Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriKringutrustning

Reparation av rostfria propellrar

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kringutrustning ombord i fartyg här

Holger (trådstartaren)

#1 » 15:20:49, 13-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet


1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test



Klas Kraft

#2 » 18:41:11, 13-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70

Småländare

#3 » 18:52:17, 13-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oavsett material kan man göra på samma sätt.
Man kan även svetsa dit nya bitar.

Dessutom kan man ändra propellern - inte bara återställa den till ursprungligt skick.
Genom att ändra stigningen och använda andra riktblock kan propellern anpassas, inom vissa gränser, så att motorn får ett gynnsamt varvtal.
Dessutom kan kanten förses med en extra kurva som ger ett bättre bett. Cup - propellern "cupas". Kanten utåt - mellan tryck- och sugsida. Det motsvarar ett halvt steg större stigning.

Idag har vi så hög arbetskostnad i Sverige, så det är inte så vanligt längre att man reparerar/modifierar vanliga propellrar.
Nya från sydostasien kostar mindre.
Småländare
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:18:16, 16-02-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: XC 70

Klas Kraft

#4 » 19:13:23, 13-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har svetsat ett antal propellrar på våra fartyg genom åren, även "cupat" vi kallar det att "lyfta profilen", och det är ingen häxkonst, bara att veta hur en propeller verkligen funkar hjälper, efter varje isvinter så brukar man få svetsa sprickor och lägga i bladtoppar, slipar gör vi vid varje dockning, brukar även väga och justera vikten på bladen på de CPP propellrar vi har, för att minska vibrationer så gott det går.
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70

Holger (trådstartaren)

#5 » 09:52:56, 14-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker ändå att killens arbetssätt är intressant och värt att titta på.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Holger (trådstartaren)

#6 » 10:20:54, 14-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet


När man läser biten om Titanic så står det
This passenger vessel featured two propellers, each with three blades.

Men på bilden ser jag tre propellrar.
Två med tre blad, och en större med fyra blad.
Eller?

Bild
Originalets URL: http://www.marineinsight.com/wp-content/uploads/2011/12/titanic.jpg
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Småländare

#7 » 10:52:55, 14-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger. Visst är det intressant. Jag försökte bara tillföra att det är ännu mer som kan göras med tekniken.

Klas.
Nu har du öppnat för två saker. Vi vill ha bilder från dina erfarenheter!! :thumme:

1 Reparationer av "riktiga" propellrar. Där tillkommer ju kavitationsskador t ex. Det blir riktigt intressant. :cool:

2 När du vispar 3 kubik grädde med "vispen". Det blir inte mindre intressant att se! :uupps:
:djaevul:
Småländare
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:18:16, 16-02-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: XC 70

Klas Kraft

#8 » 13:05:37, 14-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:

När man läser biten om Titanic så står det
This passenger vessel featured two propellers, each with three blades.

Men på bilden ser jag tre propellrar.
Två med tre blad, och en större med fyra blad.
Eller?

Bild
Originalets URL: http://www.marineinsight.com/wp-content/uploads/2011/12/titanic.jpg


Holger, bilden ljuger inte :grin:
Titanic hade tre propellrar, sido propparna var drivna av kolvångmaskiner och center proppen var driven av en ångturbin som gick på avloppsångan från kolvmaskinerna, turbinen gick ej att reversera så den användes som "booster" på öppen sjö, vid manöver skickade man avloppsångan från kolvmaskinerna till kondensor som brukligt.
Tittar ni noga på bilden så ser ni att sido skruvarna har justerbara blad, då det på den tiden byggdes propellrar mer på känsla och erfarenhet än data, så då byggde man in en möjlighet att ändra bladvinklarna något efter första provturen, för att optimera så gott det gick, kan man vinna 1 % i kolförbrukning när man bränner tusen ton Kol per dygn så är det mycket pengar under båtens livstid....
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70

Klas Kraft

#9 » 13:10:31, 14-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Småländare skrev:Holger. Visst är det intressant. Jag försökte bara tillföra att det är ännu mer som kan göras med tekniken.

Klas.
Nu har du öppnat för två saker. Vi vill ha bilder från dina erfarenheter!! :thumme:

1 Reparationer av "riktiga" propellrar. Där tillkommer ju kavitationsskador t ex. Det blir riktigt intressant. :cool:

2 När du vispar 3 kubik grädde med "vispen". Det blir inte mindre intressant att se! :uupps:
:djaevul:


1, får leta i arkivet, finns djupt ned :grin:

2 så här går det till http://www.youtube.com/watch?v=15qrtWYWkaM


:mrgreen:
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70

Holger (trådstartaren)

#10 » 14:01:39, 14-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hahahaha, sällskapsresan! "Invalidos, invalidos!" :lmao:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Holger (trådstartaren)

#11 » 14:02:37, 14-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klas Kraft skrev:Holger, bilden ljuger inte :grin:

Nja, men bilden kan ju ha visat ett annat fartyg, t.ex. Titanics systerskepp.

Klas Kraft skrev:Titanic hade tre propellrar, sido propparna var drivna av kolvångmaskiner och center proppen var driven av en ångturbin som gick på avloppsångan från kolvmaskinerna, turbinen gick ej att reversera så den användes som "booster" på öppen sjö, vid manöver skickade man avloppsångan från kolvmaskinerna till kondensor som brukligt.
Tittar ni noga på bilden så ser ni att sido skruvarna har justerbara blad, då det på den tiden byggdes propellrar mer på känsla och erfarenhet än data, så då byggde man in en möjlighet att ändra bladvinklarna något efter första provturen, för att optimera så gott det gick, kan man vinna 1 % i kolförbrukning när man bränner tusen ton Kol per dygn så är det mycket pengar under båtens livstid....

:thummar:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Småländare

#12 » 14:14:18, 14-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klas Kraft skrev:
Småländare skrev:Nu har du öppnat för två saker. Vi vill ha bilder från dina erfarenheter!! :thumme:

2 När du vispar 3 kubik grädde med "vispen". Det blir inte mindre intressant att se! :uupps:
:djaevul:


2 så här går det till http://www.youtube.com/watch?v=15qrtWYWkaM

:mrgreen:


Å fan, är det där du!! :uupps: Inte visste jag att du varit på sjön. Det måste ha varit i din ungdom för många år sedan.
Ja, då förstår jag att du får leta djupt efter propellerbilderna. De måste vara i svartvitt då såklart...
Småländare
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:18:16, 16-02-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: XC 70


Återgå till Kringutrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se