Sida 3 av 4

Re: 20 KW DC generator tappat magnetiseringen

InläggPostat: 21:27:01, 17-02-2016
av Mattias Petterson
Fint fartyg men vilken gräslig färg!

Re: 20 KW DC generator tappat magnetiseringen

InläggPostat: 23:10:18, 17-02-2016
av Rubert
Vad var det som var felet på generatorn? Var det kortslutning i en fältlindning?

Re: 20 KW DC generator tappat magnetiseringen

InläggPostat: 09:25:47, 18-02-2016
av Klas Kraft
Det hade varit varmt på sina ställen, så att lödtennet släppt

Bild
Bild

Re: 20 KW DC generator tappat magnetiseringen

InläggPostat: 21:07:33, 14-06-2016
av Klas Kraft
Har hänt saker med Pampus sedan sist :grin: fartyget är helt målat utvändigt, och maskinrummet är helt vaskat topp till tå, så nu kan man visa den för en vidare publik utan att skämmas :mrgreen:
Vi börjar med tre däcksbilder
Bild
Bild
Bild
Maskinist hytten
Bild
Skepparhytten
Bild
Salong
Bild
Dörren ner till det viktiga :mrgreen:
Bild
Förkant maskin, saltvatten kylpump till vänster(röd) den maskinlackade är länspump, i mitten en kompressor för startluft, i durknivå är det smörjoljepumpar
Bild
Manöversida
Bild
Överlast lampa, maskintelegraf och talrör
Bild

Re: 20 KW DC generator tappat magnetiseringen

InläggPostat: 21:12:40, 14-06-2016
av Klas Kraft
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Bild
Bild
Bild
Bild

Re: 20 KW DC generator tappat magnetiseringen

InläggPostat: 21:18:23, 14-06-2016
av 63an
Härliga bilder! :thummar:

Re: 20 KW DC generator tappat magnetiseringen

InläggPostat: 12:56:50, 18-06-2016
av Klas Kraft
Pampus är ganska unik i det avseendet att hon är i stort sett original sedan 57, bara ny radar och värmepanna är bytt sen dess, ett flytande teknik museum som är i kommersiell drift(kalmarhamn ab)

Re: 20 KW DC generator tappat magnetiseringen

InläggPostat: 13:18:21, 18-06-2016
av Norpan
De svarta pelardomkrafterna på första bilden i ditt sista bildinlägg, är det insprutningspumparna?

Re: 20 KW DC generator tappat magnetiseringen

InläggPostat: 14:02:34, 18-06-2016
av Klas Kraft
Norpan skrev:De svarta pelardomkrafterna på första bilden i ditt sista bildinlägg, är det insprutningspumparna?


:bira: Ja! :skratta3:

Re: 20 KW DC generator tappat magnetiseringen

InläggPostat: 14:05:10, 18-06-2016
av 63an
Hur startas motorn? Tryckluft/ Tändpatron /eller? :skriva2:

Re: 20 KW DC generator tappat magnetiseringen

InläggPostat: 14:17:23, 18-06-2016
av Norpan
Antar att det är tryckluft då det är en bild på "kompressor för startluft" en bit upp i förra bildinlägget.
Sen hur kompressorn startas är fortfarande höljt i dunkel.

Re: 20 KW DC generator tappat magnetiseringen

InläggPostat: 14:21:07, 18-06-2016
av Klas Kraft
Allt på den bilden är drivet av vevaxlen och snurrar mao när maskin går, så det gäller att ladda upp startlufts tankarna innan man stoppar maskin.

Re: 20 KW DC generator tappat magnetiseringen

InläggPostat: 14:22:58, 18-06-2016
av Klas Kraft
63an skrev:Hur startas motorn? Tryckluft/ Tändpatron /eller? :skriva2:


den startas av mig! :vissla: Startluft rätt in i burkarna är det som gäller, om intresse finns så kan jag ta en bild ur instruktions boken?

Re: 20 KW DC generator tappat magnetiseringen

InläggPostat: 14:48:42, 18-06-2016
av Norpan
Vore mycket roligare med en live film, om du kommer åt nån gång.
Hur gör man om man glömt fylla tryckluft, eller den läckt ut?
Hand eller fotpump känns fel på nåt sätt.:)

Re: 20 KW DC generator tappat magnetiseringen

InläggPostat: 15:13:34, 18-06-2016
av Klas Kraft
En snabb genom gång av startluft systemet: Luften förvaras i två separata kärl, styrbord och barbord, två kompressorer(25 bar) laddar vid behov, en kompressor drivs av huvudmaskinen som tidigare nämnt, den skall väl betecknas som huvud kompressor, och en reserv kompressor som drives direkt mekanisk av barbord hjälpmotor, kopplas in med en spak när den kärran snurrar.
På varje kärl finns tre ventiler, en huvudventil som förser HM ( huvudmotor) med startluft, en mindre ventil för laddning och uttag till förbrukare via reducerings ventiler(7 bar) till tuta, krokutlösning, arbetsluft etc.
en dräneringsventil finns oxå.
Vid start av HM så öppnas först på tanken, då får man tryck fram till en huvudstartslid, samt till självs start handtagen(syns på första bilden i andra inlägget, brevid insprutnings pumparna)
När start spaken föres till start händer flera saker, dels sån öppnar huvudstart sliden och släpper fram luft till alla startlufts ventiler( de syns på sista bilden från maskin toppen) samtidigt går luft till startlufts fördelaren som styrs av kammar på kamaxlen, och fördelar luften till rätt cylinder i rätt ögonblick, luft går oxå till spolufts pumpen då den har två lägen, fram och back( motorn går att reversera), varvtals regulatorn får oxå en dos startluft i den så kallade start boostern, vilket bygger upp olje trycket i regulatorn mycket snabbt, sen finns det oxå en start bränsle begränsare som gör att motorn ej för bränlse när startluften släpps in i cylindrarna, utan släpps på när startspaken föres i läge "drift", start spaken har tre lägen, stop, drift och start( åt båda hållen, komihåg motorn går att köra baklänges)
När man har haft spaken på läge start ca 1,5-2 sekunder för man över spaken till drift, då avluftas huvudstart sliden samt bränsle begränsaren, mao stänger alla start luftsventiler, motorn skall nu gå på tomgång om allt gick väl, då är det dags att lasta på den kompressorn som drives av HM och ladda upp det man förbrukade i starten, ...
Puuh mycket text :mrgreen: