Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriKringutrustning

generator felsökning efter polvändning

23 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera kringutrustning ombord i fartyg här

ekenhall (trådstartaren)

#1 » 22:05:18, 07-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej
monterade idag i en motor när allt var klart skulle det provas och jag la på batteripolen.
efter lite gnistor upptäckte jag att föregående ägare hade skarvat minus polen svart till röd pluspolen var helsvart.

när jag monterade alla kablar så anslöt jag röd på startmotorn och svart på motorblocket generatorn kopplades genom röd på startmotorn och minus i blocket, med detta så fick jag polvänd spänning i systemet eftersom den röda slutade som en svart minus i batteriboxen.

bytte plats på batteriskorna och provstartade gick igång fint men laddningslampan förblev tänd. hur mäter man lämpligast upp om jag bränt generatorn. är även lite osäker på om jag kopplat rätt då generatorn är dåligt märkt. kan man ha tur att bara regulatorn gått sönder.

mvh
ekenhall
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:00:20, 15-03-2013
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: scania d.816, hiab 011



PerJohansson

#2 » 22:10:20, 07-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Likström eller växelström?
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

ekenhall (trådstartaren)

#3 » 22:15:24, 07-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

växelström skulle jag säga

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
ekenhall
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:00:20, 15-03-2013
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: scania d.816, hiab 011

ekenhall (trådstartaren)

#4 » 22:18:32, 07-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag har anslutit minus till den löst ditsatta rostiga muttern till höger på bild 1
plus till den rostfria muttern och laddningslampan på samma ställe som den röda kabeln nere till vänster
ekenhall
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:00:20, 15-03-2013
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: scania d.816, hiab 011

jörgen.ottosson

#5 » 11:58:08, 08-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket svårt att säga utifrån dina bilder. ( just SEV-marchal generatorer har många olika utföranden)

Om du kan hitta märkningarna bredvid skruvarna.

B+ :där montarar du + till batteriet.

D+ :där monterar du kabeln till laddningslampan (den andra kabeln från ladningslampan ska gå till "tändläget" på tändningslåset eller motsvarande ( dvs. + på båda sidor av lampan då generatorn laddar = slampan slocknar )

GND eller D- eller 31 eller - :är jord.

Vist står det DF där den gröna kabeln är ansluten? .....då borde den röda sitta på D+ ( som du säger) Tänk på att SEV kan ha flera anslutningar som är "samma" = man kan använda båda eller en av dom. spelar ingen roll.

Har du kopplat spänningen bakvägen så har du troligen bränt diodbryggan, det visar sig..... laddar inte generatorn trots rätt inkoppling (mäta på batteriet och se om spänningen ökar, lite inte på laddlampan! ) ....eller att den drar "tjuvström" när den står stilla. Då har dioderna troligen lämnat in. (jag skulle i så fall inte lägga mer tid på den generatorn, då den verkar vara i tveksamt skick även i övrig) Men som sagt prova först.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Norpan

#6 » 12:15:11, 08-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mest troligt har en eller flera av dioderna gått sönder, antingen nån i den röda plattan eller i bryggan under den svarta plasten under den röda diodplattan, eller i båda om du har otur.
Regulatorn har troligtvis klarat sig.
Tyvärr går det inte att mäta dioderna med säkerhet utan att koppla loss dem, kommer dock inte ihåg om trådarna från statorn är lödade eller skruvade på bryggan, men de måste lossas.

Behöver du dela generatorn så var försiktig när du ska ha bort gavlarna från statorn.
Vad det ser ut som är det en borstlös generator och lindningen till rotorn hänger i en av de mittre plåtarna i statorn.
Gör man fel när den delas blir det krokigt och är inte lätt att få rätt igen.
Så rotorn måste vara kvar i statorn utan att flyttas i längsled, vilket kan vara knepigt när lagren sitter fast.
När man sedan har fått bort gavlar och lager går det att dela rotorn då den ena halvan är löstagbar, vill minnas den på drivsidan.

Håller dock med Jörgen som skickade medans jag skrev, lägg inte för mycket tid på den om du inte nödvändigtvis behöver två separata batterianslutningar.
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige

Polarmotor

#7 » 12:36:12, 08-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En generator ger alltid likström. Ger den växelström är det en alternator. Tyvärr används numera även beteckningen generator felaktigt, även när den alstrar likström.
Maskininnehav:
Volvo FH 13
Harley 1949 med sidovagn
Harley Evo Chopper
Harley Evo Trike
Triumph "Purple Haze"
Chrysler 300 Cab 1966
Storebro GK 195
Sajo UF 54 DM & VF 54 MA
Snabbradial Otto Müller
Och del slipmaskiner och svetsar
Användarvisningsbild
Polarmotor
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:39:22, 22-03-2009
Ort: Haninge
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Maskininnehav:
Volvo FH 13
Harley 1949
Harley Evo Chopper
Harley Evo Trike
Triumph "Purple Haze"
Chrysler 300 Cab 1966
Storebro GK 195
Sajo UF 54 DM & VF 54 MA
Snabbradial Otto Müller
Och del slipmaskiner och svetsar

PerJohansson

#8 » 12:44:22, 08-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Polarmotor skrev:En generator ger alltid likström. Ger den växelström är det en alternator. Tyvärr används numera även beteckningen generator felaktigt, även när den alstrar likström.



På engelska möjligtvis. På svenska är det helt korrekt att använda sig av ordet generator i bägge fallen, men är det mer specifikt kan det vara bra att nämna om det är lik- eller växelström.

Oavsett så är det alltid bra att lägg ut ett par bilder som TS gjort, så behöver man inte nagelfara terminologin...

1 person gillar det här inlägget.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

MaChrill

#9 » 13:21:25, 08-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som första steg kan du göra en snabbkoll bryggan.
B+ till jord, med diodfunktion på en multimeter, ca 800mV i ena riktningen, stopp i andra riktningen.
Har du tur är det bara regulatorn, då behöver du inte dela den.
Användarvisningsbild
MaChrill
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:30, 16-11-2012
Ort: Skåne, Kristianstad.
Sverige
Maskin: Mekaniker, lagar, kör ej.
IR, Bahco, TengTools, Nussbaum, Kemppi, Bosch, Picoscope, Wera, Hazet, Gedore, Allt truck, etc, hel hög med verkstadsmaskiner.

Ivar Risslén

#10 » 13:30:44, 08-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kopplar man fel pol till generatorn så brukar det synas som ett rökmoln om dioderna håller. Det blir kortis mellan polerna och då brukar isoleringen på kablarna brinna upp. Så troligtvis så har de röda dioderna brunnit upp eftersom kablarna klarade sig.
Det är bara att skaffa en ny generator.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

ekenhall (trådstartaren)

#11 » 19:34:22, 09-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för intresset. Funderar på att köpa en universal generator undrar om det kan bli fel med varvet en md2 jobbar oftast under 2000 rpm medan om man tar en generator som suttit på en bensinare så är rpm betydligt högre.

Jag vill ju inte att generatorn går på halvfart vid max rpm på md2an.
Mvh marcus
ekenhall
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:00:20, 15-03-2013
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: scania d.816, hiab 011

63an

#12 » 19:58:09, 09-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svarva ner remskivan då på generatorn om de går så gjorde jag å får laddning tidigare, uppåt sköter den själv! :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

jörgen.ottosson

#13 » 20:03:37, 09-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ofta har en dieselnotor större remskiva på vevaxeln, jämfört med en mer högvarvig motor. (på generatorn är det troligen samma)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Norpan

#14 » 20:31:10, 09-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En generator med kol och släpringar laddar antagligen mer på låga varv än den du har på bilderna, mest beroende på kortare luftgap som magnetfälten behöver "hoppa" över.
Men även att rotorkonstruktionen i den du har gör att inte hela statorn används fullt ut, "fingrarna" i rotorn går inte förbi mitten på statorn.

Övervarv på växelströmsgeneratorer är vanligtvis inget att oroa sig för, de flesta är specade för minst 12000 rpm, och jag vill minnas att de brukar lämna runt 60% av märkströmmen vid runt 2000rpm.
En remskiva på generatorn med knappt halva diametern mot den på motorn borde göra att du får tillräckligt, även strax över tomgång.
Den du har på bilden är väl inte speciellt kraftfull heller, skulle gissa på 30-40 Ampére.
Det enda problemet är om du har dubbla batteribankar, men det går att lösa med ett relä som drar när generatorn börjar ladda.

Edit:
Glömde skriva att de brukar behöva upp till 6-7000rpm för att lämna märkströmmen.
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige

63an

#15 » 20:54:08, 09-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollade att jag lyckades få bort 10mm på diam. å det syns på laddlampan redan på tomgång, nästa när jag slår på strålkastare å värmefläkt ger den ordentlig laddning på halv gas/1000rpm det var anledningen att jag trimmade upp lite i övrigt bara gamla stora förbrukare! Den går tungt den generatorn är på 90A men får väl ut kanske 50A på max. varv! Tror de satt 45A original :skriva2:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till Kringutrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se