Sida 1 av 4

20 KW DC generator tappat magnetiseringen

InläggPostat: 17:47:38, 28-12-2015
av Klas Kraft
Hej alla.

Jobbar med en compound lindad DC generator på 230V 20 KW som var med om en övervarvning incident( jag var inte med då och kan inte alla detaljer om det) efter det har den tappat magnetiseringen.
Har kollat och slipat kollektor(svart sotig, troligt vis ev många års vanskötsel) meggat kors och tvärs, inget fel, inget avbrott i varken ankarlindning eller serie lindning,
Spännings reglerings motståndet är ok, och putsar kol banor där, jämn och fint utslag på multimeter när man Ohm mäter.
Har prövat att "flasha" den med ett batteri över serie(magnetiserings strömmen) lindningen, och då tar den upp spänning, fegade ur vid 160 V, tog bort batteri kablen då, men då tappar den sakta spänningen igen.

Har även lyft alla kol och kört med en 24 V källa över + och - pol för att magnetisera, ingen framgång där heller.

Kan någon komma med lite bra förslag till fortsättning? kanske till och med någon som känner någon som jobbat med de här gamla grejjorna? båten byggd 1957, en gammal dam mao...

alla tips mottages med tacksamhet

Re: 20 KW DC generator tappat magnetiseringen

InläggPostat: 20:13:27, 28-12-2015
av Klas Kraft
Ingen som har någon ledtråd?

Re: 20 KW DC generator tappat magnetiseringen

InläggPostat: 20:28:53, 28-12-2015
av tracker
Har du något kopplingsschema, bild på spänningsregleringen

Re: 20 KW DC generator tappat magnetiseringen

InläggPostat: 21:29:25, 28-12-2015
av Klas Kraft
Kan fixa bilder i morgon, både på ritning och verklighet :thummar:

Re: 20 KW DC generator tappat magnetiseringen

InläggPostat: 22:32:16, 28-12-2015
av Rubert
Jag kan nästan inget om elmaskiner men har en fundering. Vad händer om ett antal varv i fältlindningen är kortslutna. När det är DC matning av fältlindningen så märks väl inte ett sådant fel så lätt om man inte vet vilken fältström som det ska vara. Det skulle innebära att det "arbetande" amperevarvtalet minskar med lägre magnetisering som följd.

Re: 20 KW DC generator tappat magnetiseringen

InläggPostat: 22:41:29, 28-12-2015
av Klas Kraft
God tanke, men jag vet inte vilket motstånd lindningen hade som ny, men när jag mäter motstånd och ställer reglermotståndet på max spänning( minst motstånd) så ligger det på ca 22 ohm, och ca 500 ohm vid lägsta inställningen, men jag antar att när motorn rusade så steg spänningen högt, men jag vet inte hur högt, men det var vid uppstart, så generatorn var inte inkopplad på nätet än.

Re: 20 KW DC generator tappat magnetiseringen

InläggPostat: 22:52:17, 28-12-2015
av jörgen.ottosson
Den har alltså "avmagnetiserat" sig själv? .....när den försöker reglera ned spänningen vid okontrollerat varvtal mot obefintlig last?

( en gammal likströmsgenerator, för att ladda fordonsbatteri, brukar man väl "magnetisera" genom att köra den som "motor" .....lägga på likspänning över generatorns utgång.....men det kanske inte funkar så på större maskiner :klia: ...)

Re: 20 KW DC generator tappat magnetiseringen

InläggPostat: 23:11:36, 28-12-2015
av Klas Kraft
Hittade ett tips på Dieselduck, att lyfta kolborstarna och att koppla in gen på nätet ett par sekunder, får nog pröva det i morgon, får se om nollspännings utlösningen ställer till det bara...

Re: 20 KW DC generator tappat magnetiseringen

InläggPostat: 23:14:08, 28-12-2015
av Klas Kraft
Japp Jörgen. Helt rätt, men jag var inte med när det hände, och han som körde då jobbar inte kvar, så informations läget kunde vara bättre...

Re: 20 KW DC generator tappat magnetiseringen

InläggPostat: 23:18:20, 28-12-2015
av Rubert
En varvkortslutning hittar man nog enklast genom att jämföra de olika fältlindningarnas induktans med en induktansmätbrygga. En alternativ lösning kanske skulle vara att mata en fältlindning i taget med en låg variabel och strömbegränsad växelspänning ( OBS galvaniskt isolerad från nätet). På en transformator sluten kärna får ett kortslutet varv en dramatisk inverkan på strömmen. Hur det ser ut på en öppen pol eller när det sitter en rotor med lindningsslinga i den magnetiska flödesvägen vet jag inte.

Re: 20 KW DC generator tappat magnetiseringen

InläggPostat: 23:23:55, 28-12-2015
av Janson1
Nu har jag ingen aning om hur den ser ut men har den nån spännings/strömregulator?
Det sitter en del motstånd i botten på dom som kan bränna...
Är rotorlindningarnas (kolutgången) utgång kopplade direkt till statorns magneticeringslindning?
Kompound, betyder det att strömmen går först genom den ena statorspolen, sedan genom rotorn där den andra statorspolen ligger parallellt över rotorn?

Re: 20 KW DC generator tappat magnetiseringen

InläggPostat: 17:53:20, 29-12-2015
av Klas Kraft
Hej alla.
Har tagit lite bilder på anläggningen, har prövat att sätta spänning från nätet(den andra gen) och att med lyfta kolborstar spänningssätta, men maximal brytarnas nollspännings skydd omöjliggör det, de vägrar koppla in utan det är spänning på båda sidor brytaren
Bild

plus till vänster på bild, minus till höger, och utjämningsledning till andra generatorn i mitter, de två vita kablarna går till spännings reglerings motståndet i eltavlan.
Bild
Bild

Har snackat med en el lärare som känner någon pensionär, som kanske kan hjälpa oss, men el läraren misstänker att en lindning tagit stryk av överspänningen vid rusning tillfället, och det innebär omlindning,

så jag tror att BEVI i Blomstermåla kan gör en sådant jobb, men finns det fler?

Re: 20 KW DC generator tappat magnetiseringen

InläggPostat: 18:57:17, 29-12-2015
av corre
Finns någon i helsingborg som lindar om motorer också, annonserar om det på blocket.

Re: 20 KW DC generator tappat magnetiseringen

InläggPostat: 19:05:32, 29-12-2015
av Stridis2
Jag tror det var hos Elektromekano i Helsingborg vi fick vanliga 380V elmotorer omlindade.

Re: 20 KW DC generator tappat magnetiseringen

InläggPostat: 21:12:38, 29-12-2015
av S.Åkesson
Ring till elektro motor i göteborg, fråga efter Bertils nummer (har tyvärr slarvat bort det) Hoppars verkligen inte att han gått ur tiden var några år sedan jag pratade med han då han renoverade en generator åt oss och han hade då paserat de 70.

Han kan hjälpa dig med detta, har ju lindat generatorer på plats etc ombord i fartyg hela livet.