Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriFartygsskrov, kranar, däcksutrustning

Intressant tvärsnitt på ett skrov

28 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera fartygsskrov, kranar, däcksutrustning här

Holger (trådstartaren)

#16 » 16:38:59, 18-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tyckte helt enkelt att insynen i fartyget skrov var mycket intressant.
Nästa gång klipper jag bort allt runtomkring.

Synd att allt ska "tyckas sönder" som i USAs gender-diskussioner.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Loke

#17 » 16:55:31, 18-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:Jag tyckte helt enkelt att insynen i fartyget skrov var mycket intressant.

Ja, det håller jag med om, skrovets uppbyggnad ser speciellt ut, men dom har tagit bort mellanväggarna mellan tankarna och allt som inte är absolut nödvändigt för att skrovet inte ska kollapsa. Kom ihåg när jag var med på tankbåtslossningar så var det noga i vilken ordning dom tömde tankarna, en tankbåt är uppbyggd med en jäkla massa tankar.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Bacon

#18 » 16:59:05, 18-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla bilder och filmklipp i denna tråden var mycket intressanta tycker jag.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

Fram Axel

#19 » 17:11:23, 18-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loke skrev:Det var usel arbetsmiljö som blev på tapeten och jag postade länkar på bilder och filmer på usla förhållanden. Sen att man irriterar sig på att vi får höra hela tiden på att vi är några bedrövliga miljöbovar blir liksom för mycket ibland.
Det är klart att det är toppen att vi i västvärlden och norden värnar om miljön men att vi ska liksom straffas för att vi tex har åkerier är rent ut sagt förjäkligt när man ser hur det vräks ut skit i andra världsdelar, tråden är väl inte så allvarligt menad från början, den startade med en fundering om ett båtskrov.

Men när vi ändå är inne på miljö så är det någon som reagerat på allt snack om skiten som flyter omkring i världshaven, där är det ju också viljor som vill "straffa" oss på det ena eller andra sättet för som dom menar att det ska minskas på soporna i haven.

Alla som sett tsunami/översvämningsfilmerna som ligger på youtube förstår varifrån stordelen av dessa sopor kommer ifrån, det är ju hur många stora städer (hela städer) som helst som vräks ut i haven, även dessa städers soptippar hamnar där. Men om detta hör man nästan aldrig från ansvariga myndigheter här i Sverige, här vill dom förbjuda plastpåsar och andra grejer eller om dom kan sätta miljöskatt på skiten, allt för att suga så mycket stålar som möjligt från oss.

Är det någon som hört någon prata om miljöaspekter om bilbränderna som förekommer varje dag runt omkring här i Sverige? Jag har aldrig hört ett ord om denna aspekt av detta, vi hör överhuvudtaget inte ett ord om dessa bränder mer än på lokal nivå och knappt ens då. Men jäklar om någon skulle elda upp några bildäck eller elda upp sin gamla bil, då skulle det bli skriverier som hette duga, i synnerhet om det skulle ske inom ett företag. Så det är liksom skillnad på vad som tas upp och inte, kan man lura i Svenskarna att vi är några riktiga miljöbovar så gör dom så, åter igen, allt för att dra upp oss på miljöskattestålar...fy fan.




Loke


Att det finns idioter som inte tänker längre än näsan räcker eller naturkatastrofer som ingen rår på borde inte vara en ursäkt för någorlunda vettiga människor att agera idiotiskt.
Fram Axel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:03, 26-09-2016
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM

jonnordvall

#20 » 18:11:01, 18-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holgers bild ledde mig in på en timme på tuben. Där jag kollade just på skrotning av båtar i Bangladesh tror jag.
Minst sagt intr. Och skrämmande. På samma gång..
"Börja inte trä jon!"

4 personer gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73

Loke

#21 » 09:48:57, 19-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag sett vad som blev fel med den här tråden, allt är på mitt ansvar och detta ber jag om ursäkt för. Jag reflekterade aldrig över att tråden låg i kategorin "Fartygsskrov/kranar/däcksutrustning" utan jag bara ramlade in i tråden då jag scannade av Maskinisten som jag alltid gör. Jag kollar alltså av alla Maskinistens trådar vid varje session genom att jag läser via "senast aktiva" eller "visa dina/nya inlägg". Det kan då lätt bli fel ibland om man ser något som triggar igång hjärnan och fingrarna börjar skriva mer eller mindre av sig själv.
Att gå in och titta på specifika forum gör jag aldrig då jag är intresserad av det mesta som skrivs här på sajten.

Jag förstår att det kan bli frustrerande för folk som bara är intresserade av specifika ämnen och bara läser i dessa kategorier som i det här fallet en ren fartygsrelaterad tråd och någon spånar iväg i såna trådar, men åter igen så kan sånt bero på att textförfattaren inte uppfattat vilken kategori dom hamnat i, så var det som nämnts för mig i det här fallet.

Har sett detta förr då någon skribent i trådarna spånat iväg/ställt fel frågor osv och fått konstiga/otrevliga kommentarer och skribenten inte förstått vad som är fel, händer då och då för nytillkomna medlemmar, mycket beroende på vilken väg man kommit in i forumet på.
Då bör ju övriga forummedlemmar som skriver i tråden påtala vilken kategori denne befinner sig i och sen försöka hjälpa skribenten till rätta att hitta rätt i djungeln av kategorier. Hade någon direkt påtalat för mig i vilken kategori vi befann oss i så har jag givetvis aldrig spånat iväg som jag gjorde, åter igen ber jag om ursäkt för detta tilltag.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Blev så irriterad över att vi hela tiden får höra vilka miljömarodörer vi är som kör dieselfordon då jag såg bilderna/filmerna så jag hann aldrig reflektera över i vilken forumavdelning vi befann oss i innan jag skrev, det var först nu på morgonen som det gick upp ett ljus då jag kollade "visa dina inlägg"....så kan det gå, i synnerhet om man har lite brått med pennan/tangentbordet samt att man är lite stressad över något så humöret inte är på hundra topp.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Holger (trådstartaren)

#22 » 10:30:55, 19-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

(Även i "Senast aktiva" visas vilket forum tråden ligger.)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Loke

#23 » 11:47:53, 19-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:(Även i "Senast aktiva" visas vilket forum tråden ligger.)

Jo, men det är inte alltid jag reflekterar över i vilken kategori trådarna ligger, har väl blivit lite slarvig efter över 10 år av aktivt deltagande i forumet, går lite av sig själv liksom. Får skärpa mig och börja kolla i vilket forum/kategori trådarna hör hemma i innan jag skriver helt enkelt.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

MrKarlsson

#24 » 18:59:07, 19-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att återgå till grundfrågan, tvärsnittet, så är detta en dubbelskrovstanker, där oljan ligger i centertanken och ballastvattnet i sidotankar, med alla förstärkningar. Därmed kan centertankarna göras helt släta och tömmas (strippa är termen vi använder till sjöss) till nära nog 100%, man kanske får 30-50liter över i en så stor tank.
Dubbelskrovet gör att man tappar några procent lastvolym, men anses minska risken för oljespill vid kollision.
För att göra rent i oljetankarna används spolkanoner, sk butterworths, som skjuter koncentrerade strålar av hett vatten, och kan få en tank helt ren med minimalt arbete.
In på 90-talet användes enkelskrovstankers med massa spant och webb (förstärkningar) och där hela besättningen fick gå in i tankarna och göra tankrent med spadar, hinkar och hissar i en ganska tuff arbetsmiljö, särskilt i persiska viken och liknande ställen.

2 personer gillar det här inlägget.
MrKarlsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:10:17, 31-01-2012
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 605
BM H-10
MF 35
MF TED (Grålle)

torlin

#25 » 19:47:44, 19-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

MrKarlsson skrev:För att återgå till grundfrågan, tvärsnittet, så är detta en dubbelskrovstanker, där oljan ligger i centertanken och ballastvattnet i sidotankar,

Visst är det krav på att ha det så idag ?
Förr användes väl ofta oljetanken även som ballasttank vilket gav rätt stora oljeutsläpp vid varje tömning.
Drygt 100 ton och 1500 hk
Användarvisningsbild
torlin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:20:55, 28-04-2009
Ort: Luleå
Maskin: Kockum-Landsverk KL 132
Volvo BM LM 1240
Michigan 125 IIIA
Volvo BM T 650
Bolinder-Munktell BM 35
Scania SBAT 111S (TGB 40)
Scania SBA 111 (TGB 30)
Scania LA 82
Volvo L 495 Titan

MrKarlsson

#26 » 20:00:13, 19-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp, helt rätt i bägge fallen. Enkelskrovstankers har inte byggts på många år, och fick sluta segla 2010 om jag inte missminner mig. Däremot finns några kvar som flytande oljalager.
MrKarlsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:10:17, 31-01-2012
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 605
BM H-10
MF 35
MF TED (Grålle)

Jac

#27 » 21:13:11, 19-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

MrKarlsson skrev:Däremot finns några kvar som flytande oljalager.

Typ FPSO?

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006
Ort: Møre & Romsdal

MrKarlsson

#28 » 16:19:01, 22-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det också, men framför allt som rena 'cisterner' i hamnar runt om i världen. Billigt sätt att få en ganska stor lagringskapacitet. FPSO har ju en produktionsdel som är ganska dyr att bygga, så då villman ha ett skrov i gott skick.
MrKarlsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:10:17, 31-01-2012
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 605
BM H-10
MF 35
MF TED (Grålle)


Återgå till Fartygsskrov, kranar, däcksutrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Vikabacken

Klaravik

Bobcat

glappfri.nu

Beck Maskin

Crazyride

ME

Ygsbostudios

Koneita

Kilremslagret

Nordicc

Bra Verktyg

XLKLäder

SSL Certificates