Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriMellanvarvsdieslar/fyrtakt

Volvo Penta MD7, läckage insprutningspump

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera fartygs-mellanvarvsdieslar/fyrtakt här

jeeplasse (trådstartaren)

#1 » 22:38:22, 15-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Vet inte om detta är rätt forum, men jag gör ett försök. En bekant till mig har bytt motor i sin snipa och nu när hela installationen är klar visar det sig att det finns ett litet läckage (en droppe per minut) från insprutningspumpen. Det är en CAV pump typ DPA. I botten på pumpen finns en liten tapp som går att trycka in och den fjädrar tillbaka. Är det någon som vet vad denna har för funktion? Det är från den det läcker och det droppar hela tiden, även när motorn inte är igång. Enligt vad jag kommit fram till kallas hela denna del för auto advance device på engelska, men vad är den till för? Här finns det en ritning på pumpen och det är vid detalj nummer 101 det läcker. http://www.marinepartseurope.com/sv/vol ... 13645.aspx

Med vänlig hälsning, Lars Johansson
jeeplasse
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:48, 02-10-2011
Ort: Ronneby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 1212 -78
Deutz 5006 -72 med Kjällve 601 HD lastare



Turbodiesel

#2 » 22:58:38, 15-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Knoppen kan manövreras vid kallstart, för att hindra pumpen att ställa om tändningen i startögonblicket (säkert aldrig använd).

Tag med 101:an till en vettig dieselverkstad så får du hjälp, kolla noga efter eventuell kula vid demontering, den bör befinna sig i ett hål i SIDAN av banjoskruven (101)

Hittar du inget på nära håll bör jag ha en tätning att skicka till dig..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

jeeplasse (trådstartaren)

#3 » 08:31:01, 16-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för snabbt svar. Jag ska framföra detta till båtägaren, så får han avgöra hur han ska gå vidare med detta.
jeeplasse
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:48, 02-10-2011
Ort: Ronneby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 1212 -78
Deutz 5006 -72 med Kjällve 601 HD lastare


Återgå till Mellanvarvsdieslar/fyrtakt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se