Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriKringutrustning

Felsökning Magnetsändning SEM EX-4R

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kringutrustning ombord i fartyg här

Jocke_R (trådstartaren)

#1 » 16:37:38, 30-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, jag håller på och felsöker på en SEM Tändapparat (SEM EX-4R)

Har googlat attan och letat attan men är fortfarande lite efterbliven i ämnet. Den sitter på en 4cyl Solo H-102 motor.

Har mätt mellan brytarkontakterna, ca 4ohm (något mindre när den är sluten).
Mellan kontakten på spolen som går till fördelalocket och gods har jag strax över 11kohm
Mellan brytarkontakterna har jag c 3mm öppet och så pass tight att jag inte får mellan ett bladmått på 0,03 mm när det är stängt.

Jag känner i stort sett inget magnetiskt motstånd när jag snurrar på apparaten.

Är jag rätt ute om jag drar följande slutsatser:
1) Jag måste göra rent mellan brytarkontakterna då motståndet är för högt vid slutet tillstånd
2) Troligtvis så behöver Magneten om magneteseras?

Övriga frågor:
1) Är det skadligt att testa gnistor från tändstift mot motorns gods?
2) Hur ställer jag in Magnettändningen mot motorn?
Har en 1 på fördelarlocket, gissar att det ska justeras mot övre dödliga på 1:a cyl på något sätt med hänsyn till justering av hög och lågtändning?

3) Antar att motorn stängs av genom att magnettändingen jordas ner, behöver jag ta hänsyn till att motorn har nerborrad +?

Mycket frågor, men tacksam för alla svar.

Mvh Jocke Rönnqvist

EX-4R
Jocke_R
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:17:30, 29-12-2013
Ort: Skaraborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165
Gullholmen Snipa med Solo H102
Aphrodite 30 med en Yanmar YSE8
Volvo Carrus B12M -04



torbjorn_forsman

#2 » 18:29:46, 30-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

1) Ja, brytarkontakterna bör nog rengöras och ställas in. 3 mm kontaktavstånd i öppet läge låter alldeles för stort, vanligtvis är ca 0,4 mm mer lämpligt, korrekt brytaravstånd bör stå i motorns instruktionsbok. Kolla också hur det står till med kondensatorn, speciellt om brytarna ser brända ut (spets på den ena och krater på den andra).

2) Inte säkert. Om magneten är av efterkrigstyp och inte har utsatts för något otrevligt (stark värme, hårda stötar etc) så har den chans att hålla magnetiseringen bra.

övriga 1) Nej.

övriga 2) Det bör stå i instruktionsbok/verkstadshandbok för motorn. Mest troligt är att då cylinder 1 står i övre dödpunkt med stängda ventiler, och magneten står på lågtändning, så ska brytararmen peka mot uttag 1 i fördelarlocket och brytarna just så pass börja öppna.

övriga 3) Om magneten har en lågspänningsanslutning som är avsedd att kortslutas till jord för att stänga av, så är det troligt. Vissa tändmagneter har istället en inbyggd kortslutningsanordning som stänger av tändningen då man drar tändinställningsreglaget förbi läget för lågtändning. Det finns också en del äldre motorer som inte har någon kortslutningsanordning alls, utan där man måste lita på att förgasaren är inställd så att motorn inte fortsätter gå på tomgång om man stänger gasspjället helt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Jocke_R (trådstartaren)

#3 » 18:48:50, 30-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, först stort tack för snabbt svar!
Jag menade så klart 0,3 mm :vissla: Ursäkta felskrivningen.
Menade också Nerjordad +, datorn vill visst hade till nerborrad.

1)Jag har nu efter att ha slipat brytaren med 1200 papper fått den att funka i skruvstädet med nerjordade stift och vid körning med skruvdragare.
Har tyvärr lyckats sumpa instruktionsboken, har köpt lite material från Göta motor men det gäller tyvärr inte min motor och tändsystem (solo H102) Men ska kolla i den.

2) Skönt, tyckte det var dåligt motstånd då jag vred magneten men nu kommer det ju gnistor...

Som sagt, tack för snabba och BRA svar, nu känner jag mig lite mer varm i kläderna.
Det sitter en anslutning på Apparaten som jag tror är till för att koppla till rödknapp, den är isolerad mot godset på insidan så det är nog rätt.
Jag anat att jag borde kunna testa genom att koppla den mot gjord när och se om gnistorna upphör vid drift med skruvdragare?

Mvh Jocke

1 person gillar det här inlägget.
Jocke_R
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:17:30, 29-12-2013
Ort: Skaraborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165
Gullholmen Snipa med Solo H102
Aphrodite 30 med en Yanmar YSE8
Volvo Carrus B12M -04


Återgå till Kringutrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se