Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriFartygsskrov, kranar, däcksutrustning

Intressant skrovkonstruktion

24 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera fartygsskrov, kranar, däcksutrustning här

63an

#16 » 18:38:17, 01-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej ingen saltad nota på Getingloppet den som åkt den rutten i kraftig nordan har ett minne för livet dessutom i medsjö, alltå "Öregrundsgrepen" :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare



Peter.Johansson

#17 » 20:03:24, 01-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen av dagens moderna båtar åker 18-200km/h i 5m sjö, inte omoderna heller för den delen. men vad skulle jag möjligen veta om båtar :)
Peter.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:42, 28-06-2007
Ort: Umeå/Skärgården
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Peter.Johansson

#18 » 20:05:12, 01-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grepen är som mina hemma vatten... Fint ställe
Peter.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:42, 28-06-2007
Ort: Umeå/Skärgården
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

63an

#19 » 20:30:28, 01-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ingen att referera till för de är ett bra tag sedan men de här italienarna hade en helt annan skrovtyp än de andra tävlande, minns bara 2 axlar som stack ut i aktern å väldigt långsmalt skrov. 12eller 16cyllar inte säker men diesel var det, de här killarna körde bara internationellt så de bara lekte med sina medtävlande...Har ju inte en aning om vem du är...Roland Lindengren skulle nog veta vad du pysslar med för han känner du säkert till! :thumme: Tror inte det körts nåt lopp sedan dess heller :klia:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

ianews

#20 » 16:36:53, 02-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:Var inte svenske Ocke Mannerfelt tidigt ute med steglister mm
Allt för att få in luft under botten för minskad friktion!

Lite "off topic" kanske. Apropå "skrov". Jag har byggt två 8 meters stålpontoner till en tung bastuflotte. Pontonerna målades sedan med Biltemas Hammarlack. Sedan kom jag på att jag borde ha nåt slags skydd for att undvika abrasionsskador i fören. En gummiduk införskaffades, kontaktlim lades på - och till min förfäran (fint ord) luckrades hammarlacken upp omedelbart. Finns det något lim som funkar? Måste jag slipa upp där duken är tänkt att sitta?
Bild
IanM
Användarvisningsbild
ianews
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:19, 12-09-2013
Ort: Bollnäs
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Gammal JCB traktorgrävare från '86(?). TIG, MMA och MIG/MAG, Blomqvist svarv.

fretchi

#21 » 16:44:03, 02-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Peter.Johansson skrev:För den som kan se filmen så är vågorna ca 2m där det hoppar som värst, kanske lite högre. Såg att någon skrivit om Getingloppet och 5 meters vågor samt 180 - 200km/h. Lite saltat kanske, men man kan åka rätt hårt.

Dessa båtar är 23-fot och toppar kring 65 knop, åker skjortan av större liknande offshorebåtar 27-28 fot då det sjöar. Fantastiska båtar.
På filmen kring 1:00 så går jag fullt ut i 2 m motsjö, synd att kameran satt på pilotens huvud, hoppet förbi den där flybridge båten lär ha varit historiskt enligt rapporter från dom som försökte fota från den, när vi passerade ovan flybridge ^^

Bild

Foto av Robert Löfström, Mange som håller ned under EM.


Njurbälte på :mrgreen:
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

christianmoller

#22 » 22:39:22, 02-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Peter.Johansson skrev:För den som kan se filmen så är vågorna ca 2m där det hoppar som värst, kanske lite högre. Såg att någon skrivit om Getingloppet och 5 meters vågor samt 180 - 200km/h. Lite saltat kanske, men man kan åka rätt hårt.

Dessa båtar är 23-fot och toppar kring 65 knop, åker skjortan av större liknande offshorebåtar 27-28 fot då det sjöar. Fantastiska båtar.
På filmen kring 1:00 så går jag fullt ut i 2 m motsjö, synd att kameran satt på pilotens huvud, hoppet förbi den där flybridge båten lär ha varit historiskt enligt rapporter från dom som försökte fota från den, när vi passerade ovan flybridge ^^

Bild

Foto av Robert Löfström, Mange som håller ned under EM.

Ser gött ut.
Har en god vän i Kungälvstrakten som också snabb båt(Arrow830 U591),han är ju helt galen :uupps: men det är kul att åka fort på sjön(när någon som kan kör :buga: ).
Har hållt på lite med RC båtar för länge sedan och blev sugen igen då hittade jag denna: http://www.mhz-powerboats.com/Hulls/cat ... 0-11-.html
klicka runt lite på sidan om intresse finns,det finns kul grejer som nog kan kosta vad som helst :screwy:
/Christian
Maskiner ÄR kul!
Det var bättre förr när allt var lite sämre
https://www.youtube.com/user/Mr7an/videos
Användarvisningsbild
christianmoller
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:08, 09-08-2012
Ort: kungälv
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: A ford pickup 1931
Ford D series 0910
Värnamo R150 TNC355
Datsun 260Z-74

Landsverkarn

#23 » 07:45:41, 14-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:Var inte svenske Ocke Mannerfelt tidigt ute med steglister mm
Allt för att få in luft under botten för minskad friktion!

Marindirektör Curt Borgenstam konstruerade motortorpedbåtar med steg i skrovet och avgasutsläpp i steget för att minska den våta ytan genom att akterskeppet "vilade" på en kudde av avgaser..
Detta i slutet på 30 talet början på 40 talet...
Inte mycket nytt under solen..

Han har även skrivit en mycket intressant och rolig bok om motortorpedbåtens utveckling.. "Motortorpedbåt" Den är även full av roliga anekdoter om diverse "Stolleprov" som flottan haft för sig genom åren lopp.. T.ex "Motortorpedbåt hoppar över ö och vållar skogsbrand" eller när en motortorpedbåt kör ikapp med en lättviktare i göta kanal.. 50 knop i kanalen...
Ljudet från en dubbel V 18 Isotta Fraschini IF 184 (1500 Hk vid 2200 rpm 57 liters slagvolym) som basar ner för att nå full effekt är något varje motorintresserad borde få höra minst en gång i livet..
Bild
"Laser??? Det här är ett bygge inte nån j*vla Star Trek film, kan du inte gräva efter flykter så kan du gå hem" Hört på ett bygge i början av 90 talet...

4 personer gillar det här inlägget.
Landsverkarn
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 03:35:14, 11-01-2015
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Idag kör jag en Volvo EC460B

Började köra maskin med pappas Landsverk KL 130 & KL 121 B...
Något lite innan man nådde ner till svängbromsen :D

Otto

#24 » 08:12:03, 14-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

ianews skrev:
Fredrik_ skrev:Var inte svenske Ocke Mannerfelt tidigt ute med steglister mm
Allt för att få in luft under botten för minskad friktion!

Lite "off topic" kanske. Apropå "skrov". Jag har byggt två 8 meters stålpontoner till en tung bastuflotte. Pontonerna målades sedan med Biltemas Hammarlack. Sedan kom jag på att jag borde ha nåt slags skydd for att undvika abrasionsskador i fören. En gummiduk införskaffades, kontaktlim lades på - och till min förfäran (fint ord) luckrades hammarlacken upp omedelbart. Finns det något lim som funkar? Måste jag slipa upp där duken är tänkt att sitta?
Bild


Intressant, fler bilder på pontoner och bastubygget i övrigt?

Hittade du lim som passade för gummiduk på hammarlack?

/Otto
Otto
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:17, 20-11-2006
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Tamrock Toro 200D
Tamrock Minimatic 102F


Återgå till Fartygsskrov, kranar, däcksutrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se