.
Cylinderdimensionerna var 32X48cm och effekten 100hkr per cylinder enligt märkplåten. Men åttorna började att knäa när man kom över 500.

Bild
Bild

Anders
A Eriksson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:16:16, 24-08-2014
Ort: Enköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: MaK 8M453



Holger

#2 » 15:16:27, 15-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar:
Maffigt!

Vad menar du med detta?
Men åttorna började att knäa när man kom över 500.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

A Eriksson (trådstartaren)

#3 » 00:09:03, 16-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var två sexor och två åttor kopplade till varsin generator.
När de var nya så var märkeffekten på de åttacylindriga 800hk. Men efter ungefär 100´000 timmar så gick det inte att ta ut lika mycket effekt ur dom utan kom man över 500hk så ville de gärna storkna.
Hoppas att det förklarar lite bättre.

Anders
A Eriksson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:16:16, 24-08-2014
Ort: Enköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: MaK 8M453

Janson1

#4 » 08:30:36, 16-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet man vad som blev utslitet först? Typ cylindrar, ventiler, insprutningspumpar, spridare?
Jag tänker, om den tappar från 800 till 500 hp, det är -300 hp så måste något fundamentalt vara slut, blir dom inte svårstartade då? Nu är ju 100´000 timmar ganska mycket men man måste räkna om i antal kolvrörelser totalt och jämföra där när det gäller gångtimmar.
Hur många varv/min motsvarar mellanvarv? (Ca medel)
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

A Eriksson (trådstartaren)

#5 » 14:00:09, 16-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Medelvarvare brukar ligga mellan 250 och 1000 varv per minut.
Just dessa har jag för mig att gick på 720 varv.
Insprutningspumparna var av östtysk tillverkning och lämnade en hel del att önska.
A Eriksson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:16:16, 24-08-2014
Ort: Enköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: MaK 8M453


Återgå till Mellanvarvsdieslar/fyrtakt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se