Sida 1 av 2

Doxford tvåtakts motkolvsmotor

InläggPostat: 09:15:52, 12-12-2012
av Thomas Frisk
https://www.google.se/search?q=doxford+ ... 66&bih=643

Johnson Line hade på 60-talet ett par s.k. C2-or, fraktfartyg som inköptes från US Navy. Dessa snabbyggda sypply-fartyg hade dessa tvåtakts motkolvsmotorer.
Ett av fartygen, Star Betelgeuse, var med i slaget i Guadal Canal, och var bestyckad med 6 luftvärnskanoner. Själv hade jag nöjet att besöka denna båt i Persiska viken 1971, strax innan skrotningen i Kauchung, Taiwan.

Re: Doxford tvåtakts motkolvsmotor

InläggPostat: 11:26:36, 12-12-2012
av rospigg
Ohoj Frisken!

Du ska titta in i Doxfords verkstad :mrgreen:
De flesta bilder är imponerande!

http://www.shipsnostalgia.com/guides/Wi ... d_and_Sons

Mvh Rospigg



Kortare länk /Holger

InläggPostat: 11:32:19, 12-12-2012
av Holger
Otroligt imponerande bilder! :buga:

Sv: Doxford tvåtakts motkolvsmotor

InläggPostat: 15:22:20, 04-06-2013
av BD
Eriksberg byggde en, möjligen två, Doxford på licens. En Transare fick den första (enda?) svenskbyggda Doxfordmaskinen.

InläggPostat: 17:14:25, 04-06-2013
av Thomas Frisk
Intressant, det hade jag ingen aning om. :smile:

Re: Doxford tvåtakts motkolvsmotor

InläggPostat: 22:00:54, 04-06-2013
av mimeck
rospigg skrev:Ohoj Frisken!

Du ska titta in i Doxfords verkstad :mrgreen:
De flesta bilder är imponerande!

http://www.shipsnostalgia.com/guides/Wi ... d_and_Sons

Mvh Rospigg



Kortare länk /Holger



Intressanta bilder!

Inga skyddsglasögon så långt man kunde se.

InläggPostat: 19:02:08, 05-06-2013
av Holger
Jag sitter och tittar på dessa fantastiska bilder minst ett par gånger i månaden. Man upptäcker nya detaljer varje gång. Otroligt fina bilder!

Sv: Doxford tvåtakts motkolvsmotor

InläggPostat: 21:32:53, 05-06-2013
av Loke
Verkligen trevliga bilder, lite av min sinnebild hur riktiga verkstäder
ska se ut. Undrar om det var lika trevligt att jobba där som bilderna
kan ge sken av. Var väl säkert någon liten förgrämd tidsstudieman
som gjorde livet surt för knegarna.


Loke

Re: Doxford tvåtakts motkolvsmotor

InläggPostat: 21:54:19, 05-06-2013
av rospigg
Ohoj!

Kul att bildlänken till Doxfords verkstan uppskattas!!
Tack :thumme:

Mvh Rospigg

InläggPostat: 22:08:15, 05-06-2013
av Privatperson
Holger skrev:Jag sitter och tittar på dessa fantastiska bilder minst ett par gånger i månaden. Man upptäcker nya detaljer varje gång. Otroligt fina bilder!


Håller med till 110% , såg du gubben som står inuti motorblocket ? :grin:

Tack Rospigg , ska visa länken för kompisen också :thumme:

InläggPostat: 22:15:07, 05-06-2013
av Dexxas
Det mest intressanta ur bearbetnings synpunkt är att det fanns inga digitala mätskalor på maskinerna,inga keramiska plattor till stålen men det gick att bearbeta allt i alla fall.......lite tänkvärt. :eek:

Sv: Doxford tvåtakts motkolvsmotor

InläggPostat: 22:17:14, 05-06-2013
av Bengt Erik Eriksson
OjOj vilken verksamhet!! knappt en pinal man kan hantera förhand!
Behövs tidsstudie män i en verkstad med sån fantastisk yrkesstolthet som de borde känna?

Sv: Doxford tvåtakts motkolvsmotor

InläggPostat: 03:21:55, 06-06-2013
av BD
Visst är bilderna imponerande. Men Motala Verkstad stålgjöt hela vevslängar som förenades med tappar. Titta på

http://www.motala-industrimuseum.com/sh ... k!&show=10

http://www.motala-industrimuseum.com/index_bild.php

Doxfordmotorn har ju tre vevslängar per cylinder.

Motala levererade såväl byggda som mindre (ändå mycket större än vad som förekommer i lastbilar) smidda för hjälpkärror etc. till Götaverken, Eriksberg, Lindholmen och Uddevallavarvet.

Av de ovan nämnda varven hade i vart fall Götaverken och Eriksberg verkstäder som överträffade Doxfords.
När exempelvis Eriksbergs verkstad, då Svenska varv, avvecklades köpte Big Bengt Erlandsson bl a den stora, d v s långa, Innocenci bäddfräsen (för lagerramarna).
Den sålde han vidare till Tyskland men deklarerade inte den inkomsten. Det gjorde att han fick ett fängelsestraff.

Hör egentligen inte hit men han var i affärer en stor skitstövel. En sedan många år avliden bekant, BE, hade ekonomiska problem hos fogden. Då dök BB som en hjälpande "engel" och erbjöd hjälp i formen att BB köpte maskinparken i verkstaden. BE fick sedan hyra maskinerna samtidigt som fogden fick pengar.
Tyvärr lusläste BE inte kontraktet. Han led i sin belägenhet av stark stress. Kontraktet tillät BB att byta ut maskinerna mot andra motsvarande. De maskinerna var närmast skrot och omoderna.
KK blev resultatet. Och BB blev rikare.
Jag blir förbannad varje gång jag hör om Brännhylte handel.

Sv: Doxford tvåtakts motkolvsmotor

InläggPostat: 08:30:38, 06-06-2013
av dimorep
En "maskinverkstad" som fortfarande finns kvar och är i drift är Kockums (KIMAB). Om än maskinparken är lite ändrad / moderniserad sen den ursprungliga inriktningen, men "miljön" i lokalerna är fortfarande den urspungliga gamla. :grin:

www.kimaskinverkstad.se

Re: Doxford tvåtakts motkolvsmotor

InläggPostat: 18:34:34, 02-01-2015
av Ducati
Sånt här skulle dagens ungdomar se vad man kunde göra innan dartortiden, jag njuter av varje bild :buga: :buga: :buga: