Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriKringutrustning

Lucas Startmotor Felsökning

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kringutrustning ombord i fartyg här

Jocke_R (trådstartaren)

#1 » 16:02:25, 09-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick så fin hjälp med Magnettändningen så nu har jag kommit vidare men det visar sig att inte startmotorn vill.
Det är en Lucas 25064A.

Den är helt död, stått ett tag så när jag tog bort den gick den trögt men efter lite motion så går den lätt. Dock så hugger den till emellanåt.
Har fått för mig att det finns en anledning till det och att det ska vara så, eller är jag ute och cyklar?

Solenoiden sitter separat och den verkar vara ok. Och startmotorn rör sig inte ens om jag kopplar direktström på den...
Det enda jag mätt är mellan anslutningskontakten och gods och där är det 0,5 - 0,8 mohm.

/Jocke
Jocke_R
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:17:30, 29-12-2013
Ort: Skaraborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165
Gullholmen Snipa med Solo H102
Aphrodite 30 med en Yanmar YSE8
Volvo Carrus B12M -04



torbjorn_forsman

#2 » 21:40:02, 09-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det en startmotor med slungdrev (bendixdrev) eller är det en annan konstruktion?
Bilder? Googlar man på numret så får man upp bilder på alla möjliga olika startmotorer :(

Jag gissar att du inte har någon multimeter som kan mäta mohm utan att det är värden i Mohm du anger, och i så fall är det i stort sett lika med avbrott.
Börja med att plocka isär startmotorn och kolla hur saker ser ut.
Om den hugger till emellanåt så beror det troligen på att det ligger lösa delar i startmotorn som kan haka fast ibland. Men det kan eventuellt också bero på en lossnad lamell i kollektorn, mycket glappa lagerbussningar eller krokig axel.
Ett fel jag har varit med om på Lucasstartmotorer med slungdrev, är att den senaste klåparen som tog isär startmotorn inte brydde sig om var de mjuka ledningarna/flätorna till kolen lades, och så hamnade de så att de skrapade mot rotorn och nöttes av ganska snart.
Men rent allmänt så brukar de flesta problem med en gammal startmotor bero på antingen smuts, rost och oxider på fel ställe, eller på utslitna kol och lagerbussningar. Har den varit svårt överhettad någon gång så kan lindningar ha brunnit eller lödskarvar ha släppt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Jocke_R (trådstartaren)

#3 » 13:23:51, 10-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Först tack för svar!

Menade som du säger så klart Mohm.
Och du har också rätt ang. hugget det var en bit av en fjäder som håller kolet som hade lossnat.
Den såg helt bedrövlig ut innuti, den måste ha badat en sväng.

Har försökt mätt lindning för lindning i statorn och mäter inget brått där, men likväl så är det 0,5 Mohm mellan ingång och gods. Får söka djupare i detta.
Har gjort rent kollektorn och nu snurrar den väldigt fint vid när jag rör den för hand, får också en viss spänningsskillnad när jag snurrar på den. (om det säger något).
Men inte ett ryck ens när jag sätter spänning på den.
Ang. kolen så är dom ganska slitna men jag tycker det blir kontakt.

Kan det vara så att rotorn är skadad? Eller om den inte får tillräckligt bra jord?

Ska försöka ladda upp bilder, misslyckades igår.

Mvh Jocke Rönnqvist
Bild
Bild


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Jocke_R
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:17:30, 29-12-2013
Ort: Skaraborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165
Gullholmen Snipa med Solo H102
Aphrodite 30 med en Yanmar YSE8
Volvo Carrus B12M -04

Stefan1972

#4 » 13:28:31, 10-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

risken är nog stor att det är kortis i lindningarna om den har legat med vatten i sig. Särskilt med tanke på hur det ser ut på bilderna.........
Startmotorn du har är nog ganska ovanlig, de vanliga M35 startarna har ju inte gavel med stöd för axeln utan där sticker hela paketet ut. Har massor med lucas originaldelar till personbilar men risken är väl överhängande att rotorn är längre på din med tanke på gaveln.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#5 » 14:38:53, 10-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Övergångsmotstånd mellan kol och kollektor gör att det inte är säkert att det ser ut att vara bra kontakt när man mäter med en digitalmultimeter och den låga spänning (ofta bara några tiondels volt) den skickar ut vid ohmmätning.

Är pluskolens flätor direkt fastlödda på statorlindningen eller går de via skruvanslutning på kolhållaren?
Kolla att minus-kolhållarna har bra förbindelse med gaveln (inga lösa nitar, tecken på varmgång etc), och jordförbindningen från den blir bra hela vägen via statorhuset och drivändens gavel. Lita inte på att det blir kontakt via skruvarna utan det måste vara metallrent hela varvet runt vid båda gavlarna.

Om lagerbussningarna också har varit vattendränkta länge, och inte så dåliga att de ändå borde bytas, kan det vara idé att koka ur olämpliga saker som de har dragit åt sig. Se torbjorn_forsman @ Tips & tricks i verkstaden , det brukar inte vara nödvändigt att pressa ut dem ur gavlarna.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Kringutrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se