Sida 2 av 3

Re: Rotations håll stora propellrar

InläggPostat: 23:32:21, 25-03-2015
av Janson1
Vridningen (torderingen) beror på att pereferihastigheten är olika beroende på hur långt från navet man kommer... besserwisservarning!



Edit pga inklistrad text blev inte bra, jens

Re: Rotations håll stora propellrar

InläggPostat: 14:09:17, 26-03-2015
av MrKarlsson
Hej.
Fartyget på bilden är alltså "Bo Johnson", tillhörande numera avpolleterade Johnson rederiet. Ett intressant fartyg och inttressant familjehistoria. Idag leds koncernen av Antonia Ax:son Johnson och kontrollerar bl.a. Axfood, Axflow och NCC (tidigare JCC, Johnsson Construction Company). De ägde tidigar också Avesta Stålverk och mycket mycket annat.

Fartyget seglade senare för Laser Lines och Hamburg Sud.

Johnsonrederiet var egentligen det enda svenska rederi som satsade på Containertrafik, men tyvärr lite sent och lite smått, så rederidelen såldes av under 80-talet och endast Silja Line återstod fram tills de såldes till Sea Containers år 2000.
Johnson var också inne och prövade på Kryssningbranchen, men det bar sig heller inte, delvis pga ett olyckligt haveri i Kanada.

Bo Johnson hade en Piestick PC4 huvudmaskin vilken inte är omkastbar, dvs. den kan bara rotera åt ett håll, därför installerades en KaMeWa Controllable Pitch Propeller som alltså har vridbara propellerblad. Om den har Skew back propeller vet jag inte men det är inte otroligt. Och spetsarna på propellern ska peka "bakåt" förutsatt att pitchen är ställd för framfart. Skew back propellrar är framför allt utformade för att undvika kavitation genom att vattnet "släpper" på ett kontrollerat sätt när det föjer spetsen bakåt.

Re: Rotations håll stora propellrar

InläggPostat: 19:00:29, 26-03-2015
av Klas Kraft
En bild på en Cpp propeller utan "high skew",den roterar medurs sett akterfrån. just denna propeller från kamewa har en fjäder modell jättestor i navet som pressar fram bladen mot full fram när olje trycket försvinner, det är en nöd funktion som kan användas som "take me home" om alla oljepumparna skiter sig samtidigt, samtidigt gör den funktionen att om man glömmer att nollställa pitchen innan start så kan det bli kajrejs ordentlig om man inte förtöjt ordentligt

Edit: vill bara tillägga att just denna propellern(och resten av drivlinan) har överlevt att gå från 320 Rpm till noll på noll komma nix, när ett isflak lyckades blockera prollern 100 % i en isvall, ficka baxa motorn manuellt baklänges ett halvarv innan det släppte och kunde starta upp igen, bör nog inte hända för många gånger irad......
Bild

Re: Rotations håll stora propellrar

InläggPostat: 20:04:23, 26-03-2015
av danne mähl
:thummar:
intressant fakta :buga:
modellen av Bo står i Hamburg syds kontor i Stockholm

Re: Rotations håll stora propellrar

InläggPostat: 20:59:56, 26-03-2015
av christianmoller
Vad är det för båt det målas på ?
/Christian

Re: Rotations håll stora propellrar

InläggPostat: 21:01:37, 26-03-2015
av Klas Kraft
christianmoller skrev:Vad är det för båt det målas på ?
/Christian

Det målas inget, de demonterar rodret för att fortsätta med propellern. skrovet tillhör B/B Pampus, Kalmarhamns

Re: Rotations håll stora propellrar

InläggPostat: 21:03:25, 26-03-2015
av christianmoller
Googlade,klassisk bogserbåt :cool:

Re: Rotations håll stora propellrar

InläggPostat: 21:17:53, 26-03-2015
av Klas Kraft
Nu när jag fått upp ångan :grin: så bjuder jag på en propeller bild till :mrgreen: High skew denna gång
Bild

Re: Rotations håll stora propellrar

InläggPostat: 21:20:20, 26-03-2015
av Klas Kraft
Bild

en till, en kraftig is propeller, med "musse pigg" blad

Re: Rotations håll stora propellrar

InläggPostat: 21:33:21, 26-03-2015
av Klas Kraft
Fick blodad tand och letade i arkivet, en bonus bild :thumme: En propeller som är tillverkad av Säffle Motor Verkstad
Bild
Bild

Re: Rotations håll stora propellrar

InläggPostat: 21:38:56, 26-03-2015
av christianmoller
Har under tiden letat som en dåre efter bilder på min egen före detta Seffle propp :grin:
den kommer bara jag hittar bilden.........

Re: Rotations håll stora propellrar

InläggPostat: 21:42:28, 26-03-2015
av 63an
Av de första jag såg på mindre bogserare så hade de monterat raka blad i helt ny båt, den som körde klagade på att den orkade ingenting (de kunde man förstå) den gamla båten hade bara hälften så många hkr men backslag å just propp så han kunde ju så att säja jämföra med den nya båten! Lite kul att de som beställt skyllde på att nya dieselmototrn inte gav märkeffekt :lmao: ...Fina bilder annars :thummar:

Re: Rotations håll stora propellrar

InläggPostat: 21:48:50, 26-03-2015
av christianmoller
Här är en kass bild på propellern på b/b sverre,inte så stor,ca. 1,70 i diameter
En bonus från mej med,en Hundested VP 1,ännu mindre,ca 80 cm från nya båten.
Bild
Bild

Re: Rotations håll stora propellrar

InläggPostat: 23:10:13, 26-03-2015
av danne mähl
mussepigg blad är dom bättre på bogserbåtar ?

Re: Rotations håll stora propellrar

InläggPostat: 23:39:28, 26-03-2015
av 63an
Har aldrig sett en propp som inte varit skålad för bästa verkningsgrad allt annat är nonsens! :vissla: