Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriMellanvarvsdieslar/fyrtakt

Problem med min MD31A

1 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera fartygs-mellanvarvsdieslar/fyrtakt här

björnc (trådstartaren)

#1 » 10:57:17, 24-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er.
Jag köpte en segelbåt med en MD 31A förra året, motorn har gått 4000h. Nu till problemet motorn ryker en del även när den kommit upp i arbetstemperatur. Kölvattnet är det bra fart på och kallt. Motorn går jämnt och fint men varför denna rök... förra helgen helgen försvann röken under gång men kom tillbaka dagen efter, skumt eller var det bara en synvilla?
Man är ju aldrig ensam med ett problem. Är det någon som känner igen detta?
Spridarproblem ligger ju nära till hands vad tror ni? Topplockspackningen...?
Jag hade en gång en Scania där det blev ett litet läckage i oljekylen så det kom ut lite olja i kylvattnet som träffades av de heta avgaserna och då blev det vit rök faktiskt men det är en annan historia.
MD31'n drar ingen olja...
Jag var inne på Youtube och kollade på hur man får ur spridarna och det verkar ju lite meckigt med kopparhylsorna. Förstod inte om man måste byta den också eller om det räcker att man tar spjärn mot den för att dra upp spridaren och den är kvar, det hade ju underlättat.
Innan jag börjar meka så tänkte jag höra om någon har något tips angående detta.
Ha de'
/Björn


Tråd löst

björnc
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 04:03:45, 04-10-2011
Maskintyp: Lastbil




Återgå till Mellanvarvsdieslar/fyrtakt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se