Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriMellanvarvsdieslar/fyrtakt

Hjälp med Bolinder Diesel och backslag (1113 tror jag eller 1053)

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera fartygs-mellanvarvsdieslar/fyrtakt här

Birkt (trådstartaren)

#1 » 21:54:48, 17-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Har fått i uppgift att hjälpa en vän som köpt en båt billigt med en gammal Bolinder Diesel i, tror det är en 1113 eller en 1053 BR. Han blev lovad att motor gått i år och att det inte var några problem. Han lyckades inte starta motorn. Vid kontroll så var oljan i BÅDE motor och backslag helt vit och tjock som majonnäs. Gissningsvis så har båten legat med vatten i kölen som täckt en del av motor och backslag så att vatten kommit in. Det talar ju för det för att backslaget var helt fullt av majonnäs. I värsta fall har en kylkanal eller topplocket gått, eller? Har inte stenkoll. Kylvattnet ser bra ut, så det är alltid nåt.

Min fråga är:
Kan man hälla ner diesel och olja 50/50 i backslaget för att få bort all gammal majonnäs? Köra startmotorn lite så att det vispar runt och sen tömma några gånger. Eller kan man skada packningar och lager osv?

Nästa fråga:
Vet någon om det är dekompressionsventiler på denna motor? Kanske en anledning till att den inte startar. Jag har själv inte varit vid motorn. Ska dit snart.

Här kommer bilder. Jag är glad för alla tips och trix vad gäller denna motor.


Bild
Bild
Bild
Birkt
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:14, 15-04-2020
Sverige



magirus

#2 » 23:07:22, 17-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ha städat med ren diesel o direkt sen hällt på olja. De ha funkat. :thummar:

3 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

Birkt (trådstartaren)

#3 » 23:28:16, 17-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack! Ska testa detta:-)
Birkt
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:14, 15-04-2020
Sverige

magirus

#4 » 23:47:43, 17-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen ä de ju int fel göra nå täta oljebyten med några gångtimmar emellan :thummar:

2 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

Birkt (trådstartaren)

#5 » 00:35:09, 18-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

magirus skrev:Sen ä de ju int fel göra nå täta oljebyten med några gångtimmar emellan :thummar:


Precis! Jag tänkte köra en kort stund med diesel och olja, sen byta några gånger. I motorn tänkte jag köra bara olja men fler byten...

Hoppas att det räcker, och att det inte är något annat som läcker inifrån.

1 person gillar det här inlägget.
Birkt
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:14, 15-04-2020
Sverige

Scania bonden

#6 » 08:02:58, 18-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ut att vara en 1113 motor.
Dock har jag väldigt dålig koll på marin och industriutförande, men på traktormotorerna så sitter den runda " klockan" m membranet i på insidan av inspr pumpen på 1113, och på utsidan på 1053. Även br filterna ser ut som 1113.
Såvitt jag vet finns det inga BM med dekompression. Men som sagt jag har ingen vidare koll på dessa....
Axel W

1 person gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

Peter Persson

#7 » 08:39:15, 18-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Marin toppen på 1113 finns med dekompression, jag har en, spaken ska sitta på ventilkåpan men jag ser den inte på bilderna.
Jag tror också det är en 1113
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

2012

#8 » 18:52:34, 12-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en 1113. Ingen dekomp på bilderna men på min sitter det en spak på kåpan.
Har dock aldrig behövt använda den då motorn startar på några få varv även efter vinteruppehåll.

Såg inte så kul ut med sörjan. Hur gick det, snurrade den igång?
2012
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:40:24, 07-08-2012
Ort: Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Boxer

Thomas BM1054

#9 » 14:57:21, 14-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg har problemer med mit backslag på min BM 1054. Aksen sidder fast og er ikke til at rykke. Har forsøgt at sprøjte alt til i WD 40. Det løsnede lidt, men langt fra nok. Har derefter forsøgt at fylde rummene med diesel men fortsat endnu ikke noget held. Er der nogen, som har ideer?

Och er der nogen, som har en idé om, hvor man kan skaffe resservedele?

[img]458265_2DG1K7F8MEJOG1655211387.jpg[/img]

[img]458265_182KYOEOMOITN1655211386.jpg[/img]
Thomas BM1054
1 inlägg
 
Blev medlem: 14:47:03, 14-06-2022
Danmark
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 1054 marine


Återgå till Mellanvarvsdieslar/fyrtakt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se