Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriUdda fartygsmaskiner

Manöver av backslag med hydraulcylinder

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera udda fartygsmaskiner, typ Doxford m.fl., här

martin@martinsigge.se (trådstartaren)

#1 » 09:58:57, 17-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kompisen har flyttat styrhytten på den gamla flodbåten. Spaken, som tidigare satt direkt på backslaget, sitter nu ca 10 m bort. Kraften som behöver överföras mellan back-friläge-fram nere på backslaget är ca 70 kg på en arm som är 8 cm lång.

Det finns inte plats för någon rimlig mekanisk konstruktion, men jag tänker att man skulle kunna manövrera backslaget via två dubbelverkande hydraulcylindrar; den ena (master) på den flyttade spaken, den andra (slave) nere på backslaget.

Slaglängden måste vara ca + - 60 mm = 120 mm.

Finns det nån här på forumet som har erfarenhet av denna sorts överföring av rörelse? Förslag på lämpliga cylindrar (gärna begagnat eftersom budgeten är tajt, och användningen ganska sporadisk. 2 x ca 10 m kopparrör (id ca 8 mm) finns redan framdraget.

Här finns en amatörmässig skiss som jag hoppas ska visa hur jag tänker:

Bild

https://martinsigge.se/backslag/CCI20210917_0001.jpg


Alla tips mottages med tacksamhet.



/Martin
martin@martinsigge.se
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:31:37, 17-09-2021
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Rysk flodbåt med 90 hk dieselmotor som väger 1 ton (motorn alltså)



Jac

#2 » 10:20:12, 17-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen erfarenhet men det finns färdig lösning så det bör ju funka: Jac @ [Allmänt] Universal wire reglage? Manuell hydraulisk överföring?

Små cylindrar:
https://www.olssonparts.com/se/sv/produ ... -150/47821

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#3 » 10:22:40, 17-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten tank med två små backventiler med dom svagaste fjädrarna som går att få tag på (typ 0,1 bar eller mindre) , en in på varje sida, så har du eftermatning.

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

fretchi

#4 » 10:57:53, 17-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En kopplingscylinder och en slavcylinder borde väl duga?

Edit, den måste väl vara dubbelverkande. Disregard :ohnej:

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

rospigg

#5 » 20:43:15, 18-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Teleflex har ju även spirallindad wire "på metervara" som dras i därför avsedda rör, och med långa svepande böjar på rören så fungerar det systemet alldeles utmärkt.
OM det systemet ska använda så skulle jag rekommendera att förlänga reglagearmen på backslaget, allt för att göra manövrering behaglig vid båtfärderna.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

martin@martinsigge.se (trådstartaren)

#6 » 08:25:34, 19-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för förslag och tips, Jac, fretchi och rospigg. Det låter som att cylindrar från Olssonparts är det bästa.

Jac, ang. tank med backventiler, menar du som efterfyllning om det skulle bli undertryck på den sugsidan om volymerna inte skulle matcha exakt vid "push-pull"? Om volymerna diffar, kommer inte systemet att bli överfullt till slut, om det sugs in lite olja varje gång systemet används. Eller tänker jag fel? Har noll erfarenthet av hydraulik.
martin@martinsigge.se
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:31:37, 17-09-2021
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Rysk flodbåt med 90 hk dieselmotor som väger 1 ton (motorn alltså)

Michael Meier

#7 » 08:28:11, 19-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur lång är sträckan nere vid backslaget om armen är 80mm lång ? var det där du mätte 120mm ?

700Nm ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

martin@martinsigge.se (trådstartaren)

#8 » 08:43:26, 19-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte kunnat mäta slaget exakt, men det är max plusminus 60 = 120 mm. Kanske snarare plusminus 50 mm. Kraften är max 700 N.
martin@martinsigge.se
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:31:37, 17-09-2021
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Rysk flodbåt med 90 hk dieselmotor som väger 1 ton (motorn alltså)

Jac

#9 » 22:57:26, 19-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

martin@martinsigge.se skrev:
Jac, ang. tank med backventiler, menar du som efterfyllning om det skulle bli undertryck på den sugsidan om volymerna inte skulle matcha exakt vid "push-pull"? Om volymerna diffar, kommer inte systemet att bli överfullt till slut, om det sugs in lite olja varje gång systemet används. Eller tänker jag fel? Har noll erfarenthet av hydraulik.


Cylindrarnas volymer måste matcha, onödigt komplicerat annars.

Slangarna flexar lite så då bör den kunna suga i sig lite på lågtryckssidan. Om systemet blir lite överfullt är bara bra, olja blir lite ”förspänd” vilket bör ge bättre respons

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

martin@martinsigge.se (trådstartaren)

#10 » 21:40:53, 19-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har det gått framåt lite, och det funkar bra. Köpte cylindrarna från Olsson Parts och fyllde med färdigblandad kylarglykol. Bifogar några bilder.
Tack för hjälp så långt. (Återkommer snart med lite frågor om backslaget som sådant.)
/Martin

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
martin@martinsigge.se
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:31:37, 17-09-2021
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Rysk flodbåt med 90 hk dieselmotor som väger 1 ton (motorn alltså)

rospigg

#11 » 22:45:48, 19-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett rejält arbete, men varför inte ha cylindern fäst vid backslag/motor?
Nu kan "växelläget" pendla då motor/backslag står på gummikuddar.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

martin@martinsigge.se (trådstartaren)

#12 » 08:08:32, 20-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:Ett rejält arbete, men varför inte ha cylindern fäst vid backslag/motor?
Nu kan "växelläget" pendla då motor/backslag står på gummikuddar.


Bra där, Rospigg. Fästet i taket fanns redan sedan ett tidigare försök (med elektriskt ställdon) av en annan amatör. Tänkte inte på att det skulle kunna påverka backslagsarmen om motorn rör sig i förhållande till infästningen.

Dessutom kanske hela skrovet kan bågna lite i grov sjö, så påpekandet är viktigt.

Tack för det, och hatten av :shake_hands:

3 personer gillar det här inlägget.
martin@martinsigge.se
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:31:37, 17-09-2021
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Rysk flodbåt med 90 hk dieselmotor som väger 1 ton (motorn alltså)


Återgå till Udda fartygsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se