Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriUdda fartygsmaskiner

Isotta Fraschini W18 - hur andas den egentligen?

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera udda fartygsmaskiner, typ Doxford m.fl., här

MN (trådstartaren)

#1 » 17:40:16, 14-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu i helgen tog jag en noggrannare koll på hur dessa reliker fungerar. Fundera lite själva!
Grunddata: W18 dvs 3 rader om 6 cylindrar med gemensam vevaxel, typ en V motor med en extrarad itryckt i mitten på V:et. 4 ventiler per cylinder. Inte illa för en maskin med rötterna i 1920-talet

Nu kommer klurigheten. Det finns 6 förgasare. 3 på varje yttre cylinderbank men inga på mittenbanken. Hur går färskgas och avgaserna i maskinen? De stora runda rören är vattenkylda avgasrör


Bild
Von oben. Framåt till höger

Bild
Höger sida. Framåt till höger

Bild
Vänster sida. Framåt åt vänster

Bild
Vänster sida. Framåt åt vänster

2 personer gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


jörgen.ottosson

#2 » 18:12:05, 14-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

det ser ut att sitta ett "grenrör" till på baksidan av toppen för yttre raden, så troligen samlas bränslegas upp där och leds till 3st av cylindrarna på mittenraden (gul färg) avgaserna från dessa är sammankopplade med avgaslimpan för yttreraden på andra sidan ( röd färg) ....avgaslimpan för de tre andra cylindrarna är inringat i rött längre bort.

Bild

här ser man hur det finns ett grenrör för bränslegas även på denna sida (för de övriga tre cylindrarna på mittenraden) och hur avgaserna från de tre första leds in i gemensamma avgaslimpan med ytterraden (rött)
Bild
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

christianmoller

#3 » 18:36:55, 14-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

du menar inte på allvar att du har två sådana i garaget!!!!! :uupps: :uupps: :uupps: :uupps:
Det är ju bland det coolaste man kan äga :!:

/Christian
Maskiner ÄR kul!
Det var bättre förr när allt var lite sämre
https://www.youtube.com/user/Mr7an/videos
Användarvisningsbild
christianmoller
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:08, 09-08-2012
Ort: kungälv
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dansk liten fiskebåt med tändkula 1971
-68 corvette cab 427 manuell
A ford pickup 1931

christianmoller

#4 » 18:39:34, 14-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förresten,vad är turbinen i bakgrunden till?
/C
Maskiner ÄR kul!
Det var bättre förr när allt var lite sämre
https://www.youtube.com/user/Mr7an/videos
Användarvisningsbild
christianmoller
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:08, 09-08-2012
Ort: kungälv
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dansk liten fiskebåt med tändkula 1971
-68 corvette cab 427 manuell
A ford pickup 1931

MN (trådstartaren)

#5 » 19:47:19, 14-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jörgen: A+ på det svaret. Lite fantastisk maskin när man tänker på det. På ytterbankarna sitter alltså avgas- och insugsportar på samma sida (med 4ventiltopp), på mittenbanken är det crossflow men man växlar sida på halva längden. Gäller nog hålla tungan rätt i munnen när det skall spelas ventiler och det är är ju rätt många...

Christian: Nix, det är veteranflottiljens grejor. Motor nr 2 är en Packard. GT:n är en GT1B dvs en Rolls-Royce Proteus som använts i Spica I och II.

2 personer gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

christianmoller

#6 » 19:50:41, 14-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:buga: :buga: :buga:
Maskiner ÄR kul!
Det var bättre förr när allt var lite sämre
https://www.youtube.com/user/Mr7an/videos
Användarvisningsbild
christianmoller
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:08, 09-08-2012
Ort: kungälv
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dansk liten fiskebåt med tändkula 1971
-68 corvette cab 427 manuell
A ford pickup 1931

magirus

#7 » 20:38:32, 14-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är Polar-motorn den som stod i Malmköping förut? ISF har man studerat den några gånger :thummar:
Pirat, en buse i skogen
Användarvisningsbild
magirus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:18:00, 21-08-2012
Ort: Norra Jämtland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: 1952 Magirus-Deutz S 3500
MF 165
Hemek Pirat

MN (trådstartaren)

#8 » 07:01:06, 19-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

magirus: finns ett antal Polarmotorer så det är mer än jag vet. Du känner säkert igen en av herrarna i filmen :-)
https://www.youtube.com/watch?v=EDxfVFQjNsk

1 person gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

MN (trådstartaren)

#9 » 17:52:34, 25-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det roliga är ju att det togs fram en dieselversion på 50-talet som fortfarande tillverkas och med brutala prestanda i förhållande till vikten: 2400hk vs 2150kg! Förkammare och commonrail!

http://www.crmmotori.it/interna.asp?tema=16

https://www.youtube.com/watch?v=7LehSkSbPQY

Det är dessutom maskiner som klarar att gå många timmar enligt egen utsago: Cylindrarna i stål med påsvetsad kylmantel går 9000 h innan storöversyn och utbyte vid 18 000 h.

MN

3 personer gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

christianmoller

#10 » 18:03:49, 25-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är inte en av torpedbåtarna konverterad till diesel och överladdning med hjälp av CRM?
/C
Maskiner ÄR kul!
Det var bättre förr när allt var lite sämre
https://www.youtube.com/user/Mr7an/videos
Användarvisningsbild
christianmoller
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:08, 09-08-2012
Ort: kungälv
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dansk liten fiskebåt med tändkula 1971
-68 corvette cab 427 manuell
A ford pickup 1931

MN (trådstartaren)

#11 » 06:43:24, 26-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Christian: När T56 räddades så fanns mittens Isotta kvar och på de yttre platserna satt det Scanior. I samband med renoveringen ordnades det fram 3 CRM maskiner på 1650 hk var med backslag så då behövdes inte längre "marschmotorerna". CRM maskinerna passar i samma fästen som IF. Finns väl vissa olägenheter som hög lägsta fart och att propaxlarnas trycklager inte verkar helt förtjusta i mycket effekt i backmanöver. Finns mer andra som kan mer om denna båt.

MN

1 person gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa


Återgå till Udda fartygsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

Sverigeredskap

SSL Certificates