Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriFartygsskrov, kranar, däcksutrustning

Rotations håll stora propellrar

40 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera fartygsskrov, kranar, däcksutrustning här

MrKarlsson

#31 » 06:57:02, 27-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Har aldrig sett en propp som inte varit skålad för bästa verkningsgrad allt annat är nonsens! :vissla:


Sorry 63an men propellrar kan se helt olika ut beroende på användningsområde.
En bogserbåt ska ge stort vridmoment vid låg hastighet och ha god manöverbarhet. Verkningsgrad är helt ointressant pga att de inte gör några sjöresor att tala om.
En Containerbåt som tillbringar 99% av tiden på sjöresa och sen tar hjälp av bogserbåtar för att lägga till har en propeller helt utformad för verkningsgrad och satsar mycket mindere på manöver och lågfartsegenskaper.

En CPP, som nu alla vet vad det är, har lägre verkningsgrad pga att navet är förhållandevis större och inte bidrar till framdriften. Fler propellerblad ger sämre verkningsgrad men högre komfort, dvs lägre ljud och vibrationer. Titta på en ubåt så har de kanske 6 eller fler high skew blad, allf för att vara så tystgående som möjligt.
MrKarlsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:10:17, 31-01-2012
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 605
BM H-10
MF 35
MF TED (Grålle)



63an

#32 » 07:24:37, 27-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket möjligt att det är åt det hållet men jag menar att skålningen är alltid utformad för den uppgift den är avsedd för, har aldrig kört bogserbåt...Vad billigt det skulle bli med raka blad bara anpassa storlek för bästa effekt :cool:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Bengt Erik Eriksson

#33 » 07:55:42, 27-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt detta är sådant jag inte kan ett smack om. Men om man tänker ur modellbyggarens perspektiv. Dels har han "konstnärlig frihet" även om strävan med båtmodeller kanske är exakt likhet mot förlagan. Dels kanske han (hen?) studerade den i docka och prpellern var ställd så just där och då och så blev det som det blev med propellern?

Fö är det ju lite skoj att prpellern är en "svensk" uppfnning .
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

MrKarlsson

#34 » 11:11:23, 27-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Absolut har modellbyggaren frihet att ta lite short-cuts vid såna detaljer, men nu tolkade jag TS fråga som att han ville veta funktionen på en High Skew propeller. Sen att jag drog iväg på svensk industrihistoria är en annan sak...
MrKarlsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:10:17, 31-01-2012
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 605
BM H-10
MF 35
MF TED (Grålle)

Jac

#35 » 12:14:58, 27-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

danne mähl skrev:Bild


Den bilden passar utmärkt här:
http://joeforamerica.com/2014/04/13-ima ... d-suffers/
Finns det ingen möjlighet att smyga sig in nattetid och vända fanskapet rätt?







-

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Janson1

#36 » 16:10:48, 27-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, då hade problemen vart ur vägen!

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Mats i Myrhult

#37 » 16:58:59, 27-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:
danne mähl skrev:Finns det ingen möjlighet att smyga sig in nattetid och vända fanskapet rätt?
-


Nu kan man ju inte bara vända en högergängad skruv (eller propeller) och tro att man får en vänstergängad. :vissla:
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

MrKarlsson

#38 » 17:03:00, 27-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu var det ju inte rotationsriktningen som var problemet utan att propellern står i "Half Astern". Om man vänder på den kommer skewen att peka akteröver vilket både är och känns riktigt.

2 personer gillar det här inlägget.
MrKarlsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:10:17, 31-01-2012
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 605
BM H-10
MF 35
MF TED (Grålle)

Toost

#39 » 10:10:43, 01-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

I detta fall har nog killen som byggde modellen råkat montera propellern åt fel håll...
han har borrat hålet för propelleraxeln bakifrån i propellern istället för framifrån och sen "äh, vaf... det är nog ingen som ser misstaget, jag kör ändå, de där propellrarna är dyra".
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Offside

#40 » 10:36:54, 01-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rätt att propellern är en "svensk" uppfinning.
Uppfanns av, jag tror, en polack.
Sedan utvecklades den av den eminente John Eriksson så att den fungerade.
Denne John Eriksson borde kanske tilldelas en hedershatt här i maskinisten.
Hade visst ett 1500-tal patent på mekaniska lösningar.
Även jag har varit ung, kanske yngre än de flesta
Offside
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:39, 12-01-2014
Ort: Bergs kommun jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6180, MF 5445, Huddig 960,


Återgå till Fartygsskrov, kranar, däcksutrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se