Sida 2 av 2

Re: Doxford tvåtakts motkolvsmotor

InläggPostat: 14:58:03, 29-12-2015
av heimlaga
Pappas kusin hade en del historier att berätta från tiden då han var konstruktör på Sandviken Skeppsdocka i Helsingfors. Han brukade tala om de där Doxford-motorerna. Tydligen renoverade och moderniserade de kringutrustningen i maskinrummet och renoverade huvudmaskinen i några fartyg med Doxfordmotorer och då blev han som konstruktör tvungen att sätta sig in i hur motorerna fungerade så att alla nya konstruktioner skulle fungera ihop med huvudmaskinen.

Han brukade också tala om en urgammal mekaniker vid namn Pekkanen som han hade varit underställd då han var praktikant på ett varv i Åbo någon gång på 50-talet. Pekkanen hade i sin ungdom varit smörjare på Mauretania (eller möjligen Lusitania). Smörjaren gick klädd i oljeställ på kobryggor i det öppna vevhuset. Med sig hade han ett ämbar olja och en skopa. När något lager visade tecken på att gå varmt öste han på olja i farten. Runtom vevhuset hängde draperier av grovt presenningstyg som hindrade oljan att spruta kring hela maskinrummet.
Man får ju undra om det verkligen gick till på det viset.....

Re: Doxford tvåtakts motkolvsmotor

InläggPostat: 15:16:22, 29-12-2015
av Lars-Peter D
Lusitania och Mauretania var turbinfartyg, så det fanns Inga vevhus. Däremot var det nog att fylla allehanda smörjapparater både här och där. Turbinerna I sig hade nog trycksmörjning. Men ångmotorerna smordes nog mest manuellt. Varvtalet på en ångmotor var (är)ju inte hisnande... 60 rpm fullt ös...

Re: Doxford tvåtakts motkolvsmotor

InläggPostat: 15:22:32, 29-12-2015
av heimlaga
Hmmm...tydligen har det skett någon sammanblandning mellan Mauretania och något annat fartyg som han var smörjare på.... för det centrala i historien var just hur han kastade olja på de förbisvepande vevlagren i kolvångmaskinen.

Pekkanen har säkert varit död i 40 år minst och pappas kusin dog i fjol så det finns ingen att fråga av.

Re: Doxford tvåtakts motkolvsmotor

InläggPostat: 15:54:31, 29-12-2015
av Lars-Peter D
Titanic och Olympic var utrustade med kolvångmotorer, 4 cylindriga x 2 som drev ytterpropellrarna, och 1 turbin som drev propellern i mitten. Blandades gammal och beprövad teknik med ny obeprövad, misstänker jag... Turbinia världens första turbin-experiment-fartyg byggdes ca 1895 så de var sprilans ny teknik. Lusitania och Mauretania med turbiner, byggdes före Titanic och Olympic, kanske det var problem med turbinerna? Eller en kostnadsfråga? Kan ochså vara så att tillgången på lämpliga turbiner var begränsad? kanske...

Re: Doxford tvåtakts motkolvsmotor

InläggPostat: 16:18:12, 29-12-2015
av raggsockan
lustiania
är det samma fartyg som vart sänkt av tyskarna under första världskriget och blev en ursäkt för usa att gå med i kriget?

Re: Doxford tvåtakts motkolvsmotor

InläggPostat: 16:56:37, 29-12-2015
av heimlaga
Det kan också ha haft någonting att göra med driftsekonomin. Den tidens trippel- och kvadruppelcompouldmaskiner hade ju ganska hyfsad drifsekonomi. Hur var det med turbinerna?
Mauretania och Lusitania byggdes och drevs med engelska statssubventioner för snabb posttrafik och de var förberedda för att kunna byggas om till trupptransportfartyg eller alternativt hjälpkryssare i fall av krig. Det kan hända att man offrade bränsleekonomi för att vinna fart?

Vad jag har förstått så skall turbinen på Titanic och Olympic ha fungerat som fjärde eller femte expensionssteg för ångan som redan hade passerat genom kolvångmaskinerna.

Ja det var den Lusitania som tyskarna sänkte. Mauretania var ett likadant systerfartyg.