Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriMellanvarvsdieslar/fyrtakt

Motor rusar?

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera fartygs-mellanvarvsdieslar/fyrtakt här

Neptim8000 (trådstartaren)

#1 » 13:22:44, 04-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en Neptim8000 med en Bedford 330 motor som har en separat CAV dieselpump.

Det är gamla grejor men har fungerat bra tills i år. Upptäckte då att en packbox läckte på dieselpumpen vilken jag bytt. Men efter det så har det tryckts ut diesel först vid "förpumpens" valveskruv. Satt en slang därifrån till en dunk vilket fungerade. Upptäckte senare att det även kom diesel ur ett "luftrör" på pumpen. Drog då en slang därifrån med.

 

Men sist vi var ute så såg jag att oljetrycket sjunkit. Vilket gjorde att jag först gasade på för att se om det höjdes. Men ingen större skillnad och då stängde jag av till tomgång... med följd att motorn rusade och ej gick att stänga av med stopspaken. Men den dog till slut och vi bogserade hem den. 

 

Upptäckte att det gått ner diesel i motorolja.

Pumpade ur och fyllde på nytt. (Halvvfullt)

Justerade cav pumpen moturs i ovala skruvhålen för att få ned "insprutet" lite. 

 

Testade och tyckte motorn lät bra. Så vi åkte ut igen. Båten gick bra ca 45min men när jag skulle sänka farten så tyckte vi den började låta annorlunda igen. Drog då av till tomgång med följd att den rusade igen. Lyfte denna gång av golvet och stoppade en trasa i insuget vilket gjorde att den dog. Då det var sista semesterhelgen så startade jag den igen och har åkt några timmar utan problem.

Såg dock att en liten mängd diesel trängt ned i motorn igen vilket jag pumpade ur så den ej gick över full.

 

Men nu hemma igen med funderingar.

Vad tror ni är felet?

Är det en kolvring som gått ner tror ni? Hur testar jag det?

Eller är allt bara en följd av att dieselpumpen krånglar? Tror nämligen att "förpumpen" har gått sönder då jag ej har något motstånd i handpumpen där. Och när jag pumpar så slutar det flöda i slangen. Men kan det göra att diesel går ned i motorn?? Vet även det sitter en regulator på änden av CAVpumpen. Kan den krångla då det andra ej är helt??

Har även mer avgaser efter dieselpumpens packbox lagades. Men detta är vit rök.

Har ej bytt bränslefiltret där vatten samlas upp...

 

Tacksam för råd och idéer då i vill fortsätt båtsäsongen någon månad till..
Neptim8000
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:20:42, 04-08-2019
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bedford diesel



torbjorn_forsman

#2 » 16:28:05, 04-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för typ av CAV dieselpump? Radpump eller fördelarpump? Det är nog bara dumt att försöka ändra insprutningsförställningen genom att vrida på hela pumpen, bättre att den antingen får stå i ursprungligt läge eller ställs in korrekt enligt VHB på nytt.
En del fördelarpumpar har någon form av hydraulisk varvtalsregulator (jag har dock aldrig sett en sån med egna ögon), och i det här fallet låter det nästan som om det skulle kunna vara problem med en sådan.
Uppgifter om typbeteckningarna på pump och regulator samt bilder på alltsammans kan nog öka chansen att forumets samlade CAV-kompetens nappar på denna tråd :photograph:
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Neptim8000 (trådstartaren)

#3 » 22:34:14, 11-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen. Det är en CAV d80/164. Som denna: https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre ... 2479158499

Ska se om jag kan ladda lite bilder från datorn imorgon.
Men min tanke nu är att först kolla kompression på cylindrar så jag kan utesluta att bränslet inte går in den vägen. Fick även tips om att man kunde skruva ur spridare och sedan låta den sitta på insprutröret för att se om spridaren stänger som den ska.
Jag vet ju att matarpumpen ej är som den ska så får skruva loss den. Sedan får jag kolla dieselpumpen igen men är lite att skruva då... kan ju även chansa på att inköpa den från eBay. Tänkte även ringa dieselmeken i Aneby för råd men först vill jag utesluta motorkrångel.
Är ju en gammal motor så vet ju ej om det finns reservdelar till den. Ett scenario är ju att efter de lagade packbox så gick annat läck istället vilket gör att diesel på något sätt går ut i systemet för snöröjningen till pumpen. Gör ju även det att diesel går ut i motorn. Uppskattar att ca 2l diesel kommit in i motorn på 2h körning. Och båten går då helt ok enligt mig.
Undrar även om Biltemas dieselkompsats ok för hemmamek ifall jag ej får tag på någon som kan hjälpa mig.

1 person gillar det här inlägget.
Neptim8000
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:20:42, 04-08-2019
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bedford diesel

mathiast

#4 » 22:41:40, 11-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter det inte någon matarpump på blocket som kan läcka in diesel??
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010


Återgå till Mellanvarvsdieslar/fyrtakt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se