Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriUdda fartygsmaskiner

Vad tusan är detta? Någon som vet...?

21 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera udda fartygsmaskiner, typ Doxford m.fl., här

JPEG

#16 » 18:20:49, 13-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag tidigare har skrivit, "det lutar nog mer åt att hela konstruktionen härstammar från Trumeter& Co ett företag som bildades redan 1937 för förse textilindustrin med mekaniserade mätsystem.
Skylten på räkneverket är lite väl exklusiv för bara ett räkneverk enligt min mening."

https://www.trumeter.com/about-us/history/
JPEG
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:07:39, 08-05-2012
Ort: Stockholm NV
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35



Obotligt envis (trådstartaren)

#17 » 18:33:10, 13-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har just skickat ett mail till V8Druid enligt förslag från Stridis. Dessutom tog jag BM425 på orden och kontaktade en Sofia Wallin på Museet i Norrköping. Vore jag inte för gammal kanske jag kunde ha sadlat om från elingenjör till utredare bara på skoj. Hur som helst så hör jag av mig ifall jag får en bra förklaring på vad detta lilla underverk var menat för. Tänk va kul om någon hade haft en bild som visade vart den suttit i fornstora dar...
God helg på Er alla o tack än en gång för all hjälp.

2 personer gillar det här inlägget.
Obotligt envis
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:06:32, 11-03-2020
Ort: Blekinge fast född i Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Obotligt envis (trådstartaren)

#18 » 19:03:44, 13-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo just ja... JPEG´s förslag på att Truemeter kunde vara inblandat på något vis var ju även det ett gott uppslag. Alltså tog jag o skrev ett litet mail även till dem nu för en stund sedan. Jag får väl hoppas att någon där bemödar sig att kolla på apparaten och svara mig.

1 person gillar det här inlägget.
Obotligt envis
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:06:32, 11-03-2020
Ort: Blekinge fast född i Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

JD400

#19 » 20:22:17, 13-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det nu är nåt som har med textilindustri att göra så finns det ett väveri i Insjön som har en massa gamla maskiner i fabriken. Ett långskott men kanske kunde det finnas nån där som känner igen apparaten i så fall.

http://www.vi.dukar.nu

Imponerande konstruktioner måste man säga att det är i alla fall, vävmaskinerna.

2 personer gillar det här inlägget.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

skogsgurra

#20 » 20:53:22, 13-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Arenco! Det var vad jag tänkte.
Kustartilleriet använde en hel del fiffiga mekaniska mekaniska så kallade "centralinstrument". Fick ett komplett sådan demonstrerat på LV3 i Norrtäljetrakten för mycket länge sedan. Den centrala funktionen var en analog mekanisk differentialekvationslösare. Men det förekom olika tillsatsenheter som fanjunkaren inte heller förstod sig på. Jag skulle satsa på att det här kan vara något åt det hållet. Arenco var stor leverantör både till textilindustrin och tändsticksindustrin och - varför inte - till försvaret. Det som var kvar under min aktivaste tid var kraftgivare. Den verksamheten köptes av Philips och slogs sedan ut av ASEA:s Pressduktor. Likartade principer i övrigt.

Men det här är ingen kraftgivare. Tror mera på del av instrument för artilleriet.
Bombsikten var ju också avancerade apparater och mycket av brittisk och svensk industri var med på ett hörn efter kriget.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

igelkottar

#21 » 12:21:26, 14-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kontaktar du Vi dukar så försök att prata med Roland Jakobs, han kan alla deras maskiner innan å utan.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.


Återgå till Udda fartygsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se