Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriMellanvarvsdieslar/fyrtakt

MD 47

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera fartygs-mellanvarvsdieslar/fyrtakt här

Zteewee (trådstartaren)

#1 » 16:31:07, 12-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Jag har en MD 47, B tror jag från 1961. Den sitter i en gammal skuta, byggd på Vikens Varv nära Helsingborg. Skutan är 16 m lång och 6 m bred. Den och ett systerfartyg var de första på varvet som byggdes med hjälpmotor. Skutan hette från början Lisa, sedan har hon hetat Primus och nu Emelie. Hon är ombyggd till bobåt och plastad. MD 47:an är troligen tredje motorn i båten. Verkar inte vara särskilt sliten. Eller då är cylinderfodren bytta. För det finns inte mycket till vändkanter. Jag har verkstadshandbok till den. De senaste åren har jag bytt startmotor. Fick tag en kraftig, via El& Diesel i Södertälje. Fått dieselpumpen renoverad, utan att den blev isärplockad. Däremot väl inställd. Också El& Diesel, fast i Huddinge. Bernt där är en klippa. Han har därefter renoverat mina spridare också. Motorn knackade, och de var enligt honom i väl behov av översyn.

Motorn blir för varm så jag tyckte jag behövde kika lite på kylsystemet och plockade bort topplocken. Hade lyckligtvis nya packningar. Resterande packningar har jag skurit till från material från Biltema. Nu letar jag nya pinnbultar och mässingsmuttrar till avgasslimpan.

Har ännu inte tagit mig an värmeväxlaren.
Tar tacksamt emot synpunkter!
Med vänlig hälsning!
Zteewee
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:27, 04-11-2019
Ort: JÄRNA
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo Penta MD 47 (D 47)



Michael Meier

#2 » 17:21:21, 12-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Wurth har ett fint sortiment med pinnbult lättillgängligt och kanske också mässingmutter,
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

rospigg

#3 » 00:01:37, 13-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vid varmgång är impellern är det första att misstänka, sen står värmeväxlaren på tur.
Slangar, sjövattenfilter, bottenventiler, hur är det med dom grejerna?

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Zteewee (trådstartaren)

#4 » 16:47:50, 15-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för era svar. Hittat pinnbult och mutter hos Perssons Parts.
Sjövattenkylningen funkar är helt ok, förutom att pumpen inte går att smörja via fettspruta. Det verkar fattas någon del i den så jag trycker upp fett underifrån i ett hålrum. Inte helt idealiskt. Men märkligt nog ser det rätt rent ut "flödeskammaren" i värmeväxlaren. Och jag känner inte till något sjövattenfilter. Något jag funderat på borde väl finnas, och om jag inte hittar ska försöka montera.

Bekymret är nog en väl igensatt sötvattendel i värmeväxlaren och inte minst ett termostat som nog gett upp för ett tag sen. Sen var det dåliga packningar vid avgaslimpan. Och även i den rätt igensatta kylkanaler som jag nu bearbetat med att knacka med hammare på utsidan och dragit en vajer med knaus igenom. Har jobbat med citronsyra tidigare med motorn igång och fått ut mycket skit då. Nu har jag gjort det specifikt i värmeväxlaren som såg fin ut från påfyllningsöppningen efter förra omgången, då den var monterad, men det var fortfarande rätt illa sett från undersidan.

Vet någon vart man får man tag i passande termostat?
Och passande sjövattenfilter?
Zteewee
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:27, 04-11-2019
Ort: JÄRNA
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo Penta MD 47 (D 47)

rospigg

#5 » 16:53:18, 15-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sjövattenfiltret monterar du bredvid motorn, mellan bottenventil och impellerpump.
Vetus har vettiga grejer till hyfsade priser.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69


Återgå till Mellanvarvsdieslar/fyrtakt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se