Hej.
Fartyget på bilden är alltså "Bo Johnson", tillhörande numera avpolleterade Johnson rederiet. Ett intressant fartyg och inttressant familjehistoria. Idag leds koncernen av Antonia Ax:son Johnson och kontrollerar bl.a. Axfood, Axflow och NCC (tidigare JCC, Johnsson Construction Company). De ägde tidigar också Avesta Stålverk och mycket mycket annat.
Fartyget seglade senare för Laser Lines och Hamburg Sud.
Johnsonrederiet var egentligen det enda svenska rederi som satsade på Containertrafik, men tyvärr lite sent och lite smått, så rederidelen såldes av under 80-talet och endast Silja Line återstod fram tills de såldes till Sea Containers år 2000.
Johnson var också inne och prövade på Kryssningbranchen, men det bar sig heller inte, delvis pga ett olyckligt haveri i Kanada.
Bo Johnson hade en Piestick PC4 huvudmaskin vilken inte är omkastbar, dvs. den kan bara rotera åt ett håll, därför installerades en KaMeWa Controllable Pitch Propeller som alltså har vridbara propellerblad. Om den har Skew back propeller vet jag inte men det är inte otroligt. Och spetsarna på propellern ska peka "bakåt" förutsatt att pitchen är ställd för framfart. Skew back propellrar är framför allt utformade för att undvika
kavitation genom att vattnet "släpper" på ett kontrollerat sätt när det föjer spetsen bakåt.