Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriMellanvarvsdieslar/fyrtakt

stopp solonoid till TMD61

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera fartygs-mellanvarvsdieslar/fyrtakt här

QV_ (trådstartaren)

#1 » 21:03:25, 12-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har fått i uppdrag att fixa en ny stoppsolonoid till en VOLVO td61 i marint utförande.
Är det samma som till fordonsmotorer så att man kan hitta dom på traktorskrotar?

Lämplig inköpskanal?
De (ägarna) hittar den på nätet i utlandet men de köper inte produkter så.

Den som satt där nu är troligen en Bosch som inte satt där ifrån fabrik.
Så en bild ger inte så mycket misstänker jag
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65



torbjorn_forsman

#2 » 22:44:23, 12-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du söker på Bosch-numret på den solenoid som sitter där, vad ger det för slags träffar?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

QV_ (trådstartaren)

#3 » 00:26:45, 13-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

den ser ut så här https://www.bobbeckfuelinjection.co.uk/ ... 3302-p.asp

men då 24V.

Problemet är en felaktig inkoppling där man inte använder den yttre hållströmen.
Så den stod på "aktiveringsströmen" när dom badade.... Genererade lite rök i kablar.
Har inte kollat om den är sönder, men måste jobba på fabriken i morgon så det testet får vänta.
Det är en spricka i den hårda plasten på baksidan så något har hänt.

Just denna är en woodward modell RSV 1751ES 24VDC
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_ (trådstartaren)

#4 » 00:36:06, 13-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Söker man på artikelnummret SA-3799-24 så ramlar träffarna in, men delen är ju felaktigt monterad eftersom den kräver externt relä för att gå över i hålläge.
Tänkte att det var enklare att monterar den "rätta" istället för att fixa till en yttre växlingsfunktion i serie med 24 volts matningen.

Fast det kanske är så lätt som att lägga en termisk säkring på någon amp i serie med tillslaget och lägga "håll" parallellt innan den termiska säkringen.
Det skall väll inte behövas många tiondelar för solonoiden att bottna. Men i sin tur så känns det inte korrekt att göra så.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

torbjorn_forsman

#5 » 10:15:17, 13-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enklast då är att lägga en RC-krets (motstånd och en lagom stor kondensator parallellkopplat) i serie med matningen till solenoiden. Jag har haft en sådan lösning i många år för att inte riskera att bränna upp spolen i ett bistabilt relä (avbländningsrelä från någon gammal Opel) som jag använder för att styra utebelysningen hemma.

Välj motståndet så att den ström det släpper igenom blir lagom hållström för solenoiden, och ta till kondensatorn så att strömstöten som uppstår då den ska laddas upp vid tillslag säkert räcker för att aktivera solenoiden.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Mellanvarvsdieslar/fyrtakt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se