Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriMellanvarvsdieslar/fyrtakt

Yanmar YSE8 Byta backslag från 3:1 till 2:1

18 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera fartygs-mellanvarvsdieslar/fyrtakt här

Jocke_R (trådstartaren)

#1 » 14:43:12, 14-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vart sker själva reduceringen?
Dvs hur mycket måste jag flytta över?

(Skrev ett mer ingående inlägg men av någon anledning så kraschar hemsidan då)

Bild
Bild
Jocke_R
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:17:30, 29-12-2013
Ort: Skaraborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165
Gullholmen Snipa med Solo H102
Aphrodite 30 med en Yanmar YSE8
Volvo Carrus B12M -04



Eje Forsmark

#2 » 15:29:22, 14-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Först varför ändra utväxlingen?
Är det till något annat än en båt?
Ju långsammare en propeller går ju mindre risk för kavitation och vibrationer från axeln.
Ryms inte propellern under båten?
Användarvisningsbild
Eje Forsmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:31, 06-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: LM 218 TD
Volvo T22
BM 230 viktor
PV544
DL 650
Fiat 60-90
Albin 25
Volvo N10
Volvo f85
Åkerman H3mb

Jocke_R (trådstartaren)

#3 » 16:03:17, 14-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eje Forsmark skrev:Först varför ändra utväxlingen?
Är det till något annat än en båt?
Ju långsammare en propeller går ju mindre risk för kavitation och vibrationer från axeln.
Ryms inte propellern under båten?


Precis, jag har köpt en renoverad motor med backslag med 3:1, den gamla har 2:1 vilket jag upptäckte först senare. Jag har undersökt att byta propeller men det får inte plats en större än den som sitter där.
Jag får köra med ganska högt varv redan som det är…

Det är till en segelbåt. Motorn är skrot så jag ska byta till en annan…
Jocke_R
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:17:30, 29-12-2013
Ort: Skaraborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165
Gullholmen Snipa med Solo H102
Aphrodite 30 med en Yanmar YSE8
Volvo Carrus B12M -04

Eje Forsmark

#4 » 17:19:54, 14-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad har du för propeller i dag? diameter x stigning?
Är ju så att det inte är jättestor skillnad på propellrar från 2:1 till 3:1 på små relativt lågvarvade inombordare.
Istället för att öka diametern så kan du ju öka stigningen. 1" på diametern motsvarar i stort 1" på stigningen typ 17x12 motsvaras av 16x13.

https://www.rodahl.se/propellerberakning

https://www.propellertrim.se/propellrar ... sformular/

Ändring lagt in länkar till propellerberäkning.


Bild
Användarvisningsbild
Eje Forsmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:31, 06-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: LM 218 TD
Volvo T22
BM 230 viktor
PV544
DL 650
Fiat 60-90
Albin 25
Volvo N10
Volvo f85
Åkerman H3mb

Jocke_R (trådstartaren)

#5 » 17:57:40, 14-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en 13x10 idag. Undersökte propellerbyte först och tog hjälp av Riwall propellerservice och även en annan båda kom fram till att jag behövde 14x11 minst. En 14 diameters får plats, men jag har bara ca 16mm mariginal till skrovet idag vilket redan är lite om jag förstått det rätt… Det är också en 2blads fast. Vill inte ha en 3blads pga försämrade seglingsegenskaper…
Bild
Jocke_R
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:17:30, 29-12-2013
Ort: Skaraborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165
Gullholmen Snipa med Solo H102
Aphrodite 30 med en Yanmar YSE8
Volvo Carrus B12M -04

Eje Forsmark

#6 » 18:28:20, 14-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok 13x12 borde fungera lika bra som 14x11 vill du ha ännu lägre varv så räkna ca 200rpm på motorn per tum stigning eller diameter så kanske 13x13 i stället.
För max effekt ska ju motorn dock varva så nära max varv som möjligt.
Låt någon beräkna på att du vill ha max 13" propeller diameter.

Kanske kolla med någon firma som håller på med propellrar det kan ju gå att vrida upp stigningen på den du har.
Men kolla om det är försvarbart ekonomiskt mot en ny.
Användarvisningsbild
Eje Forsmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:31, 06-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: LM 218 TD
Volvo T22
BM 230 viktor
PV544
DL 650
Fiat 60-90
Albin 25
Volvo N10
Volvo f85
Åkerman H3mb

Eje Forsmark

#7 » 20:28:35, 14-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användarvisningsbild
Eje Forsmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:31, 06-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: LM 218 TD
Volvo T22
BM 230 viktor
PV544
DL 650
Fiat 60-90
Albin 25
Volvo N10
Volvo f85
Åkerman H3mb

Jocke_R (trådstartaren)

#8 » 21:05:20, 14-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eje Forsmark skrev:Här är kanske något?

https://wasayachts.com/produkt/propelle ... -13x13-lh/


Den borde ju funka i såna fall. Känns dock som ganska ovanligt med lika mycket diameter som stigning?
Kan man förlora något på det?

Jag har dock redan backslaget och har beställt packningar. Är det så mycket jobb att flytta över det?
Jocke_R
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:17:30, 29-12-2013
Ort: Skaraborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165
Gullholmen Snipa med Solo H102
Aphrodite 30 med en Yanmar YSE8
Volvo Carrus B12M -04

InläggDetta inlägg har raderats av Jocke_R den 21:20:45, 14-05-2023.
Anledning: Dubbelpost

Eje Forsmark

#10 » 22:16:58, 14-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej det har egentligen ingen betydelse på en deplacement båt av fritidstyp.

Men man brukar säga större propeller bättre dragkraft mindre med högre stigning snabbare respons.
Tror också att man brukar säga att en mindre med större stigning ger viss vinst i manöverbarhet med fast axel men det kan jag inte bekräfta.
Inte ovanligt att snabba båtar kan ha betydligt högre stigning än diameter.
Nä inte är det jobbigt byta backslaget men om den nu är helrenoverad så ska det väl även gälla backslaget med nya lameller.

( Vi körde länge med en träsnipa med en 12hk Yanmar med propeller 15x15" pgra utrymmet mot skrovet)
Användarvisningsbild
Eje Forsmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:31, 06-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: LM 218 TD
Volvo T22
BM 230 viktor
PV544
DL 650
Fiat 60-90
Albin 25
Volvo N10
Volvo f85
Åkerman H3mb

Jocke_R (trådstartaren)

#11 » 09:36:54, 15-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag blev faktiskt sugen på att prova men nu när jag kollar så ser jag att det är 20mm axel. Typiskt...
Jocke_R
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:17:30, 29-12-2013
Ort: Skaraborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165
Gullholmen Snipa med Solo H102
Aphrodite 30 med en Yanmar YSE8
Volvo Carrus B12M -04

Eje Forsmark

#12 » 10:47:49, 15-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ring o kolla det står 20mm? Så kan vara ngt annat.
Användarvisningsbild
Eje Forsmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:31, 06-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: LM 218 TD
Volvo T22
BM 230 viktor
PV544
DL 650
Fiat 60-90
Albin 25
Volvo N10
Volvo f85
Åkerman H3mb

Jocke_R (trådstartaren)

#13 » 14:30:04, 15-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var inte 20mm utan snarare 25mm2.
Dock så kommer då nästa fråga, deras propeller var 24,5mm till 22mm innerdiameter.
Min är 24,5mm till 19mm i innerdiameter. Den är ca 60mm djup, hur det är med den på Wasa vet jag inte då jag inte visste att det var viktigt när jag ringde.

Jag har börjat googla lite och då verkar det som att 1:10 är lite standard. Vad innebär det rent konkret? Dvs är det från inner och ytterkant eller beräknas det på ett viss standard avstånd.

(Min propeller är även märkt med 750.
Jocke_R
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:17:30, 29-12-2013
Ort: Skaraborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165
Gullholmen Snipa med Solo H102
Aphrodite 30 med en Yanmar YSE8
Volvo Carrus B12M -04

Eje Forsmark

#14 » 14:51:50, 15-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det är någorlunda standard med 1:10 men du behöver mäta längden på navet på propellern också. Längre nav mindre hål längst bak.
Användarvisningsbild
Eje Forsmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:31, 06-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: LM 218 TD
Volvo T22
BM 230 viktor
PV544
DL 650
Fiat 60-90
Albin 25
Volvo N10
Volvo f85
Åkerman H3mb

Jocke_R (trådstartaren)

#15 » 15:20:22, 15-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eje Forsmark skrev:Jo det är någorlunda standard med 1:10 men du behöver mäta längden på navet på propellern också. Längre nav mindre hål längst bak.


Yes, det är jag med på. Tänkte om det finns ett sätt att räkna på. Jag tänker 1:10 från vart till vart?
Jocke_R
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:17:30, 29-12-2013
Ort: Skaraborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165
Gullholmen Snipa med Solo H102
Aphrodite 30 med en Yanmar YSE8
Volvo Carrus B12M -04


Återgå till Mellanvarvsdieslar/fyrtakt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se