Roligt att se en artikel om Bergenmotorer.
Jag har vart inblandad i formning och gjutning av KR
motorblock 6-8-9 cylindriga samt
BR 6-8-9 samt de i artikeln nämnda BV blocken, då i en 12 cylindervariant.
KR-blocken gjöts med cylindrarna liggande och var som nämndes i artikeln en gammal konstruktion, otroligt att den tillverkades så länge som till 2007.
Den modellen som vi använde i Karlstad var tillverkad på -70 talet och i dåligt skick
De sista blocken av den typen som gjöts på dåvarande Valmet-KMW ;s gjuteri i Karlstad gjordes någon gång i mitten av 1990 talet.
BR blocken gjöts med cylindern nedåt, de 6
cyl. med en gjutvikt på 12 ton och de 9 cylindriga gjöts med 18 ton. Det krävdes att formen viktades med 5 gånger gjutvikten för att hålla järnet kvar i formen.
BV blocken började vi med utfallsprov -97 tror jag det var. Jag har för mig att BR och BV motorerna användes som både fartygsmotorer samt som fasta drivmotorer för elkraftverk.
MVH Stefan