Sida 2 av 2

Re: Intressant skrovkonstruktion

InläggPostat: 18:38:17, 01-11-2014
av 63an
Nej ingen saltad nota på Getingloppet den som åkt den rutten i kraftig nordan har ett minne för livet dessutom i medsjö, alltå "Öregrundsgrepen" :vissla:

Re: Intressant skrovkonstruktion

InläggPostat: 20:03:24, 01-11-2014
av Peter.Johansson
Ingen av dagens moderna båtar åker 18-200km/h i 5m sjö, inte omoderna heller för den delen. men vad skulle jag möjligen veta om båtar :)

Re: Intressant skrovkonstruktion

InläggPostat: 20:05:12, 01-11-2014
av Peter.Johansson
Grepen är som mina hemma vatten... Fint ställe

Re: Intressant skrovkonstruktion

InläggPostat: 20:30:28, 01-11-2014
av 63an
Har ingen att referera till för de är ett bra tag sedan men de här italienarna hade en helt annan skrovtyp än de andra tävlande, minns bara 2 axlar som stack ut i aktern å väldigt långsmalt skrov. 12eller 16cyllar inte säker men diesel var det, de här killarna körde bara internationellt så de bara lekte med sina medtävlande...Har ju inte en aning om vem du är...Roland Lindengren skulle nog veta vad du pysslar med för han känner du säkert till! :thumme: Tror inte det körts nåt lopp sedan dess heller :klia:

Re: Intressant skrovkonstruktion

InläggPostat: 16:36:53, 02-01-2015
av ianews
Fredrik_ skrev:Var inte svenske Ocke Mannerfelt tidigt ute med steglister mm
Allt för att få in luft under botten för minskad friktion!

Lite "off topic" kanske. Apropå "skrov". Jag har byggt två 8 meters stålpontoner till en tung bastuflotte. Pontonerna målades sedan med Biltemas Hammarlack. Sedan kom jag på att jag borde ha nåt slags skydd for att undvika abrasionsskador i fören. En gummiduk införskaffades, kontaktlim lades på - och till min förfäran (fint ord) luckrades hammarlacken upp omedelbart. Finns det något lim som funkar? Måste jag slipa upp där duken är tänkt att sitta?
Bild

Re: Intressant skrovkonstruktion

InläggPostat: 16:44:03, 02-01-2015
av fretchi
Peter.Johansson skrev:För den som kan se filmen så är vågorna ca 2m där det hoppar som värst, kanske lite högre. Såg att någon skrivit om Getingloppet och 5 meters vågor samt 180 - 200km/h. Lite saltat kanske, men man kan åka rätt hårt.

Dessa båtar är 23-fot och toppar kring 65 knop, åker skjortan av större liknande offshorebåtar 27-28 fot då det sjöar. Fantastiska båtar.
På filmen kring 1:00 så går jag fullt ut i 2 m motsjö, synd att kameran satt på pilotens huvud, hoppet förbi den där flybridge båten lär ha varit historiskt enligt rapporter från dom som försökte fota från den, när vi passerade ovan flybridge ^^

Bild

Foto av Robert Löfström, Mange som håller ned under EM.


Njurbälte på :mrgreen:

Re: Intressant skrovkonstruktion

InläggPostat: 22:39:22, 02-01-2015
av christianmoller
Peter.Johansson skrev:För den som kan se filmen så är vågorna ca 2m där det hoppar som värst, kanske lite högre. Såg att någon skrivit om Getingloppet och 5 meters vågor samt 180 - 200km/h. Lite saltat kanske, men man kan åka rätt hårt.

Dessa båtar är 23-fot och toppar kring 65 knop, åker skjortan av större liknande offshorebåtar 27-28 fot då det sjöar. Fantastiska båtar.
På filmen kring 1:00 så går jag fullt ut i 2 m motsjö, synd att kameran satt på pilotens huvud, hoppet förbi den där flybridge båten lär ha varit historiskt enligt rapporter från dom som försökte fota från den, när vi passerade ovan flybridge ^^

Bild

Foto av Robert Löfström, Mange som håller ned under EM.

Ser gött ut.
Har en god vän i Kungälvstrakten som också snabb båt(Arrow830 U591),han är ju helt galen :uupps: men det är kul att åka fort på sjön(när någon som kan kör :buga: ).
Har hållt på lite med RC båtar för länge sedan och blev sugen igen då hittade jag denna: http://www.mhz-powerboats.com/Hulls/cat ... 0-11-.html
klicka runt lite på sidan om intresse finns,det finns kul grejer som nog kan kosta vad som helst :screwy:
/Christian

Re: Intressant skrovkonstruktion

InläggPostat: 07:45:41, 14-01-2015
av Landsverkarn
Fredrik_ skrev:Var inte svenske Ocke Mannerfelt tidigt ute med steglister mm
Allt för att få in luft under botten för minskad friktion!

Marindirektör Curt Borgenstam konstruerade motortorpedbåtar med steg i skrovet och avgasutsläpp i steget för att minska den våta ytan genom att akterskeppet "vilade" på en kudde av avgaser..
Detta i slutet på 30 talet början på 40 talet...
Inte mycket nytt under solen..

Han har även skrivit en mycket intressant och rolig bok om motortorpedbåtens utveckling.. "Motortorpedbåt" Den är även full av roliga anekdoter om diverse "Stolleprov" som flottan haft för sig genom åren lopp.. T.ex "Motortorpedbåt hoppar över ö och vållar skogsbrand" eller när en motortorpedbåt kör ikapp med en lättviktare i göta kanal.. 50 knop i kanalen...
Ljudet från en dubbel V 18 Isotta Fraschini IF 184 (1500 Hk vid 2200 rpm 57 liters slagvolym) som basar ner för att nå full effekt är något varje motorintresserad borde få höra minst en gång i livet..
Bild

Re: Intressant skrovkonstruktion

InläggPostat: 08:12:03, 14-01-2015
av Otto
ianews skrev:
Fredrik_ skrev:Var inte svenske Ocke Mannerfelt tidigt ute med steglister mm
Allt för att få in luft under botten för minskad friktion!

Lite "off topic" kanske. Apropå "skrov". Jag har byggt två 8 meters stålpontoner till en tung bastuflotte. Pontonerna målades sedan med Biltemas Hammarlack. Sedan kom jag på att jag borde ha nåt slags skydd for att undvika abrasionsskador i fören. En gummiduk införskaffades, kontaktlim lades på - och till min förfäran (fint ord) luckrades hammarlacken upp omedelbart. Finns det något lim som funkar? Måste jag slipa upp där duken är tänkt att sitta?
Bild


Intressant, fler bilder på pontoner och bastubygget i övrigt?

Hittade du lim som passade för gummiduk på hammarlack?

/Otto