Sida 1 av 1

MD 47

InläggPostat: 16:31:07, 12-07-2020
av Zteewee
Hej! Jag har en MD 47, B tror jag från 1961. Den sitter i en gammal skuta, byggd på Vikens Varv nära Helsingborg. Skutan är 16 m lång och 6 m bred. Den och ett systerfartyg var de första på varvet som byggdes med hjälpmotor. Skutan hette från början Lisa, sedan har hon hetat Primus och nu Emelie. Hon är ombyggd till bobåt och plastad. MD 47:an är troligen tredje motorn i båten. Verkar inte vara särskilt sliten. Eller då är cylinderfodren bytta. För det finns inte mycket till vändkanter. Jag har verkstadshandbok till den. De senaste åren har jag bytt startmotor. Fick tag en kraftig, via El& Diesel i Södertälje. Fått dieselpumpen renoverad, utan att den blev isärplockad. Däremot väl inställd. Också El& Diesel, fast i Huddinge. Bernt där är en klippa. Han har därefter renoverat mina spridare också. Motorn knackade, och de var enligt honom i väl behov av översyn.

Motorn blir för varm så jag tyckte jag behövde kika lite på kylsystemet och plockade bort topplocken. Hade lyckligtvis nya packningar. Resterande packningar har jag skurit till från material från Biltema. Nu letar jag nya pinnbultar och mässingsmuttrar till avgasslimpan.

Har ännu inte tagit mig an värmeväxlaren.
Tar tacksamt emot synpunkter!
Med vänlig hälsning!

Re: MD 47

InläggPostat: 17:21:21, 12-07-2020
av Michael Meier
Wurth har ett fint sortiment med pinnbult lättillgängligt och kanske också mässingmutter,

Re: MD 47

InläggPostat: 00:01:37, 13-07-2020
av rospigg
Vid varmgång är impellern är det första att misstänka, sen står värmeväxlaren på tur.
Slangar, sjövattenfilter, bottenventiler, hur är det med dom grejerna?

Re: MD 47

InläggPostat: 16:47:50, 15-07-2020
av Zteewee
Tack för era svar. Hittat pinnbult och mutter hos Perssons Parts.
Sjövattenkylningen funkar är helt ok, förutom att pumpen inte går att smörja via fettspruta. Det verkar fattas någon del i den så jag trycker upp fett underifrån i ett hålrum. Inte helt idealiskt. Men märkligt nog ser det rätt rent ut "flödeskammaren" i värmeväxlaren. Och jag känner inte till något sjövattenfilter. Något jag funderat på borde väl finnas, och om jag inte hittar ska försöka montera.

Bekymret är nog en väl igensatt sötvattendel i värmeväxlaren och inte minst ett termostat som nog gett upp för ett tag sen. Sen var det dåliga packningar vid avgaslimpan. Och även i den rätt igensatta kylkanaler som jag nu bearbetat med att knacka med hammare på utsidan och dragit en vajer med knaus igenom. Har jobbat med citronsyra tidigare med motorn igång och fått ut mycket skit då. Nu har jag gjort det specifikt i värmeväxlaren som såg fin ut från påfyllningsöppningen efter förra omgången, då den var monterad, men det var fortfarande rätt illa sett från undersidan.

Vet någon vart man får man tag i passande termostat?
Och passande sjövattenfilter?

Re: MD 47

InläggPostat: 16:53:18, 15-07-2020
av rospigg
Sjövattenfiltret monterar du bredvid motorn, mellan bottenventil och impellerpump.
Vetus har vettiga grejer till hyfsade priser.