Eftersom jag mönstrade in på forumet i går och det verkar lite tomt på sjösidan tänkte jag skriva ner ett missöde som kunde slutat med haveri.
Jag var på 80 talet 1:e mask i en tanker. Det var söndagsmorgon och vi hade gått in i Kielkanalen sedan några timmar. Då efter frukost sa jag till motormannen att han kunde rengöra Alfa-Laval seppen för diesel. Jag skulle fulla upp någon m3 smörjolja i Hm under tiden, lungt vatten för i Nordsjön hade det gungat ordentligt. Det var på vintern och oljan var trög förra gången jag fyllde. När jag öppnat för fyllning kom motormannen ( en jugoslav som visst seglat maskinist tidigare i rederiet ) och sa att han inte kunde öppna denna lilla Mab 105. Märkvärdigt tänkte jag och följde med honom till sepprumet. Där hade han slagit verktyget snett åt fel håll (för Alfa -Laval ska ju ha de snurrande gängorna till att dra åt sig) Jag visade honom pilen off och så slog jag loss ringen. Därefter stannade jag kvar för att se om övriga delar kom upp. Plötsligt kom tanken (oljefyllningen), när jag såg ner på Hm så pumpades det ut olja ur säkerhets ventilerna på vevhuset. Hjärtat i halsgropen, stängde påfyllningen och Kielkanalen här kan jag inte slå nödstopp på Hm. Vad göra ,släppa ut det på tanktaket eller pumpa upp det till storagetanken Fick tag i en fatpump och kopplade slangar. Efter ett tag slutade det pumpas ut ur säkvent. Något lägre puls och sedan kunde jag pejla och pumpa lite till. Det var ingen lugn söndag och då drog jag mig till minnes att förra gången tog det lång tid att fylla för då var det nästan tommt i storage tk. Denna gången var det fylld storage tk. Så blivande maskinister gå aldrig ifrån något som är på uppfyllning. Det har visst hänt att maskiner har exploderat på grund av överfyllda vevhus, och det är klart att finns det inte utrymme för kolvens nedåtgående rörelse så händer något.