Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriKringutrustning

generator felsökning efter polvändning

23 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera kringutrustning ombord i fartyg här

ekenhall (trådstartaren)

#16 » 21:50:08, 09-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

på min gamla motor sitter det en remskiva på svänghjulet som är nästan dubbelt så stor som på den motor jag stoppade i.
har googlat och sett att md2 levererades med olika remskivor bifogar 2 bilder hur skillnaden är, ej mina motorer på bilderna men lika remskivor.

bör jag skruva av den gamla remskivan som ser ut att vara dubbelt så stor eller ska jag behålla den mindre skiva (drygt hälften så stor).

för och nackdelar på det???
Bild
Bild
ekenhall
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:00:20, 15-03-2013
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: scania d.816, hiab 011



63an

#17 » 21:56:38, 09-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan mäta dej fram om de går att svarva ner den befintliga men hur var det med XXA på generatorn? Har den tillräckligt med effekt så du kan vinsta på nersvarvning? :idee:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

jörgen.ottosson

#18 » 22:07:50, 09-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag tror inte du ska krångla till det med nedsvarvning....

Remskivan på motorn bör vara minst 2ggr större än remskivan på generatorn (= utväxling 1:2), gärna lite mer på en lågvarvig motor .

som regel måste en generator upp till 2-3000 varv för att ladda nära fullt, och upp till minst 1000-1500varv för att börja ladda. ( med en utväxling 1:2 så betyder det 500-800 varv på motor för att börja ladda och 1000-1500 varv för att ladda nära fullt.

( på en bosch generator så är sifran efter volt och amper på märksyllten generatorns varvtal för 2/3 av max laddström. ( tex ...14V 55A 25 ... då 25 brtyder 2500varv för att ladda 2/3 av 55A )

Hu det är med SEV vet jag inte.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

63an

#19 » 22:17:22, 09-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan bara säja att de kommer gå tungt om du har belastning för de märks ordentligt på 1113 motorn, visserligen går den rökfritt från start men jag har voltmätning så jag erfar skillnaden på mätaren å ligger på spannet 1000-1300 rpm oftast å rotellan enbart med 2 lampor märks direkt strålkastarna är H7 +Fläkten från nån japs så de skenar iväg med effekt! Påminner mej nu att jag har 2 redskapslampor som ska ordnas till :lmao:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

ekenhall (trådstartaren)

#20 » 22:23:34, 09-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok ska kolla det vid köp .
svarvning är nog inte aktuellt, då jag har båda typerna av remskivor som bilderna visar på bilderna ovan.
bår jag montera den större remskivan på svänghjulet eller blir den "för" stor. vet inte exakt hur mycket större den är men jämför o säg vad ni tror.
varför har vissa stor skiva och vissa små??
ekenhall
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:00:20, 15-03-2013
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: scania d.816, hiab 011

63an

#21 » 22:30:31, 09-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man ska inte gissa om sånt Marinmotorn har låg effekt å givna förutsättningar som färdljus kanske innebelysning men framför allt startmotor ev. nån handstrålkastare vid behov (blev gissning ändå) de där motorerna är väl från 50-60 talet? :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Norpan

#22 » 22:36:23, 09-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000020862/
Remskivan på 80A generatorn ser väl ut till att kunna passa mot den lilla remskivan du har på nu, nånstans 2-3ggr diameterskillnad på remskivorna.

Våldigt högt varvtal på generatorn kortar livslängden, väsnas mer, kostar bränsle i onödan och färre pållar kvar till att dra propellern.
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige

MaChrill

#23 » 23:02:45, 05-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:jag tror inte du ska krångla till det med nedsvarvning....

Remskivan på motorn bör vara minst 2ggr större än remskivan på generatorn (= utväxling 1:2), gärna lite mer på en lågvarvig motor .

som regel måste en generator upp till 2-3000 varv för att ladda nära fullt, och upp till minst 1000-1500varv för att börja ladda. ( med en utväxling 1:2 så betyder det 500-800 varv på motor för att börja ladda och 1000-1500 varv för att ladda nära fullt.

( på en bosch generator så är sifran efter volt och amper på märksyllten generatorns varvtal för 2/3 av max laddström. ( tex ...14V 55A 25 ... då 25 brtyder 2500varv för att ladda 2/3 av 55A )

Hu det är med SEV vet jag inte.


Håller med till 100 %, en växelströmsgenerator av årsmodell -80 och framåt kan ladda 75% av sin kapacitet på tomgång.
Alla växelströmsgeneratorer jag provat SEV eller annat följer samma princip. Likisar är en annan historia, där börjar man snacka om att svarva remskivor......
Användarvisningsbild
MaChrill
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:30, 16-11-2012
Ort: Skåne, Kristianstad.
Sverige
Maskin: Mekaniker, lagar, kör ej.
IR, Bahco, TengTools, Nussbaum, Kemppi, Bosch, Picoscope, Wera, Hazet, Gedore, Allt truck, etc, hel hög med verkstadsmaskiner.


Återgå till Kringutrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se