Sida 1 av 1

Isotta Fraschini W18 - hur andas den egentligen?

InläggPostat: 17:40:16, 14-09-2018
av MN
Nu i helgen tog jag en noggrannare koll på hur dessa reliker fungerar. Fundera lite själva!
Grunddata: W18 dvs 3 rader om 6 cylindrar med gemensam vevaxel, typ en V motor med en extrarad itryckt i mitten på V:et. 4 ventiler per cylinder. Inte illa för en maskin med rötterna i 1920-talet

Nu kommer klurigheten. Det finns 6 förgasare. 3 på varje yttre cylinderbank men inga på mittenbanken. Hur går färskgas och avgaserna i maskinen? De stora runda rören är vattenkylda avgasrör


Bild
Von oben. Framåt till höger

Bild
Höger sida. Framåt till höger

Bild
Vänster sida. Framåt åt vänster

Bild
Vänster sida. Framåt åt vänster

Re: Isotta Fraschini W18 - hur andas den egentligen?

InläggPostat: 18:12:05, 14-09-2018
av jörgen.ottosson
det ser ut att sitta ett "grenrör" till på baksidan av toppen för yttre raden, så troligen samlas bränslegas upp där och leds till 3st av cylindrarna på mittenraden (gul färg) avgaserna från dessa är sammankopplade med avgaslimpan för yttreraden på andra sidan ( röd färg) ....avgaslimpan för de tre andra cylindrarna är inringat i rött längre bort.

Bild

här ser man hur det finns ett grenrör för bränslegas även på denna sida (för de övriga tre cylindrarna på mittenraden) och hur avgaserna från de tre första leds in i gemensamma avgaslimpan med ytterraden (rött)
Bild

Re: Isotta Fraschini W18 - hur andas den egentligen?

InläggPostat: 18:36:55, 14-09-2018
av christianmoller
du menar inte på allvar att du har två sådana i garaget!!!!! :uupps: :uupps: :uupps: :uupps:
Det är ju bland det coolaste man kan äga :!:

/Christian

Re: Isotta Fraschini W18 - hur andas den egentligen?

InläggPostat: 18:39:34, 14-09-2018
av christianmoller
Förresten,vad är turbinen i bakgrunden till?
/C

Re: Isotta Fraschini W18 - hur andas den egentligen?

InläggPostat: 19:47:19, 14-09-2018
av MN
Jörgen: A+ på det svaret. Lite fantastisk maskin när man tänker på det. På ytterbankarna sitter alltså avgas- och insugsportar på samma sida (med 4ventiltopp), på mittenbanken är det crossflow men man växlar sida på halva längden. Gäller nog hålla tungan rätt i munnen när det skall spelas ventiler och det är är ju rätt många...

Christian: Nix, det är veteranflottiljens grejor. Motor nr 2 är en Packard. GT:n är en GT1B dvs en Rolls-Royce Proteus som använts i Spica I och II.

Re: Isotta Fraschini W18 - hur andas den egentligen?

InläggPostat: 19:50:41, 14-09-2018
av christianmoller
:buga: :buga: :buga:

Re: Isotta Fraschini W18 - hur andas den egentligen?

InläggPostat: 20:38:32, 14-09-2018
av magirus
Är Polar-motorn den som stod i Malmköping förut? ISF har man studerat den några gånger :thummar:

Re: Isotta Fraschini W18 - hur andas den egentligen?

InläggPostat: 07:01:06, 19-09-2018
av MN
magirus: finns ett antal Polarmotorer så det är mer än jag vet. Du känner säkert igen en av herrarna i filmen :-)
https://www.youtube.com/watch?v=EDxfVFQjNsk

Re: Isotta Fraschini W18 - hur andas den egentligen?

InläggPostat: 17:52:34, 25-09-2018
av MN
Det roliga är ju att det togs fram en dieselversion på 50-talet som fortfarande tillverkas och med brutala prestanda i förhållande till vikten: 2400hk vs 2150kg! Förkammare och commonrail!

http://www.crmmotori.it/interna.asp?tema=16

https://www.youtube.com/watch?v=7LehSkSbPQY

Det är dessutom maskiner som klarar att gå många timmar enligt egen utsago: Cylindrarna i stål med påsvetsad kylmantel går 9000 h innan storöversyn och utbyte vid 18 000 h.

MN

Re: Isotta Fraschini W18 - hur andas den egentligen?

InläggPostat: 18:03:49, 25-09-2018
av christianmoller
Är inte en av torpedbåtarna konverterad till diesel och överladdning med hjälp av CRM?
/C

Re: Isotta Fraschini W18 - hur andas den egentligen?

InläggPostat: 06:43:24, 26-09-2018
av MN
Christian: När T56 räddades så fanns mittens Isotta kvar och på de yttre platserna satt det Scanior. I samband med renoveringen ordnades det fram 3 CRM maskiner på 1650 hk var med backslag så då behövdes inte längre "marschmotorerna". CRM maskinerna passar i samma fästen som IF. Finns väl vissa olägenheter som hög lägsta fart och att propaxlarnas trycklager inte verkar helt förtjusta i mycket effekt i backmanöver. Finns mer andra som kan mer om denna båt.

MN

Re: Isotta Fraschini W18 - hur andas den egentligen?

InläggPostat: 16:35:01, 26-09-2018
av christianmoller
MN skrev:Christian: När T56 räddades så fanns mittens Isotta kvar och på de yttre platserna satt det Scanior. I samband med renoveringen ordnades det fram 3 CRM maskiner på 1650 hk var med backslag så då behövdes inte längre "marschmotorerna". CRM maskinerna passar i samma fästen som IF. Finns väl vissa olägenheter som hög lägsta fart och att propaxlarnas trycklager inte verkar helt förtjusta i mycket effekt i backmanöver. Finns mer andra som kan mer om denna båt.

MN

Bock och bug för infon :buga: :bira:

Re: Isotta Fraschini W18 - hur andas den egentligen?

InläggPostat: 18:22:51, 26-09-2018
av Ivar Risslén
Skojigt att se hur motorn är uppbyggd. Den är konstruerad som en stjärnmotor som har tappat två tredjedelar av cylindrarna. Det syns att de hade konstruerat flygmotorer tidigare

Re: Isotta Fraschini W18 - hur andas den egentligen?

InläggPostat: 16:18:47, 27-09-2018
av MN
Ivar: Första versionen av motorn, Asso 750 satt mkt riktigt i flygplan

https://it.wikipedia.org/wiki/Isotta_Fraschini_Asso_750

https://www.instagram.com/explore/tags/crmmotori/