Sida 1 av 1

SKL NVD48

InläggPostat: 15:03:53, 15-12-2015
av A Eriksson
Ett par bilder på dieselgeneratorerna ombord i SeaWind Lines dåvarande fartyg M/S StarWind. En järnvägsfärja byggd 1978 i Bergen.
Dessa var byggda av VEB SKL i Magdeburg i dåvarande DDR och lämnade väl en del att önska vad gäller driftsäkerhet.
Cylinderdimensionerna var 32X48cm och effekten 100hkr per cylinder enligt märkplåten. Men åttorna började att knäa när man kom över 500.

Bild
Bild

Anders

Re: SKL NVD48

InläggPostat: 15:16:27, 15-12-2015
av Holger
:thummar:
Maffigt!

Vad menar du med detta?
Men åttorna började att knäa när man kom över 500.

Re: SKL NVD48

InläggPostat: 00:09:03, 16-12-2015
av A Eriksson
Det var två sexor och två åttor kopplade till varsin generator.
När de var nya så var märkeffekten på de åttacylindriga 800hk. Men efter ungefär 100´000 timmar så gick det inte att ta ut lika mycket effekt ur dom utan kom man över 500hk så ville de gärna storkna.
Hoppas att det förklarar lite bättre.

Anders

Re: SKL NVD48

InläggPostat: 08:30:36, 16-12-2015
av Janson1
Vet man vad som blev utslitet först? Typ cylindrar, ventiler, insprutningspumpar, spridare?
Jag tänker, om den tappar från 800 till 500 hp, det är -300 hp så måste något fundamentalt vara slut, blir dom inte svårstartade då? Nu är ju 100´000 timmar ganska mycket men man måste räkna om i antal kolvrörelser totalt och jämföra där när det gäller gångtimmar.
Hur många varv/min motsvarar mellanvarv? (Ca medel)

Re: SKL NVD48

InläggPostat: 14:00:09, 16-12-2015
av A Eriksson
Medelvarvare brukar ligga mellan 250 och 1000 varv per minut.
Just dessa har jag för mig att gick på 720 varv.
Insprutningspumparna var av östtysk tillverkning och lämnade en hel del att önska.