Sida 1 av 1

Kompetensen att öppna en liten diesel separator.

InläggPostat: 17:17:04, 01-12-2012
av Baikal bocken
Eftersom jag mönstrade in på forumet i går och det verkar lite tomt på sjösidan tänkte jag skriva ner ett missöde som kunde slutat med haveri.
Jag var på 80 talet 1:e mask i en tanker. Det var söndagsmorgon och vi hade gått in i Kielkanalen sedan några timmar. Då efter frukost sa jag till motormannen att han kunde rengöra Alfa-Laval seppen för diesel. Jag skulle fulla upp någon m3 smörjolja i Hm under tiden, lungt vatten för i Nordsjön hade det gungat ordentligt. Det var på vintern och oljan var trög förra gången jag fyllde. När jag öppnat för fyllning kom motormannen ( en jugoslav som visst seglat maskinist tidigare i rederiet ) och sa att han inte kunde öppna denna lilla Mab 105. Märkvärdigt tänkte jag och följde med honom till sepprumet. Där hade han slagit verktyget snett åt fel håll (för Alfa -Laval ska ju ha de snurrande gängorna till att dra åt sig) Jag visade honom pilen off och så slog jag loss ringen. Därefter stannade jag kvar för att se om övriga delar kom upp. Plötsligt kom tanken (oljefyllningen), när jag såg ner på Hm så pumpades det ut olja ur säkerhets ventilerna på vevhuset. Hjärtat i halsgropen, stängde påfyllningen och Kielkanalen här kan jag inte slå nödstopp på Hm. Vad göra ,släppa ut det på tanktaket eller pumpa upp det till storagetanken Fick tag i en fatpump och kopplade slangar. Efter ett tag slutade det pumpas ut ur säkvent. Något lägre puls och sedan kunde jag pejla och pumpa lite till. Det var ingen lugn söndag och då drog jag mig till minnes att förra gången tog det lång tid att fylla för då var det nästan tommt i storage tk. Denna gången var det fylld storage tk. Så blivande maskinister gå aldrig ifrån något som är på uppfyllning. Det har visst hänt att maskiner har exploderat på grund av överfyllda vevhus, och det är klart att finns det inte utrymme för kolvens nedåtgående rörelse så händer något.

Sv: Kompetensen att öppna en liten diesel separator.

InläggPostat: 22:06:11, 10-02-2013
av magloman
Spännande historia, men jag hade svårt o hänga med på alla förkortningar o uttryck som lekman :grin:

Re: Kompetensen att öppna en liten diesel separator.

InläggPostat: 22:16:24, 10-02-2013
av PerJohansson
Baikal bocken skrev:Så blivande maskinister gå aldrig ifrån något som är på uppfyllning.



Själv har man lyckats fylla diverse verkstadsgolv runt nc-maskiner med skärvätska och tvättat rent ordentligt runt skärmaskinerna på kafferasterna... Det rinner ju så oerhört sakta ur en halvtumsslang, lätt att börja tänka på nåt annat.

En gummistropp förankrad nära påfyllningskranen med den andra änden i byxlinningen så glömmer man inte så lätt.. :grin:

InläggPostat: 23:15:03, 10-02-2013
av Mathias Lindgren
Jag satt sent en kväll och körde igenom ett tvättprogram till en ny anläggning jag hade programmerat.

Visade sig att dräneringspumpen var underdimensionerad och att jag hade lyckas fylla en varm källare med sisådär en kubik 98 % etanol.

När jag tog hand om spriten med en golvskrapa var jag tvungen att gå ut flera gånger p.g.a. yrsel :thumme:

Re: Kompetensen att öppna en liten diesel separator.

InläggPostat: 23:39:26, 21-12-2014
av A Eriksson
Var med en gång om att en bränslepump havererat så att det läckte ner tjockolja till kamaxeln.
Först la smörjoljeseparatorn av...Sedan kom det larm på varmgång i generatorlagren. Vi stoppade då och en stund senare så startade en kollega den igen. Då kom det larm på lågt smörjoljetryck samtidigt som det trycktes ut tjockolja genom sprängluckorna på vevhuset.
Ingen vacker syn när det var dags att öppna upp och börja göra rent...