Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriFartygsskrov, kranar, däcksutrustning

Förlänga aktern med flyttankar?

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera fartygsskrov, kranar, däcksutrustning här

Andreas Mattsson (trådstartaren)

#1 » 00:23:03, 23-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

min bayliner 2850 är lite baktung och har en för liten badbrygga,nu tänkte jag slå 2 flugor i en å samma smäll genom att bygga 2 tankar som följer skrovets linjer på varje sida rakt ut ifrån akterspegeln.

jag har ju drevet i mitten så en stor är inte tänkbart,volymen blir ungefär 250liter per tank och byggs i titan samt bultas i fästen i aktern,bärigheten borde bli mycket större och så även badbryggan såklart :smile: .

har sett liknande byggnationer på båtar men då endast med axel/roder både planande skrov och ej planande.

tänkte även flytta batterierna in i båten på vänster då den verkar vara tyngst åt höger sida nu.

7,5 liter bigblock ford v8 väger en hel del,lyfte ur motorn när jag köpte den och bytte kolvar/lager/packningar och det var en riktig klump att hålla på med.

trevlig båt med mycket plats :smile: .

inte min båt på bild men visar ungefär hur jag menar.

Bild
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800



G-son

#2 » 13:25:02, 23-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas Mattsson skrev:...och byggs i titan...

Någon särskild anledning till det materialvalet? Såhär på rak arm har jag svårt att komma på några större fördelar, och med tanke på hur sällsynt det är i båtbruk känns det som ett osäkert kort när det gäller galvanisk korrosion och så vidare.
Som f.d. glasfiberbåtsbyggare hade jag sannolikt byggt tankarna just i glasfiberarmerad polyester, samma som båten med största sannolikhet består av. Eller kanske aluminium, det kan trots allt vara dubbelt så tjockt gods som titan utan att väga mer (om jag minns rätt).
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Andreas Mattsson (trådstartaren)

#3 » 15:32:53, 23-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

G-son skrev:
Andreas Mattsson skrev:...och byggs i titan...

Någon särskild anledning till det materialvalet? Såhär på rak arm har jag svårt att komma på några större fördelar, och med tanke på hur sällsynt det är i båtbruk känns det som ett osäkert kort när det gäller galvanisk korrosion och så vidare.
Som f.d. glasfiberbåtsbyggare hade jag sannolikt byggt tankarna just i glasfiberarmerad polyester, samma som båten med största sannolikhet består av. Eller kanske aluminium, det kan trots allt vara dubbelt så tjockt gods som titan utan att väga mer (om jag minns rätt).



kommer över titan lätt och har en kompis som svetsar undervattensrobotar i titan,därav materialval.

korrosionen är inget problem enligt han.
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800

jebu

#4 » 16:42:39, 23-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Är lite försynt nyfiken..
Är skrovet baktungt vid stillaligande, eller vid gång, eller vid nyttjande av badplattform? Håller sig motor (vikt) inom föreskrivna rekommendationer? Överensstämmer KVL (konstruktionsvattenlinje) med tillverkarens spec?
Användarvisningsbild
jebu
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:08:00, 11-12-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Biltema-cykel 'Yosemite'

Andreas Mattsson (trådstartaren)

#5 » 16:49:16, 23-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

jebu skrev:Hej

Är lite försynt nyfiken..
Är skrovet baktungt vid stillaligande, eller vid gång, eller vid nyttjande av badplattform? Håller sig motor (vikt) inom föreskrivna rekommendationer? Överensstämmer KVL (konstruktionsvattenlinje) med tillverkarens spec?


båten ligger tungt vid stillastående men man känner även när den precis ska till att kliva över planingströskeln att den går djupt.

motorn är den största i modellprogramet och väger sina modiga med slutet system,just denna båt med denna motor är känd för att vara baktung och ligger 15cm djupare i aktern än motsvarande cheva 350 med sjövattenkylning.

sen har jag 4 200ah batterier i aktern också som jag tänkte placera ut.

båten är som sagt inte ombyggd utan är bara en stor båt med stor motor,effekten på 380hk duger gott för planing och 45knop :cool:
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800

jebu

#6 » 16:59:35, 23-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just i detta fallet verkar det vara en ren deplacementfråga. Lätt (kanske) att få till, lite svårare att förklara. Det rör sig om kombinationen av masscentrum kontra deplacementcentrum. Kanske, om du ger mig lite spec (får gärna PMA) ska jag försöka hjälpa till.
Användarvisningsbild
jebu
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:08:00, 11-12-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Biltema-cykel 'Yosemite'

johaniskogen

#7 » 19:55:02, 23-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du bygger som på bilden, blir den inte svår o styra? Då vattenflödet från prop studsar mot väggarna på tankarna??
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

Andreas Mattsson (trådstartaren)

#8 » 20:54:13, 23-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

johaniskogen skrev:Om du bygger som på bilden, blir den inte svår o styra? Då vattenflödet från prop studsar mot väggarna på tankarna??


drevet hänger ner under skrovet så propellern ligger nog 40cm under skrovet och tankarna.

missvisande bild jag ritade :lmao:
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800


Återgå till Fartygsskrov, kranar, däcksutrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se