Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriKringutrustning

20 KW DC generator tappat magnetiseringen

48 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera kringutrustning ombord i fartyg här

Klas Kraft (trådstartaren)

#1 » 17:47:38, 28-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla.

Jobbar med en compound lindad DC generator på 230V 20 KW som var med om en övervarvning incident( jag var inte med då och kan inte alla detaljer om det) efter det har den tappat magnetiseringen.
Har kollat och slipat kollektor(svart sotig, troligt vis ev många års vanskötsel) meggat kors och tvärs, inget fel, inget avbrott i varken ankarlindning eller serie lindning,
Spännings reglerings motståndet är ok, och putsar kol banor där, jämn och fint utslag på multimeter när man Ohm mäter.
Har prövat att "flasha" den med ett batteri över serie(magnetiserings strömmen) lindningen, och då tar den upp spänning, fegade ur vid 160 V, tog bort batteri kablen då, men då tappar den sakta spänningen igen.

Har även lyft alla kol och kört med en 24 V källa över + och - pol för att magnetisera, ingen framgång där heller.

Kan någon komma med lite bra förslag till fortsättning? kanske till och med någon som känner någon som jobbat med de här gamla grejjorna? båten byggd 1957, en gammal dam mao...

alla tips mottages med tacksamhet
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70



Klas Kraft (trådstartaren)

#2 » 20:13:27, 28-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen som har någon ledtråd?
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70

tracker

#3 » 20:28:53, 28-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du något kopplingsschema, bild på spänningsregleringen
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

Klas Kraft (trådstartaren)

#4 » 21:29:25, 28-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan fixa bilder i morgon, både på ritning och verklighet :thummar:
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70

Rubert

#5 » 22:32:16, 28-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan nästan inget om elmaskiner men har en fundering. Vad händer om ett antal varv i fältlindningen är kortslutna. När det är DC matning av fältlindningen så märks väl inte ett sådant fel så lätt om man inte vet vilken fältström som det ska vara. Det skulle innebära att det "arbetande" amperevarvtalet minskar med lägre magnetisering som följd.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

Klas Kraft (trådstartaren)

#6 » 22:41:29, 28-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

God tanke, men jag vet inte vilket motstånd lindningen hade som ny, men när jag mäter motstånd och ställer reglermotståndet på max spänning( minst motstånd) så ligger det på ca 22 ohm, och ca 500 ohm vid lägsta inställningen, men jag antar att när motorn rusade så steg spänningen högt, men jag vet inte hur högt, men det var vid uppstart, så generatorn var inte inkopplad på nätet än.
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70

jörgen.ottosson

#7 » 22:52:17, 28-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den har alltså "avmagnetiserat" sig själv? .....när den försöker reglera ned spänningen vid okontrollerat varvtal mot obefintlig last?

( en gammal likströmsgenerator, för att ladda fordonsbatteri, brukar man väl "magnetisera" genom att köra den som "motor" .....lägga på likspänning över generatorns utgång.....men det kanske inte funkar så på större maskiner :klia: ...)
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Klas Kraft (trådstartaren)

#8 » 23:11:36, 28-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade ett tips på Dieselduck, att lyfta kolborstarna och att koppla in gen på nätet ett par sekunder, får nog pröva det i morgon, får se om nollspännings utlösningen ställer till det bara...
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70

Klas Kraft (trådstartaren)

#9 » 23:14:08, 28-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp Jörgen. Helt rätt, men jag var inte med när det hände, och han som körde då jobbar inte kvar, så informations läget kunde vara bättre...
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70

Rubert

#10 » 23:18:20, 28-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

En varvkortslutning hittar man nog enklast genom att jämföra de olika fältlindningarnas induktans med en induktansmätbrygga. En alternativ lösning kanske skulle vara att mata en fältlindning i taget med en låg variabel och strömbegränsad växelspänning ( OBS galvaniskt isolerad från nätet). På en transformator sluten kärna får ett kortslutet varv en dramatisk inverkan på strömmen. Hur det ser ut på en öppen pol eller när det sitter en rotor med lindningsslinga i den magnetiska flödesvägen vet jag inte.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

Janson1

#11 » 23:23:55, 28-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag ingen aning om hur den ser ut men har den nån spännings/strömregulator?
Det sitter en del motstånd i botten på dom som kan bränna...
Är rotorlindningarnas (kolutgången) utgång kopplade direkt till statorns magneticeringslindning?
Kompound, betyder det att strömmen går först genom den ena statorspolen, sedan genom rotorn där den andra statorspolen ligger parallellt över rotorn?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Klas Kraft (trådstartaren)

#12 » 17:53:20, 29-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla.
Har tagit lite bilder på anläggningen, har prövat att sätta spänning från nätet(den andra gen) och att med lyfta kolborstar spänningssätta, men maximal brytarnas nollspännings skydd omöjliggör det, de vägrar koppla in utan det är spänning på båda sidor brytaren
Bild

plus till vänster på bild, minus till höger, och utjämningsledning till andra generatorn i mitter, de två vita kablarna går till spännings reglerings motståndet i eltavlan.
Bild
Bild

Har snackat med en el lärare som känner någon pensionär, som kanske kan hjälpa oss, men el läraren misstänker att en lindning tagit stryk av överspänningen vid rusning tillfället, och det innebär omlindning,

så jag tror att BEVI i Blomstermåla kan gör en sådant jobb, men finns det fler?
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70

corre

#13 » 18:57:17, 29-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns någon i helsingborg som lindar om motorer också, annonserar om det på blocket.
corre
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:24:17, 10-03-2009
Ort: Stockholm
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#14 » 19:05:32, 29-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror det var hos Elektromekano i Helsingborg vi fick vanliga 380V elmotorer omlindade.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

S.Åkesson

#15 » 21:12:38, 29-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ring till elektro motor i göteborg, fråga efter Bertils nummer (har tyvärr slarvat bort det) Hoppars verkligen inte att han gått ur tiden var några år sedan jag pratade med han då han renoverade en generator åt oss och han hade då paserat de 70.

Han kan hjälpa dig med detta, har ju lindat generatorer på plats etc ombord i fartyg hela livet.
S.Åkesson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:45, 09-02-2008
Ort: Fåglum
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KX 057, Terex TL 80, Volvo BM DD1524, Jinma 244E, Scania P94 Lastväxlare, Deutz D6006

www.hgt-ab.se


Återgå till Kringutrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se