Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriMellanvarvsdieslar/fyrtakt

Kompressionsprov DAF 575, bra eller dåligt?

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera fartygs-mellanvarvsdieslar/fyrtakt här

Rio (trådstartaren)

#1 » 12:17:10, 21-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Jag har gjort kompressionsprov på mina två DAF 575 motorer i båten. Resultatet blev ca 20 Bars tryck i alla cylindrar utom cylinder 2 på babords motor som hade 18 Bars tryck. Om jag är rätt informerad bör trycket ligga på 25 bar. Stämmer detta?
Orsaken till att vi gjorde provet är att det på ena motorn läcker in avgaser i kylsystemet (sötvattensystemet).
Innan vi river ner expansionskärlet för att provtrycka det eller byta topplockspackning vill vi veta statusen på motorerna.
Nu är frågan. Skall vi acceptera detta kompressiontryck och leta efter avgasläckan, eller skall vi renovera cylindrar/ventiler eller skall vi slänga ut motorerna och skaffa något annat driftsäkert och stabilt.

Hur hade ni gjort? Tacksam för tips, idéer och förslag.

Karl Anders
Rio
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:20, 14-10-2016
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: DAF 575



G-son

#2 » 12:58:00, 21-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade till att börja med kontrollerat hur korrekt kompressionsprovaren visar, ifall det är viktigt att trycket är tillräckligt högt. Jag har råkat på kompressionsprovare som visat ganska fel, så jag fokuserar mer på att det ska vara ungefär lika på alla cylindrar än det faktiska trycket som visas - det kan hända att alla cylindrar är dåliga, men dom brukar aldrig vara identiskt dåliga så dom har nästan samma tryck då.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Rio (trådstartaren)

#3 » 13:27:43, 21-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man accepterar de cylindrar med 20 bars tryck ligger den med 18 inom acceptabel differans eller skall man åtgärda den?
Rio
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:20, 14-10-2016
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: DAF 575


Återgå till Mellanvarvsdieslar/fyrtakt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se