Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

Ha en bra dag!

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriÅnga/pannor

Back to basics - Ångmaskiner och Herr Carnot

21 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera ånga/pannor m.m. ombord på fartyg här

skogsgurra (trådstartaren)

#16 » 16:41:22, 05-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon påpekade mycket klokt att det blir dyrt när man börjar skaffa sig maskiner. Gängsnitt och tappar, bättre nycklar (försöker vara rädd om de gamla skruvskallarna), borrsats med 0,1 mm steg (kan också användas i primitiv sinuslinjal för små vinklar), kallbandsåg och rätt mycket annat. Men slöseriet sker ju för en god sak, mitt välmående, och allt är välsignat av HSB. Hon kanske får börja som lärling hos mig nån dag.

Carnotindikatorn börjar finna sin form. Hittills bara fådda och hittade delar som lätt kunde moddas till en harmonisk helhet. Ett gammalt takräcke är nu definitivt obrukbart eftersom en del av det blev en liten fördelning för ånga (fast jag kommer nog att köra med tryckluft till en början). Slangklämmor av olika fabrikat och modell hittade jag i en skrotlåda och piporna är bitar av kromat vattenledningsrör som är pressade ner i tackräckesbiten. Ska löda fast dem så de inte åker ur när nålen står på rött på pannan.

Slang är fortfarande problem. En stump trädgårdsslang funkar när man kör med några kilo. men blir nog ballong vid tio. Så det blir till att ge sig ut och handla igen. Annars är allt, som sagt, fådda eller hittade grejer.

Stämningsbild:

Bild

Eftersom jag inte har någon bra ångmaskin att prova mot så måste jag bygga en sån också. En grov cylinder med bra slaglängd (den gröna trumman) är en överföringstrumma från en gammal kopiator som försetts med gavlar, kolvstång och kolv. Det var lite knepigt att få kolven tät mot loppet men där funkade svarvade spår och blånor i fett bra. Fett bra till och med. Men funderar på om inte en mera Maskinistmässig lösning med läder och olja hade varit att föredra. Blir nog byte en regnig dag.

Övrigt:
Vinkelhyllan från Götet var lite för stor för BF1 och behövde delas i två användbara hälfter. Och sågen greppade inte om den. Löstes genom att vrida och vända och måtta in så två snitt möttes mitt på. Imponerad av den sågen!

Bild
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

2 personer gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?



kimmen

#17 » 19:04:06, 05-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltså, vad är det du håller på med :klia:
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

skogsgurra (trådstartaren)

#18 » 19:40:45, 05-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Leker Maskinist med hittade och fådda grejer. Helt enkelt.
Pensionärer får göra sånt.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

3 personer gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

kimmen

#19 » 20:09:06, 05-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

skogsgurra skrev:Leker Maskinist med hittade och fådda grejer. Helt enkelt.
Pensionärer får göra sånt.


Härligt, det ser ut som ett friskhetstecken för oss pensionärer, ska bara försöka hänga med, Så varför, eller är det mera därför :grin:
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

skogsgurra (trådstartaren)

#20 » 21:36:12, 05-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag såg en Carnotindikator på ett museum i Paris.
Utstyrd och påkostad. Lite Jules Vernestuk över den. Men en sak förmedlade den bra: att högsta verkningsgraden hos en ångmaskin eller termisk maskin i allmänhet är beroende av skillnaden i temperatur i inströmmande och utströmmande gas/ånga. Stor skillnad ger bättre verkningsgrad.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Carnots_s ... modynamik)

Det förklarar också varför en diesel ger bättre verkningsgrad än en bensinare. Men där kommer nog också annat in.

Idag bygger jag lätt en tryck och lägesgivare utan mekanik. Tryckgivare i kisel är snabbare än någon mekanik och lägesgivaren, laser, är lite långsammare. Men då får man ju inte testa sina små mekaniska kunskaper - och det är det jag vill. Och kanske utveckla dem lite också.

Den där vinkelhyllan har egentligen inte med saken att göra. Det finns en diskussion om kallsågar på forumet och när jag provade min lilla klena kallbandsåg så blev jag lite impad av att en maskin för under sex lax klarade så pass grova jobb med så pass bra precision. Det hade jag inte väntat mig. Jag gav mig på lite grövre grejer också. Och matade tills jag var uppe i max ström. Där gav sig sågbandet efter några minuter. Misshandel - visst. Men nu vet jag var gränsen går. Och det är högt nog för mina vanligen klena bitar.

På tal om sex laxar så kommer jag nog att testa indikatorn ombord i S/S Laxen. Men där sliter grabbarna som envisa masjävlar med att renovera pannan. Tuberna sitter som limmade med CA-lim så där kommer jag inte till på ett bra tag. Det är orsaken till att jag satte igång med en "ångmaskin". Jag byter fjädrarna i indikatorn så den jobbar med ett eller ett par kilos tryck och kör med nerskruvad regulator på kompressorn. Jag tror att trumman från kopieringsmaskinen ska klara åtminstone ett kilo. Och om den inte gör det så får jag hitta nån annan skrotbit. Vevsläng har jag inte hittat nån än. Men i värsta fall får jag göra en (i mässing). Svänghjul? Det ligger en del remskivor som kan modifieras så axeln passar. Eller välja axel som passar.

Ventilstyrningen? Kan bli en liten PLC , MCU eller femvoltslogik med läsgafflar som indikerar ytterlägena och magnetventiler som släpper tryck växelvis på varsin sida av kolen kolven. Då får jag gratis varvtalsmätning också. Eller också kapar/fräser/borrar jag en "riktig" ventil i mässing eller brons.

Den enda ritning jag har gjort gick jag snabbt ifrån och bygger med det jag har och efter det lilla, men växande, förstånd jag har.

Och eftersom HSB också tycker om det här så kommer hon ner i garaget emellanåt. Hon är till stor hjälp när jag inte hittar grejer. Och det händer alltför ofta. Ibland förstår hon inte riktigt och då säger jag att hon kan leta reda på tre-fyra grejer som hon tycker ser ungefär rätt ut. Det funkar oväntat ofta.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

3 personer gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

skogsgurra (trådstartaren)

#21 » 09:29:12, 28-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den mekaniken blev för trög. Och ganska känslig. Så jag återföll till elektroniska lösningar. En 0-150 PSI tryckgivare från Kina för ungefär 1 SEK/PSI levererades oväntat snabbt och snabba lägesgivare finns. Så nu är det bara tråkigt rutinjobb kvar.
Hade sett fram mot ett glänsande mekaniskt vidunder i mässing och stål. Gärna på en sockel av valnöt och med en huv av slipade glaspaneler.
Men så är det i livet. Fortfarande kvar på nivån Maskinistlärlingsaspirant.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

5 personer gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?


Återgå till Ånga/pannor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Älmeboda Maskinservice

Olssons i Ellös

OilQuick

TK Traktordelar

Briggsparts

Klaravik

Crazyride

Ygsbostudios

Bra Verktyg

Frentab

Dillon Welding

Motrab