Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriUdda fartygsmaskiner

Thermo King 3.88s (Yanmar) tar ej kylning

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera udda fartygsmaskiner, typ Doxford m.fl., här

Jimmie.svensson (trådstartaren)

#1 » 10:37:43, 19-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Vet att detta kanske inte är ett forum för båtmotorer men tänker att de bästa svaren finns här, bland de som älskar motorer!

Min thermokingmotor gick på slutet av sommaren varm och började koka flertalet gånger. Genom att envist stänga av, låta motorn "luftkyla" (tur det blåser mycke på västkusten ;( ) och sedan starta igen och samtidigt trycka på slangarna för att få igång cirkulationen så lyckades jag ibland få igång kylningen. Mycket mer svart rök i avgaserna på slutet av sommaren.

Motorn har slutna sjövatten (yttre) och sötvattensystem (inre) och växlar värmen i värmeväxlaren. Jag trodde (med usla motorkunskaper) att det kunde vara den mekaniska cirkulationspumpen eller skit (rost, alger etc.) i ledningarna. Rost i inre sidan och/eller alger sjögräs i värmeväxlare/yttre ledningarna.

Vid upptagning i höstas så inspekterade jag värmeväxlaren. Det var en del sjögräs i växlaren och det kan eventuellt ha bidragit, men det är bra flöde på den sidan det bara spyr ut vatten ur avgasröret.

Igår skruvade jag loss cirkulationspumpen för inspektion (vet inte hur jag ska funktionskontrollera den, men den ser bra ut.) Lite rostig möjligen och lite smårester av svart lack som släppt från pumpen och hamnat i systemet. Kanske kan det täppa till någonstans vidare men svårt att besikta utan att riva motorn?

Jag såg däremot att kylvattnet i inre systemet är svartfärgat. Smak av glykol/vatten men vet inte riktigt hur olja smakar :) .
Jag tror nästan säkert att det är olja i kylvattnet eftersom det separerade och det svarta la sig i botten på muggen.

Jag har läst mig till att det då kan vara topplockspackningen som är sönder. Kan det vara något annat? är denna svår att byta? Dyr?
Något jag bör kontrollera innan jag byter den? Visst kan jag ej tillverka egen topplockspackning, den måste tåla högt tryck och då kan jag ej använda samma som till vattenpackningar, där jag klipper egna av packningspapper från biltema.

Motor: Något ombyggd Thermoking 3.88s (Yanmar). Har suttit och drivit kylbilsaggregat tidigare. årsm:1995

âr tacksam för all hjälp jag kan få.

Mvh Jimmie
Jimmie.svensson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:38:41, 18-03-2017
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)



mathiast

#2 » 11:02:28, 19-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Olja lägger sig på vattnet och nej man tillverkar inte egen toppackning.
Har toppackningen gått får du ganska omgående kraftigt övertryck i kylsystemet.
Finns väl en termostat som kan vara en bra början att byta
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Jimmie.svensson (trådstartaren)

#3 » 18:23:15, 20-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har testat termostaten så den är det ej. Vad kan det annars vara?
Jimmie.svensson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:38:41, 18-03-2017
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

torbjorn_forsman

#4 » 18:46:58, 20-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är mycket slam och fasta avlagringar i kylsystemet så kan de ha satt igen värmeväxlaren så att det inte blev någon kylning av den anledningen. Tänkbara orsaker kan vara t ex om man har råkat blanda glykol av olika märken med tillsatser som inte kommer överens med varandra, eller om man har använt ett olämpligt vatten (t ex saltvatten eller mycket hårt vatten) vid fyllningen. Det kan nog vara idé att spola igenom hela sötvattenslingan grundligt med rent vatten i alla tänkbara riktningar, eventuellt köra motorn ett tag med någon kylarrens-häxbrygd också, innan man fyller med ny glykol/vattenblandning.

Beträffande vattenpumpen, så kolla noga att både pumphjul och remskiva verkligen sitter fast med hård presspassning på axeln så att ingendera kan slira.

Kolla att inga delar från t ex någon tidigare havererad termostat eller vattenpump ligger kvar på något olämpligt ställe i kylsystemet. Det har t ex hänt att man har hittat termostatdelar halvvägs bort i övre kylarslangen eller att en bit av ett pumphjul av plast har blockerat öppningen mellan pumphuset och motorns kylmantel.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Jimmie.svensson (trådstartaren)

#5 » 07:19:25, 21-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Thomas och tack för svar.
Jag har nu spolat igenom systemet med kranvatten och högtryckstvätt. Det kommer bara klart vatten ur alla slangar och ingen skit.
Är lite orolig av den svarta röken ur avgassystemet vid belastning. Ska jag hoppas på att det blivit bättre nu. Vill gärna börja skruva ner topplocket.
Varför är kölvattnet oljiga men oljan inte innehåller vatten? Någon som har några smarta anledningar?
Någon som bor i Göteborg och vill tjäna en slant!?
Mvh Jimmie
Jimmie.svensson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:38:41, 18-03-2017
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

torbjorn_forsman

#6 » 07:45:39, 21-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sak som kan göra att det kommer olja i kylvattnet men inte andra vägen är om topplockspackningen läcker mellan oljekanalen för trycksmörjning av vipparmsmekanismen och en öppning för kylmanteln. När motorn går är det ju normalt alltid högre tryck i smörjsystemet, så om det finns möjlighet till läckage går det bara i riktning olja till vatten.

Om en dieselmotor ryker svart så beror det på att den får i sig mer bränsle än vad tillgänglig luft räcker för att förbränna sotfritt. Beror oftast på att någon klåpare har ställt om stoppet för max bränslemängd på dieselpumpen, men det kan också bero på t ex igensatt luftfilter, någon strypning på avgassidan eller något annat som begränsar luftflödet genom motorn.
Om motorn går någotsånär rök- och luktfritt vid tomgång och lägre belastningar, så är det knappast några "invärtes" fel som orsakar problemet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Udda fartygsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se