Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriMellanvarvsdieslar/fyrtakt

Topp packning Scania DN8

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera fartygs-mellanvarvsdieslar/fyrtakt här

redaren (trådstartaren)

#1 » 21:04:35, 01-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Jag har fått kylvatten läckage i topplocks packningen på en Scania DN8 marinmotor (den orangemålade senare varianten av d8)
Vattnet rinner ut på sidan alltså ej in i motorn.
Har tagit bort topparna och det är svårt se var det kommit ifrån men O-ringarna som ligger runt kylkanalerna ser misstänkta ut.

Har köpt nya packningsatser men undrar om någon vet vilket moment som topparna ska dras med och om det finns någon risk att det är något annat jag ska tänka på.

Janne
redaren
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:42:07, 19-11-2012
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Thomas Frisk

#2 » 13:21:31, 03-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

17-19 Kpm enligt VHB som finns under "downloads" här på forumet kolla in sidan 90 där har du momenten. För övrigt finns det utförliga instruktioner för din Scania-motor där. Lycka till! :thumme:
Användarvisningsbild
Thomas Frisk
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:29, 28-08-2009
Ort: Älandsbro
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: jd6010
jd 3020
BM 810
Ford Dexta

dimorep

#3 » 14:43:15, 03-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla så att där inte är rostskador där tätningarna ligger an emot, om isf lär det läcka även med nya tätningar.. :sad:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Div. olika, främst i samband med motorjobb på de.

redaren (trådstartaren)

#4 » 20:47:00, 12-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag hittade verkstadshandboken men kan ja vara säker på att det är samma moment för dragningen på en Gammal D8 från 70talet som DN8 från 1984. Det gjordes ju lite ändringar har jag för mig...
Janne
redaren
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:42:07, 19-11-2012
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania


Återgå till Mellanvarvsdieslar/fyrtakt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Bestgrip

Ygsbostudios

Kilremslagret

Wexal

Bra Verktyg

Sverigeredskap

SSL Certificates